نیوز سیتی!
22 مرداد 1402 - 09:56

روسیه: پنج کشور ساحلی صلاحیت انحصاری در حل و فصل مسائل مربوط به دریای خزر را دارا هستند

سفارت روسیه در ایران در سالروز دریای خزر در بیانیه‌ای نوشت: بر اساس توافقات مقرر در کنوانسیون وضعیت حقوقی دریای خزر مورخ سال ۲۰۱۸ میلادی (۱۳۹۷)، این پنج کشور ساحلی هستند که صلاحیت انحصاری در حل و فصل مسائل مربوط به دریای خزر را دارا هستند.

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری تسنیم، سفارت فدراسیون روسیه در ایران به مناسبت روز دریای خزر در بیانیه‌ای نوشت: امروز 12 اوت (21 مرداد) در پنج کشور جمهوری آذربایجان، ایران، قزاقستان، روسیه و ترکمنستان روز بین‌المللی دریای خزر جشن گرفته می‌شود. این روز بیاد آورنده لزوم اقدامات فعال در راستای حفاظت از محیط زیست دریای خزر است؛ زیرا در چنین روزی کنوانسیون چارچوب حفاظت از محیط زیست دریایی دریای خزر (کنوانسیون تهران) لازم الاجرا گردید. 

در این بیانیه همچنین آمده است: 12 اوت 2018 (21 مردادماه 1397) کنوانسیون وضعیت حقوقی دریای خزر شامل توافقاتی در مورد اصول اساسی و رویه تعامل میان کشورهای ساحلی به امضا رسید. بنابراین تاریخ 12 اوت ماهیت وحدت بخش دارد که تمایل و نگرش "پنج کشور ساحلی دریای خزر را نشان می‌دهد تا با تلاش مشترک و بدون دخالت خارجی توسعه پایدار، امنیت و ثبات منطقه خزر را تضمین کنند. 

سفارت روسیه نوشت: بر اساس توافقات مقرر در کنوانسیون وضعیت حقوقی دریای خزر مورخ سال 2018 میلادی (1397)، این پنج کشور ساحلی هستند که صلاحیت انحصاری در حل و فصل مسائل مربوط به دریای خزر را دارا بوده و فقط آن‌ها بر دریای خزر و منابع آن حق حاکمیت دارند. برای تضمین امنیت و ثبات در منطقه دریای خزر" توسط پنج کشور ساحلی، رعایت اصل عدم حضور نیروهای مسلحی که به طرف‌ها تعلق ندارند در دریای خزر که در این کنوانسیون پیش بینی شده حائز اهمیت است. 

همکاری‌های گوناگونی در دریای خزر صورت می‌گیرد از جمله کار بر روی توسعه کریدور حمل و نقل بین المللی شمال - جنوب، تعامل در حوزه حفاظت از محیط زیست گردشگری منطقه‌ای و تماس بین مردم که در حال گسترش است.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم
شناسه خبر: 1439437

مهمترین اخبار ایران و جهان: