نیوز سیتی!
22 اردیبهشت 1402 - 13:02

سگ‌های ولگرد معضل چندین ساله اردستان

اردستان-وجود سگ‌های ولگرد در اردستان معضل چندین ساله این شهرستان است که اکنون مسئولان برای برطرف کردن آن‌ هنوز به روند اجرایی درستی نرسیده اند.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها-علیرضا صفاری‌فر: عدم ساماندهی سگ‌های ولگرد در اردستان منجر به پرسه‌زدن سگ‌ها در کوچه و خیابان‌های سطح شهر شده درحالی که دیگر از این موضوع به‌عنوان یک معضل در سطح شهر اردستان عنوان می‌شود.

جولان سگ‌های ولگرد در سطح شهر، باعث سلب آسایش و آرامش از مردم شده و از سوی دیگر موجبات ترس و وحشت برای اکثریت مردم را فراهم کرده است.

متأسفانه گاهی اوقات خیابان و میادین اصلی اردستان، جولانگاه این حیوانات ولگرد شده است که این وضعیت، چهره شهر را زشت نموده و وجود این حیوانات در معابر، موجب رعب و وحشت در میان زنان و کودکان شده است.

مهدی از شهروندان اردستانی به خبرنگار مهر، گفت: از مسئولان مربوطه در شهرستان اردستان درخواست داریم که نسبت به ساماندهی سگ‌های ولگرد در سطح شهر اقدام کنند چرا که وجود این سگ‌های ولگرد موجب گلایه مردمی شده است.

وی ادامه داد: وقتی که در سطح شهر و کوچه‌ها حضور پیدا می‌کنیم نسبت به وجود سگ‌های ولگرد ترس و لرز داریم همچنین از لحاظ بهداشتی و وجود بیماری‌هایی همچون هاری نیز خطراتی را برای شهروندان دارد.

این شهروند اردستانی بیان کرد: سگ‌ها گاهی به صورت گروهی در نقاط مختلف شهر پرسه می‌زنند و شب‌ها با سر و صدای خود موجب برهم زدن آسایش شهروندان می‌شوند.

حمله وحشتناک سگ ولگرد به پسر بچه اردستانی

متأسفانه چندی پیش، وجود سگ‌های ولگرد در سطح شهر به یک پسر بچه اردستانی حمله کرده و موجب زخمی شدن پای وی شده است.

محمد از شهروندان اردستانی در این رابطه به خبرنگار مهر می‌گوید: در محله و کنار منازل مسکونی در روز روشن یک سگ‌ولگرد به پسر بچه ۶ ساله حمله کرده، پای او را گاز گرفته و زخمی کرده است.

وی تاکید کرد: چه زمانی مسئولان می‌خواهند به وظیفه خود عمل کرده، به وضعیت سگ‌های ولگرد رسیدگی کنند و نسبت به جمع آوری این سگ‌ها از سطح شهر اقدام کنند، حتماً باید خدای ناکرده حادثه ناگواری برای مردم اتفاق بیفتد.

۲۳۰ مورد حیوان گزیدگی در اردستان گزارش شد

حسن ذبیحی، مدیر شبکه بهداشت و درمان اردستان در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: ساماندهی سگ‌های ولگرد مطابق قانون در سطح شهر بر عهده شهرداری‌ها و در سطح روستاها نیز از وظایف دهیاران است.

وی یادآور شد: متأسفانه بهداشت و درمان نیز از بخش‌های زیان‌دیده در حوزه سگ‌های ولگرد است و مرکز بهداشت در ارتباط با درمان افراد گزیده شده توسط حیوانات ولگرد، هزینه‌های زیادی را پرداخت می‌کند که سال گذشته نیز حدود ۴۰۰ میلیون تومان هزینه برای بحث واکسن و سرم پرداخت شده است.

مدیر شبکه بهداشت و درمان اردستان خاطرنشان کرد: خوشبختانه در ارتباط با ساماندهی سگ‌های ولگرد قول‌هایی از سوی مسئولان و فرمانداری داده شده که امیدواریم این معضل برطرف شود و به نظر من همه دستگاه‌های مربوطه باید در این راستا، همکاری داشته باشند.

ذبیحی تصریح کرد: در سال گذشته، ۲۳۰ مورد حیوان گزیدگی در سطح شهرستان اردستان صورت گرفته بود که ۷۵۵ دز واکسن و ۹ ویال سرم برای این مقدار گزیدگی، مورد استفاده قرار گرفت.

وی با اشاره به وجود ۴ مورد هاری مثبت در حیوانات الاغ، گرگ، سگ و شغال، بیان کرد: در سال ۱۴۰۰، تعداد ۱۲۱ مورد حیوان گزیدگی صورت گرفته بود که ۳۸۵ دز واکسن در این خصوص تزریق شده است.

معضل سگ‌های ولگرد با مشارکت بخش خصوصی برطرف می‌شود

معین مهدانیان، شهردار اردستان در این خصوص در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: در ارتباط با موضوع سگ‌های ولگرد دستورالعملی به‌عنوان کنترل جمعیت سگ‌های ولگرد وجود دارد که بر این اساس شرایطی نیز برای بحث زنده‌گیری اعلام می‌شود که این روش زنده‌گیری نیاز به زیرساخت‌هایی دارد.

وی افزود: وجود وسایل مخصوص برای بی‌هوشی، زنده‌گیری و نگهداری از جمله زیرساخت‌های این موضوع بوده و یک کارگروه شهرستانی در این رابطه وجود دارد، همچنین این معضل یک معضل چند ساله شهر اردستان است.

شهردار اردستان خاطرنشان کرد: عملاً ما این زیرساخت را در سطح شهرستان نداشتیم اما با جلساتی که با مشارکت بخش خصوصی در خارج شهرستان گذاشته شد سعی کردیم در حد امکانات لازم، در خصوص زنده‌گیری وسایل مورد نیاز را فراهم کنیم.

مهدانیان ادامه داد: این کار با مشارکت بخش خصوصی و شهرداری اردستان طی چند مرحله جلسات برگزار و یک دوره نیز کار زنده‌گیری صورت گرفت، متأسفانه با توجه به اینکه یک‌سری زیرساخت‌ها در خصوص نگهداری فراهم نبود، ما مجبور شدیم اقدامات خود را با بخش خصوصی که به‌صورت قوی‌تر در این حوزه فعالیت می‌کند ادامه دهیم.

وی با اشاره به جلسات مجدد با فعالین این حوزه، تاکید کرد: در هفته آینده بحث زنده‌گیری به‌صورت جدی‌تر پیگیری می‌شود و در این خصوص آموزش‌های لازم به کارکنان فعال شهرداری در این حوزه، ارائه می‌شود و سعی می‌کنیم طی چند ماه آینده با توجه به تعاملات با بخش خصوصی، یک اکیپ در این راستا داشته باشیم تا بتوانیم این معضل را برطرف کنیم.

معضل وجود سگ‌های ولگرد در سطح شهرستان اردستان که بارها توسط رسانه‌ها نیز بیان شده بود قرار است طبق گفته مسئولان شهرستان با همکاری بخش خصوصی برطرف شود.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1205981

مهمترین اخبار ایران و جهان: