نیوز سیتی!
11 مرداد 1402 - 13:18

هوش مصنوعی، خطر بالقوه‌ای در حد بمب هسته‌ای

دبیر کل سازمان ملل متحد انفجار هوش مصنوعی را در حد بمب هسته‌ای دانست، از کارشناسان خواست وارد عمل شوند و آن را تهدید وجودی برای بشریت اعلام کنند، زیرا کمتر از تهدید جنگ هسته‌ای نیست.

فارس پلاس؛ دیگر رسانه‌ها- راهبرد معاصر نوشت: آینده متعلق به هوش مصنوعی و امروز نیز این شاخه گسترده از علم  در حال نفوذ در تک تک زوایای زندگی بشری است، اما در حدود دو سال آینده باید منتظر تغییر و تحولات شگرفی در این عرصه بود، تا جایی که ماشین های هوشمند و ربات ها از سویی حتی جزئی ترین کارهای روزمره آدم ها را متقبل شده اند و از سوی دیگر تا تولید سلاح و جنگ افزار به وسیله برخی دولت ها و نقض قوانین و جنگ های نه چندان خوشایند آینده پیش می روند.

هرچند هوش مصنوعی با اهداف ساده ای همچون حل مشکلات جامعه بشری و تصمیم گیری های مختلف در زندگی روزمره پدید آمد، اما قابلیت های این علم تا حدی است که وحشت جامعه بین المللی از بهره گیری های خارج از روال و به عبارتی زیر پا گذاردن قوانین بشری و زوایای پیدا و پنهان آن را به دنبال داشته است.

آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل متحد با هشدار اینکه استفاده مخرب از سامانه‌های هوش مصنوعی می‌تواند باعث ایجاد مرگ و ویرانی‌های وحشتناک شود، گفت: استفاده نامناسب از هوش مصنوعی برای اهداف تروریستی، مجرمانه یا دولتی «آسیب‌های عمیق روان‌شناختی» به دنبال دارد.

وی عنوان کرد، حملات سایبری که به وسیله هوش مصنوعی تقویت شده‌اند، هم اکنون در حال هدف قرار دادن عملیات‌های انسان‌دوستانه سازمان ملل متحد هستند. 

چرا شورای امنیت سازمان ملل متحد از تقویت هوش مصنوعی در عرصه های مختلف می هراسد و به دنبال وضع قوانینی برای کنترل آن است؟ همان واهمه ای که ایلان ماسک، به عنوان سرمایه گذار اصلی هوش مصنوعی که حتی در حال پیش بردن پروژه ساخت تراشه های مصنوعی برای کنترل ذهن آدم هاست، چندی پیش از آن سخن گفته بود.

از رسانه های دروغ پراکن تا حقیقت های آب رفته

شاید شما نیز در چند وقت اخیر شاهد رشد روزافزون کلیپ ها با محوریت شخصیتی  که هم زمان خود را در قالب های جسمی، شخصیتی و حتی تُن صدای اشخاص دیگر قرار می دهد، بوده اید؛ بهره برداری نامناسبی که شما را بدون ضبط کلیپ و حتی ایراد مکالمه ای در حال این کار و ایراد سخنانی متناسب با نظر سازنده کلیپ نشان می دهد.

این موضوع می تواند سبب مشکلات فراوانی در نقض حقوق و حریم شخصی افراد شود و به گفته کارشناسان، نقطه عطفی در زمینه دروغ‌پراکنی و گفتارهای نفرت‌پراکنانه تلقی شود و ابعاد جدیدی به مداخله‌های مصنوعی در رفتار انسان‌ها بیفزاید. 

بهره گیری از هوش مصنوعی برای ایجاد جنگ رسانه ای تمام عیار بر پایه دروغ و فریب افکار عمومی بخش کوچکی از نگرانی هایی است که به وسیله پژوهشگران این عرصه عنوان می شود. هوش مصنوعی می تواند در عرصه های نگران کننده تری همچون تولید سخت افزارهای جنگی و کنترلی ذهن انسان پا را فراتر از تصور امثال ایلان ماسک بگذارد و صدمات جبران ناپذیرو بدون بازگشتی بر جامعه بشری وارد کند.

نهادی برای مقابله

گوترش خواستار ایجاد نهاد جدیدی در سازمان ملل متحد برای مقابله با خطرات ناشی از هوش مصنوعی شد و گفت: هدف کلی این نهاد حمایت از کشورها برای به حداکثر رساندن مزایای هوش مصنوعی، تعدیل مخاطرات احتمالی فعلی و اجرا کردن ساز و کارهای مورد توافق بین‌المللی برای نظارت و حکمرانی خواهد بود.

قانونگذاران اروپایی و سازمانی تحت حمایت ایلان ماسک نیز که در تهیه پیش نویس قانون هوش مصنوعی اتحادیه اروپا مشارکت دارند، ازجمله سازمان هایی هستند که از رهبران جهان خواسته اند برای یافتن راه هایی برای جلوگیری از ایجاد اختلال در هوش مصنوعی پیشرفته همکاری کنند.

خطری بزرگ

دبیرکل سازمان ملل متحد انفجار هوش مصنوعی را در حد بمب هسته ای دانست و  گفت: از کارشناسان می‌خواهم وارد عمل شوند و هوش مصنوعی را تهدیدی وجودی برای بشریت اعلام کنند که کمتر از تهدید جنگ هسته‌ای نیست.

به باور دانشمندان و حقایق علمی، علوم و جنگ‌های شناختی که بر پایه علومی نظیر اعصاب، روان شناسی، زبان شناسی و فلسفه ذهن تشکیل شده اند، می توانند با بهره گیری از هوش مصنوعی خطرات بسیاری در حد نابودی بشریت به دنبال داشته باشد.

هرچند هوش مصنوعی می تواند در راستای تکامل و رشد انسانیت بهره برداری شود، ولی اگر با رعایت اصول اخلاقی- انسانی همراه نباشد، می تواند به سلاحی کشنده و تهدید کننده بشریت تبدیل شود؛ چنانچه به عنوان سلاح های شناختی برای تغییر رفتار، فرهنگ، سبک زندگی و تمامی شئون زندگی سایبری بشر استفاده می شود.

کشورهای متخاصم و تروریستی و نیز رژیم صهیونیستی می توانند از جنبه های منفی علمی هوش مصنوعی با اهداف کاملاً ضد بشری و جنگ افروزی بهره برداری کنند، لذا سازمان ملل متحد به وحشت افتاده و سبب هشدارهای پیاپی این نهاد بین المللی شده است.

سازمان ملل متحد خطر هوش مصنوعی خارج از کنترل را در حد بمب هسته ای دانسته است، بمبی که از اساس ریشه و بنیاد همه هستی را به هم می ریزد و راهی برای مقابله جامعه هدف نمی گذارد، لذا باید هوش مصنوعی زیر نظر نهاد و سازمانی رسمی و بر مبنای قوانینی مدون کنترل شود.

اگر کنترل انجام نشود، کشورهایی مانند آمریکا که پیش تر در زمینه تسلیحات اتمی پا را از قوانین بشری فراتر گذاشته بودند، بار دیگر به دنبال اهداف شوم خود خواهند رفت. 

پایان پیام/غ

منبع: فارس
شناسه خبر: 1423281

مهمترین اخبار ایران و جهان: