نیوز سیتی!
21 مرداد 1402 - 21:17

بیریچفسکی: غرب درباره تحریم‌های روسیه بر آسیای مرکزی فشار می‌آورد

مدیر بخش همکاری‌های اقتصادی وزارت خارجه روسیه اعلام کرد: غرب درباره تحریم‌های روسیه بر آسیای مرکزی فشار می‌آورد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری آناتولی، «دیمیتری بیریچفسکی» (Dmitry Birichevsky) مدیر بخش همکاری های اقتصادی وزارت خارجه روسیه اعلام کرد: غرب به دنبال بی ثبات کردن کل حوزه اوراسیا است.

مدیر بخش همکاری های اقتصادی وزارت خارجه روسیه در این باره ادامه داد که غرب بر آسیای مرکزی در رابطه با تحریم های روسیه فشار می آورد. این گونه فشارها تهدیدی برای اجرای پروژه های منطقه ای به شمار می آید.

«دیمیتری بیریچفسکی» در ادامه اضافه کرد که اخیراً ایالات متحده و اتحادیه اروپا به شدت فشار بر کشورهای مستقل و دوست در منطقه آسیای مرکزی را افزایش داده اند تا آنها را مجبور به پیوستن به تحریم های ضدروسیه و محدود کردن همکاری های تجاری و اقتصادی با مسکو کنند؛ این فشارها تهدیدی برای اجرای پروژه های متقابلا سودمند در منطقه است.

از حدود یک سال پیش که بحران اوکراین آغاز شد، دائما اخباری در خصوص تحریم‌ های جدید ضدروسی در رسانه‌ های جهان انعکاس می‌ یابد. اگرچه تحریم‌ های ضدروسی اقتصاد مسکو را ۲.۱ درصد کوچک‌تر کرد؛ اما این مقدار با پیش‌ بینی ۱۵ درصدی غرب، فاصله قابل‌توجهی دارد؛ موضوعی که آشکار از شکست سیاست تحریم علیه کرملین حکایت می‌ کند.

پیش از آغاز بحران اوکراین، ۲ هزار و ۵۰۰ تحریم علیه مسکو اعمال شده بود؛ اما در فضای پسابحران به نوشته وب‌ سایت «تاگس‌ شاو» تنها طی یک سال گذشته ۱۱ هزار تحریم به تحریم‌ های پیشین علیه مسکو افزوده شده است. بنابراین از زمان آغاز جنگ اوکراین، بیش از ۴۰ کشور جهان به شیوه‌ های مختلف در صدد اعمال تحریم علیه مسکو برآمده‌ اند.

آمریکا و اروپا که سیلی از تحریم‌ ها را روانه مسکو کرده بودند درباره میزان اثرگذاری آن دچار خطای محاسباتی شدند که تخمین‌های عجیب و غریب آنها از این خطا نشان دارد.

چندی پیش «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا ادعا کرده بود تبعات اقتصادی جنگ و مجازات‌های اقتصادی غرب علیه روسیه اقتصاد این کشور را به نصف میزان فعلی کاهش خواهد داد و مؤسسه بازرگانی بین‌المللی هم پیش بینی کرده بود اقتصاد روسیه در پی این تحولات تا ماه مارس ۲۰۲۲ به میزان ۱۵ درصد کوچک خواهد شد.

همچنین در آوریل سال گذشته میلادی، بانک جهانی کاهشی دو رقمی را پیش بینی کرد و در گزارشی آورد: «اقتصاد روسیه ضربه سختی خواهد خورد و در سال ۲۰۲۲ یک رکود عمیق در پیش خواهد بود. انتظار می‌رود تولید ناخالص داخلی ۱۱.۲ درصد کاهش یابد و در دو سال آینده بهبود چندانی نداشته باشد.»

تحریم‌ها علیه روسیه تاکنون آنگونه که انتظار می‌رفت، نتیجه بخش نبوده است.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1438881

مهمترین اخبار ایران و جهان: