نیوز سیتی!
15 خرداد 1402 - 17:30

قیام ۱۵ خرداد یک حرکت خودجوش و عمومی بود

شهرکرد_امام جمعه موقت شهرکرد گفت: قیام ۱۵ خرداد سال ۱۳۴۲ یک قیام عمومی و خودجوش و بدون برنامه ریزی بود که هیچگونه پوستری برای آن توزیع نشد.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت‌الاسلام و المسلمین سید ابوالحسن فاطمی امام جمعه موقت شهرکرد، امروز دوشنبه در مراسم گرامیداشت شهدای ۱۵ خرداد در جوار امام زادگان حلیمه و حکیمه خاتون شهرکرد، اظهار کرد: امام‌خمینی (ره) در مصرعی از شعر خودشان فرمودند که انتظار فرج از نیمه خرداد کِشم، از منظر امام راحل این جمله دو معنا دارد یک معنا یعنی بخاطر مظلومیت شهدای ۱۵ خرداد روزی فرج امام عصر (عج) خواهد رسید.

وی ادامه داد: معنای دوم جمله امام‌خمینی (ره) یا به عبارتی مصرع شعر امام که نزدیکتر هم است، اشاره امام به روز وفات و رحلت خودشان دارد و انتظار فرج و گشایش از زندان دنیوی و بازگشت به سوی خداوند، معشوق ابدی است.

حجت الاسلام و المسلمین فاطمی گفت: شهادت شهدای پانزده خرداد مصداق کامل غیرت دینی است و همین موضوع باعث مظلومیت بیشتر این شهدا در جامعه است، قیام ۱۵ خرداد درپی دستگیری شبانه و مخفیانه امام‌خمینی (ره) صورت گرفت.

امام جمعه موقت شهرکرد ضمن بیان اینکه قیام ۱۵ خرداد یک قیام خود جوش و عمومی بود عنوان کرد: قیام ۱۵ خرداد سال ۱۳۴۲ یک قیام عمومی و خودجوش و بدون برنامه ریزی بود که هیچ‌گونه تراکت و پوستری برای آن توزیع نشد، این قیام در واکنش به دستگیری رهبر و عالم دینی مردم که به صورت شبانه و مخفیانه صورت گرفت، قیام ۱۵ خرداد از روی غیرت دینی محض بود.

وی تصریح کرد: در پی دستگیری و انتقال امام‌خمینی (ره) به تهران مردم عصبانی زیادی از تهران، قم و ورامین به صحنه آمدند و از اسلام، ارزش‌ها و دین حمایت کردند.

فاطمی بیان کرد: مردم تهران از جنوب شرق عصبانی و خشمگین به سمت کاخ مرمر در وسط شهر که دفتر شاه هم بود حرکت کردند که مبادا امام را شکنجه یا اعدام کنند اما نیروهای نظامی شاهنشاهی وارد کار شدند و عده‌ی زیادی را به شهادت رساندند.

وی ضمن بیان اینکه ایمان و تعصب دینی مردم در قیام ۱۵ خرداد آن زمان بعدها موجب پیروزی انقلاب اسلامی شد یادآور شد: ممکن است یک آدم سیاسی بخواهد با دید سیاسی به این قضیه نگاه کند و این حرکت را بیهوده تلقی کند اما این حرکت دین، اخلاص و غیرت بود. تحمل از دست مردم درآمد و ایمان و تعصب دینی مردم تبلور پیدا کرد و موجب این حرکت عظیم شد.

حجت الاسلام سید ابوالحسن فاطمی خاطرنشان کرد: ایمان در ملت ایران خیلی پر رنگ خودش را نشان داد، در هشت سال دفاع مقدس و در ایثار و فداکاری خودش را نشان داد، ذخیره بزرگ و سیال و در حال حرکت ملت ایران همین ایمان است که باعث می‌شود بازهم انقلاب را تنها نگذاریم.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1263637

مهمترین اخبار ایران و جهان: