نیوز سیتی!
09 مرداد 1402 - 09:51

فلسطین اشغالی؛ نتانیاهو امتیازی به عربستان نمی‌دهد

اظهارات یک مسئول صهیونیست درباره عادی سازی بین رژیم اسرائیل و عربستان و نامه محرمانه رئیس ستاد کل ارتش این رژیم به نتانیاهو مبنی بر نگرانی از افزایش تمرد نظامیان صهیونیست از تحولات مهم فلسطین اشغالی است.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، روزنامه اسرائیل هیوم رژیم صهیونیستی به نقل از مقامی مسئول در این رژیم نوشت که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر صهیونیست موضع اصولی خود در ارتباط با مسئله فلسطین به منظور عادی سازی روابط با عربستان سعودی را «هرگز» تعییر نخواهد داد.

رسانه مذکور هفته گذشته  نوشته بود که آمریکایی‌ها به مقامات اسرائیلی اعلام کرده‌اند برای سازش با عربستان باید برخی مواضع خود در قبال فلسطینیان را تغییر دهند. روزنامه نیویورک تایمز نیز همان موقع فاش کرد که یکی از شروط اصلی ریاض برای سازش، مسئله تشکیل دولت مستقل برای فلسطین است.

بعد از آنکه چهار کشور عربی؛ امارات، بحرین، سودان و مغرب به قافله سازشکاران با رژیم اسرائیل پیوستند، گمانه زنی‌ها درباره عادی سازی روابط بین ریاض و تل‌آویو بیشتر شد و حتی مقامات رسمی مانند وزیر خارجه سعودی عادی سازی روابط با رژیم اسرائیل را مسئله زمان دانست. با این حال بعد از توافق ریاض و تهران و تغییر در تحولات منطقه و عدم اقبال به فرایند سازش در بین افکار عمومی عربی و اسلامی عربستان سعودی با توجه به جایگاهی که در جهان اسلام و عرب برای خود متصور است، از موضع قبلی خود عقب نشینی کرد.

منابع مطلع و مقامات سعودی بعد از آن اعلام کردند که هرگونه سازش و عادی سازی روابط با تل‌آویو منوط به چند شرط است که مهمترین آن، به نتیجه رسیدن مسئله فلسطین و تشکیل دولت فلسطین به پایتختی قدس شرقی است. شرط دوم مربوط به آمریکا بوده و این کشور باید متعهد شود عربستان سعودی را مجهز به تکنولوژی هسته‌ای کند و تأسیسات پیشرفته لازم را احداث کند.

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا اخیرا در این مورد گفته بود: اختلافات داخلی در اسرائیل، مسئله عادی سازی با عربستان سعودی را سخت‌تر کرده است. او بعدها در مصاحبه با شبکه خبری سی‌ان‌ان گفت که اسرائیل و عربستان فاصله زیادی تا توافق عادی سازی دارند که شامل معاهده دفاعی و یک برنامه هسته‌ای غیرنظامی می‌شود.

نگرانی از تمرد نظامیان، به عناصر مسلح رژیم صهیونیستی رسید

کانال تلویزیونی 12 رژیم اسرائیل فاش کرد که «هرتزی هالیوی»، رئیس ستاد کل ارتش رژیم اسرائیل به بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر این رژیم «سندی نگران‌ کننده» ارسال کرده و در آن از اینکه نظامیان کادری و مسلح مشغول به خدمت هم به تأسی از عناصر ذخیره دست به تمرد زده و در اعتراض به «اصلاحات قضایی» حاضر به خدمت نشوند، ابراز نگرانی کرده است.

گفتنی است با اصرار کابینه نتانیاهو مبنی بر تصویب «اصلاحات قضایی» که مخالفان آن را کودتا می‌دانند، شمار زیادی از عناصر ذخیره در نیروی زمینی  و هوایی ارتش رژیم اسرائیل اعلام کرده‌اند در اعتراض به این «کودتا» حاضر به خدمت نبوده و هر روز دایره تمرد نظامیان گسترده‌تر می‌شود.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم
شناسه خبر: 1419281

مهمترین اخبار ایران و جهان: