نیوز سیتی!
29 اردیبهشت 1402 - 13:05

بوداپست: از طرح صلح چین برای اوکراین استقبال می‌کنیم

وزیر خارجه مجارستان ضمن استقبال از طرح صلح چین برای پایان دادن به جنگ اوکراین، گفت که بوداپست آماده میزبانی از مذاکرات نمایندگان کی‌یف و مسکو است.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «پیتر سیارتو» وزیر خارجه مجارستان بامداد امروز (جمعه) گفت که بوداپست از طرح صلح چین برای توقف درگیری‌ها بین روسیه و اوکراین استقبال می‌کند.

سیارتو در حاشیه دومین مجمع اقتصادی اتحادیه اروپا و آسیای مرکزی در قزاقستان توضیح داد: «اگر ما در مورد طرح صلح چین صحبت می‌کنیم، دو دلیل برای حمایت از آن داریم؛ اول اینکه وجود دارد [و یک طرح واقعی است]، دوم اینکه برای صلح [واقعی] است».

دولت چین بعد از گفتگوهای نماینده ویژه این کشور با مقام‌های روسی و اوکراینی، طرح صلحی ۱۲ بندی شامل تاکید بر حفظ حاکمیت و تمامیت ارضی کشورها و لزوم احیای مذاکرات بین روسیه و اوکراین را ارائه کرده است.

به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک» وی با بیان اینکه طرح صلح چین می‌تواند مبنای خوبی برای مذاکرات بین روسیه و اوکراین باشد، اظهار داشت: «ما باید مفهومی پیدا کنیم که بر اساس آن بتوانیم به پای میز مذاکره بیاییم».

رئیس دستگاه دیپلماسی مجارستان در واکنش به مخالفت‌های اوکراین با هرگونه مذاکره با روسیه نیز گفت: «برنامه اولیه لزوماً انجام توافق نهایی نیست، بنابراین هیچکس نباید از شروع مذاکره بر روی هر طرحی بترسد. من فکر می‌کنم مشکل اصلی این است که برخی از بحث‌ها باید در نهایت شروع شود، زیرا این راهی است که به صلح می‌رسد».

با این حال «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که پیشتر به‌صورت تمام‌قد با طرح صلح چین ابراز مخالفت علنی کرده بود، در نامه‌ای محرمانه به وزرای خارجه کشورهای عضو این اتحادیه گفت که اروپا از «تمام گام‌های واقعا مثبت چین برای یافتن راهکار» جنگ اوکراین استقبال می‌کند.

طبق این گزارش، سیارتو ضمن اعلام آمادگی مجارستان برای میزبانی مذاکرات بین نمایندگان کی‌یف و مسکو، تصریح کرد: «از همان آغاز این جنگ، من به هر دو طرف سرگئی لاوروف (وزیر امور خارجه روسیه) و آندری یرماک (مسئول دفتر ریاست جمهوری اوکراین) پیشنهاد دادم که مجارستان آماده است هر زمان که بخواهند مکانی را برای گفتگوهای صلح فراهم کند».

وی در این‌باره ادامه داد: «این پیشنهاد همچنان به قوت خود باقی است. هر زمان که روسیه و اوکراین آمادگی خود را اعلام کنند، ما آماده هستیم تا تمام شرایط لازم را برای این امر ایجاد کنیم».

پیشتر وزارت خارجه مجارستان که از زیاده‌گویی‌ها و سیاه‌نمایی‌های مقامات اوکراینی به ستوه آمده بود، با بیان اینکه کی‌یف در جایگاهی نیست که بوداپست را به «رفتار نامناسب» در ناتو متهم کند، گفت که مردم کشورش همین الان نیز بیش از حد بهای جنگ اوکراین را پرداخته‌اند. (جزئیات بیشتر)

این مقام ارشد مجارستانی با ضمن اشاره به «بهای گزافی» که کشورش به‌دلیل هم‌مرزی با اوکراین برای این جنگ پرداخته است، گفت: «من نماینده ملتی هستم که اتباعش در این جنگ جان خود را از دست می‌دهند. جامعه بزرگ مهاجران مجارستانی در اوکراین زندگی می‌کنند که اعضای آن در ارتش اوکراین بسیج شده و به جبهه اعزام می‌شوند و متأسفانه بسیاری از آنها کشته می‌شوند. بنابراین، ما دعوت به صلح را تنها راه نجات جان مردم می‌دانیم».

به نوشته اسپوتنیک، سیارتو همچنین افزود که رویکرد اروپایی و فرا آتلانتیک کنونی به نفع صلح نیست، پس صحبت درباره صلح باید افزایش یابد زیرا اکثر مردم جهان خواهان صلح هستند.

پایان پیام/م

منبع: فارس
شناسه خبر: 1222581

مهمترین اخبار ایران و جهان: