نیوز سیتی!
25 دی 1402 - 17:51

چند اشکال در حوزه بهداشت کهگیلویه و بویراحمد از نبود آزمایشگاه سموم تا نقص در سیستم فاضلاب

رئیس مرکز سیاست گذاری سلامت دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد گفت: فقط ۳ شهر ما دارای سیستم دفع فاضلاب شهری هستند آن هم نه به صورت کامل و بقیه شهرها هم بلاتکلیف هستند.

به گزارش خبرگزاری فارس از سی‌سخت، جلسه سالانه مجمع سلامت شهرستان دنا در راستای مدیریت همه جانبه و جلب مشارکت مردم در تأمین سلامت عمومی به همت شبکه بهداشت و درمان دنا با حضور فرماندار دنا، بخشدار پاتاوه، موسوی زاده رئیس مرکز سیاست گذاری سلامت دانشگاه و اعضای شورای اداری در سالن شبکه بهداشت و درمان دنا برگزار شد.

 رئیس مرکز سیاست گذاری سلامت دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد گفت: در خصوص سلامت عمومی مردم، ۲۵ درصد وظیفه دانشگاه علوم پزشکی است و ۷۵ درصد بقیه مردم هستند و اگر بیماری در کشور کمتر شده و برخی بیماری‌ها ریشه کن گردیده حاصل بهبود زیر ساخت‌ها و توزیع خوب انرژی‌هایی مثل آب، برق و گاز و جاده و نظام های حمایتی بوده است.

موسوی زاده اظهار داشت: قرار است بیمارستان تخصصی سیار در سطح استان راه اندازی شود تا کسانی که توانایی مالی ندارند مجانی جراحی کنند که این خبر خوشحال کننده مخصوصا برای قشر محروم جامعه است.

این مسئول اظهار داشت: نیاز است که وضعیت باقیمانده سموم را بدانیم اما متاسفانه آزمایشگاه در سطح استان نداریم  و باید به استان های همجوار مراجعه کنیم و بعد از یک الی دو ماه جواب آن را بگیریم، میزان سموم محصولات باغی ما اصلا مشخص نیست، طرح نان کامل را داده ایم که اگر مثل بقیه استان ها اجرایی شود خیلی از خانواده های فقیر بهرمند می شوند چرا که با نان کامل ۴۰ درصد از منابع انرژی و غذایی را دریافت خواهند کرد و سوء تغذیه را برطرف می‌کند.

رئیس مرکز سیاست گذاری سلامت دانشگاه علوم پزشکی عنوان کرد: شاخص های آرد مطلوب نیست، همچنین فقط ۳ شهر ما دارای سیستم دفع فاضلاب شهری هستند آن هم نه به صورت کامل و بقیه شهرها هم بلاتکلیف، ۱۷۶روستا داریم که به شبکه آب وصل نیستند آن هم در استانی که ۱ درصد جمعیت کشور را با ۲۵درصد ذخایر جنگلی و ۲۵ درصد منابع نفتی و گازی دارد، مگر سرانه سلامت استان ما از همه استان ها بیشتر نیست پس کجا هزینه می‌شود.

وی گفت: مردم استان احتیاج به بیمارستانی تخصصی و فوق تخصصی دارند که مجبور نشوند برای بیماری ساده به استان های همجوار سفر کنند، چرا باید بیمارستانی که فقط سه عمل در آن انجام شده به دلایل نامعلومی تعطیل شود، چرا باید پزشک فوق تخصصی که یک ماه از مدرکش نمی‌گذرد به استان همجوار سفر کند و در استان خودش خدمت نکند این مردم ولی نعمتان ما و انقلاب هستند، مردمی که با جان ودل به پای انقلاب مانده اند شایسته بهترین ها هستند و ما باید به آنها خدمت کنیم.

موسوی زاده اظهار داشت: باید دست در دست هم دهیم تا از این وضعیت خارج شویم و برای شهرستان دنا که طبق آمار شاخصه‌های مناسبی ندارد در وضعیت بهتری قرار گیرد سند بیماریهای غیر واگیر در سال آخر است ولی هنوز یک گام برداشته نشده زیرا باید شاخص بدهند و نتوانسته اند، در قبال سند قانون جوانی جمعیت همه مسئولیم و باید با همکاری و دست در دست هم اهداف این سند را پیش ببریم که این مهم مگر با رعایت عدالت آموزشی محقق نمی‌شود.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1638881

مهمترین اخبار ایران و جهان: