نیوز سیتی!
28 اردیبهشت 1402 - 18:05

فرستاده ویژه چین با زلنسکی دیدار کرد

رئیس جمهور اوکراین با فرستاده ویژه و تازه‌منصوب چین در امور اوراسیا، دیدار و درباره نظرات پکن به منظور حل و فصل دیپلماتیک جنگ اواکراین و روسیه بحث و تبادل نظر کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از راشاتودی، براساس اعلام وزارت خارجه چین، لی هوئی، فرستاده ویژه و تازه‌منصوب چین در امور اوراسیا، که به منظور انتقال رویکرد و نظرات پکن جهت حل و فصل دیپلماتیک جنگ اوکراین با روسیه به کی‌یف سفر کرده، با ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین ملاقات کرد.

هوئی در این سفر علاوه بر زلنسکی، با آندری یِرماک، رئیس دفتر ریاست جمهوری، دیمیتری کولِبا، وزیر خارجه و همچنین نمایندگانی از چند وزارتخانه اوکراین دیدار کرد.

لی در جریان سفر به کی‌یف تاکید کرده است که پکن تمایل دارد تا به منظور نیل به توافق سیاسی برای خاتمه دادن به جنگ اوکراین، نقش میانجی صلح را بازی کند و این نقش را براساس اصول مشخص‌شده در طرح صلح ۱۲ ماده‌ای پکن که اواخر فوریه منتشر شد، ایفا خواهد کرد.

وزارت خارجه چین به نقل از لی نوشت: برای حل و فصل بحران، هیچ نوشدارو و علاج کلی وجود ندارد. تمام طرفین باید از خودشان شروع و اعتماد متقابل ایجاد کرده و شرایط را برای پایان دادن به جنگ و مشارکت در مذاکرات صلح فراهم آورند.

سفر دو روزه نماینده ویژه پین به اوکراین، دور نخست یک تور اروپایی بزرگ است که در جریان آن، لی قرار است به لهستان، فرانسه، آلمان و روسیه نیز سفر کند. پکن هدف این تور را توسعه و گسترش مذاکرات در راستای نیل به «توافق سیاسی برای بحران اوکراین» عنوان کرده است.

روسیه از تلاش‌های چین در راستای صلح استقبال کرده و برخی از کشورهای اروپایی از جمله مجارستان را واکنش مشابهی به این اقدامات داشته‌اند.

با این حال، طرح صلح چین با انتقاداتی از سوی غرب نیز روبه‌رو بوده و ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو مدعی شده که از آنجا که پکن از محکوم کردن اقدامات روسیه در اوکراین خودداری کرده، در نتیجه فاقد «اعتبار» لازم برای میانجی‌گری است. جوزف بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز تاکید کرده «تنها چیزی که می‌توان آن را طرح صلح نامید، پیشنهاد زلنسکی است.»

رئیس جمهور اوکراین خواسته تا روسیه از اراضی که کی‌یف بر سر آن ادعای مالکیت دارد، خارج شود. زلنسکی همچنین از روسیه غرامت خواسته و مدعی شده که این کشور باید در محاکم بین‌المللی محاکمه شود. کرملین با رد این پیشنهاد، مدعی شده که این پیشنهاد «واقعیت‌های میدانی» از جمله الحاق چهار منطقه جدید به روسیه را لحاظ نمی‌کند.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1221281

مهمترین اخبار ایران و جهان: