نیوز سیتی!
21 خرداد 1402 - 08:43

حدود ۲ سوم صنایع دستی حاضر در کشور، در اصفهان فعال است

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: طبق آماری که روز قبل ارائه شد، بیش از یک سوم صنایع دستی حاضر در جهان در ایران و حدود دو سوم صنایع دستی فعال در کشور نیز در اصفهان فعال است.

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان محمد نورصالحی، رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان صبح امروز در نطق پیش از دستور نودمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به میزبانی شورا از فعالان عرصه صنایع دستی اظهار داشت: شهر اصفهان، در موضوع صنایع دستی دست پری دارد اما اینکه مردم و ذی‌نفعان تا چه حد از این امر بهره بردند، جای بحث دارد. 

وی با بیان اینکه روز قبل وزارت میراث برنامه روز صنایع دستی را در اصفهان برگزار کرد که این امر جای افتخار دارد، افزود: طبق آماری که روز قبل ارائه شد، بیش از یک سوم صنایع دستی حاضر در جهان در ایران و حدود دو سوم صنایع دستی فعال در کشور نیز در اصفهان فعال است.

نورصالحی با اعلام اینکه طبق آمار در حال حاضر حدود ۱٠٠ هزار نفر در اصفهان در بخش تولید و عرضه صنایع دستی مشغول هستند، عنوان کرد:  حوزه صنایع دستی با اندک سرمایه‌گذاری و حمایت و حتی تسهیل در قوانین، فعال خواهد شد که باید به این امر توجه داشت. 

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان یادآور شد: به‌عنوان مدیریت شهری در حد خودمان باید برای توسعه کسب و کار صنایع دستی کمک کنیم هرچند نباید نگاه را به کسب و کار محدود کرد زیرا احیای صنایع دستی، احیای هویت ملی است. 

وی با بیان اینکه حدود یک ماه قبل جلسه‌ای در دفتر وزیر میراث داشتیم که در آن روز، قول مراسم روز گذشته و کارخانه ریسباف را دادند، اظهار کرد: از ابتدای شروع کار پیگیر کارخانه ریسباف بودیم و قرار بود به‌عنوان موزه ثبت شود اما به‌دلیل دست‌اندازی‌های سیستم دولتی این امر تا به امروز محقق نشد و معاونت حقوقی ریاست جمهوری گفت این کارخانه باید به میراث فرهنگی منتقل شود و آقای ضرغامی اعلام کرد به محض انتقال اختیار کارخانه به این وزارتخانه، به مدیریت شهری واگذار خواهد شد که این امر به رونق صنایع دستی شهر و کشور کمک خواهد کرد. 

نورصالحی گفت: در ورودی برخی شهرها مجتمع‌های تولید و عرضه صنایع دستی قرار دارد که در اصفهان نیز این ظرفیت را داریم اما تردید برای این بود که آیا از این امر در ورودی‌های شهر استقبال خواهد شد؟ 

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان ادامه داد: ساختمانی نیمه‌نوساز شده در خیابان ابن‌سینا وجود دارد که بیش از ۲ سال است که خالی است و بخشی کوچکی از آن برای میراث است و قرار است موزه شود و مابقی در اختیار هنرمندان قرار بگیرد و امید است در فرصت باقی‌مانده هرکاری از دستمان برمی‌آید انجام دهیم. 

وی خاطرنشان کرد: در یزد ۵۱ مالک خانه‌های تاریخی یا حاضر در بافت تاریخی اعلام کرده بودند این خانه‌ها را برای تولید و عرضه صنایع دستی در اختیار قرار می‌دهند که باید از این موارد الگو بگیریم.

به گزارش فارس، در ادامه این جلسه تعدادی از فعالان عرصه صنایع دستی، دغدغه‌های خود را با اعضای شورای اسلامی شهر اصفهان در میان گذاشتند.

پایان پیام/۶۳۱۲۵/ح

منبع: فارس
شناسه خبر: 1276681

مهمترین اخبار ایران و جهان: