نیوز سیتی!
09 مرداد 1402 - 09:28

می‌خواهم دور از شمشیربازی باشم/ شلوغی سالن باعث باختم به ژاپن شد

ملی‌پوش شمشیربازی اسلحه سابر که در مسابقات اخیر قهرمانی جهان ناکام ماند با بیان اینکه نتوانستم از تمام ظرفیتم استفاده کنم تاکید کرد که به واسطه حضور متوالی در میادین خسته است.

به گزارش خبرنگار مهر، علی پاکدامن یکی از چهار شمشیربازی اسلحه سابر ایران در رقابت های اخیر قهرمانی جهان بود که به میزبانی ایتالیا برگزار شد. وی به عنوان بهترین بازیکن ایران در این رقابت ها تا مرحله یک هشتم نهایی پیش رفت اما با شکست در این مرحله به کار خود پایان داد و نتوانست صاحب مدال شود.

پاکدامن پس از غلبه بر نمایندگانی از هند و قزاقستان، در مرحله یک هشتم نهایی به مصاف حریفی لهستانی خود رفت اما با متحمل شدن شکست برابر وی از صعود به مراحل بالاتر بازماند. پاکدامن با کسب جایگاه دهم به کار خود در مسابقات قهرمانی جهان پایان داد در حالیکه می گوید برای کسب مدال آماده شده بود و به همین دلیل از عملکردش در بخش انفرادی رقابت ها راضی نیست.

برای مدال آماده شده بودم اما روز خوبم نبود

این ملی پوش شمشیربازی اسلحه سابر در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: انتظارم از خودم این بود که حداقل به جدول ۸ بازیکن برتر برسم. اصلا برای کسب مدال آماده شده بودم اما همان مسئله همیشگی که یک روز، روزخوب ورزشکار است و یک روز هم روزش نیست، باعث شد به اهدافم نرسم.

می‌خواهم از دور از شمشیربازی باشم

وی با یادآوری اینکه طی ماه های اخیر به صورت مستمر در اردوهای تیم ملی یا مسابقات مختلف حضور داشته است، خاطرنشان کرد: حجم برنامه هایی که پشت سر گذاشتم باعث خستگی ام شده است. اتفاقا در جریان مسابقات با یکی از دوستان ایتالیایی ام که نایب قهرمانی المپیک را دارد، صحبت می کردم، او هم می گفت دوست دارد ۴۰ روز دست به شمشیر نزد. واقعا من هم همین حس را دارم. به قدری خسته ام که دوست دارم مدتی را استراحت کنم و به دور از شمشیربازی باشم.

نتوانستم از تمام ظرفیتم استفاده کنم

پاکدامن در واکنش به اینکه «اگر اردو و مسابقه ای نباشد باعث دور شدن ورزشکار از آمادگی و کسب تجربه می شود، حضور متوالی هم چنین تاثیراتی را به همراه دارد. چه طور باید برنامه ریزی کرد که تعادل لازم حفظ شود و خستگی به دنبال نداشته باشد؟»، گفت: نه می توان اردوها را لغو کرد و نه قید حضور در مسابقات را زد. ما الان بازی های آسیایی را در پیش داریم و باید به زودی وارد اردو شویم. پس نمی توانم بیخیال تمرینات و اردوها بود. البته شخصا با واژه خستگی مخالفم. در واقع این ظرفیت ورزشکار است که در طول زمان کم و زیاد می شود. برای مسابقات قهرمانی جهان من نتوانستم از تمام ظرفیتم به خصوص در بخش انفرادی استفاده کنم. البته این افت و خیزها تا حد زیادی در ورزش طبیعی است. مهم این است که افت ها را بتوان به خیز تبدیل کرد.

می‌خواهم دور از شمشیربازی باشم/ شلوغی سالن باعث باختم به ژاپن شد

علی پاکدامن در مسابقات ۲۰۲۳ شمشیربازی قهرمانی جهان صاحب جایگاه دهم انفرادی شد

شلوغی سالن دلیل شکست برابر ژاپن بود

وی با بیان اینکه در بخش تیمی مسابقات قهرمانی جهان عملکرد به مراتب بهتری داشتم و از خودم راضی تر هستم، در مورد دیدار با ژاپن که با شکست تیم ایران همراه بود خاطرنشان کرد: ژاپن ترکیب خیلی خوبی در اختیار دارد. ما هم با این تیم خیلی جون دار بازی کردیم. دنبال بهانه نیستم اما زمان دیدار ایران و ژاپن، روی پیست سمت چپ تیم های ایتالیا و اوکراین در حال بازی بودند و روی پیست راست هم دیدار فلوره انفرادی در جریان بود. بنابراین سالن پر از تماشاگر بود به قدری که اصلا صدا به صدا نمی رسید. این شرایط برای ژاپنی ها هم بود اما روی عملکرد ما تاثیر بدی گذاشت. اشتباه از برگزارکنندگان مسابقات بود که رقابت تیمی و انفرادی را همزمان برگزار کردند. آنها متوجه اشتباهشان شدند اما برای ما فرقی نداشت چون باخته بودیم.

ما با غیرت پیش می رویم، ژاپنی ها با هزینه

شمشیرباز اسلحه سابر ادامه داد: شمشیربازی ژاپن با هزینه زیاد پیگیر برنامه های خود است. ما از تهران عازم محل برگزاری مسابقات در ایتالیا شدیم در حالیکه ژاپنی ها ۱۰ روز بود در میلان اردو داشتند. تیم ژاپن با حداکثر نفرات در مسابقات مختلف شرکت می کند و همه اینها روی آمادگی شان تاثیر می گذارد. نمی گویم برای تیم ایران هزینه نمی شود اما بیشتر با غیرت و اتحاد پیش می رویم.

نباید به باخت مقابل ژاپن عادت کنیم

وی در واکنش به پرسشی که در رابطه با باخت مقابل ژاپن و تاثیر روی رقابت المپیکی دو تیم مطرح شد، گفت: کسب سهمیه المپیک یعنی همین رقابت پایاپای؛ ما ژاپن را در مسابقات قهرمانی آسیا شکست دادیم، در مادرید هم مدال برنز گرفتیم. در ایتالیا درست است که ژاپن مقابل ایران پیروز شد اما اگر مجارستان را هم می برد برای ما خیلی بد می شد. در واقع با شرایط فعلی، ژاپنی ها باید در وردکاپ ها با حضور در فینال صاحب مدال شوند و ما هم در جدول ۱۶ تیمی ببازیم تا به ما برسند. کارشان سخت است اما خب طبیعی است که ایران نباید به باخت مقابل ژاپن عادت کند.

می‌خواهم دور از شمشیربازی باشم/ شلوغی سالن باعث باختم به ژاپن شد

طبق رنکینگ فدراسیون جهانی شمشیربازی، پاکدامن به عنوان برترین بازیکن آسیایی در رده ۱۰ جهان ایستاده است

خیلی از کشورها شبیه ایران شده اند

پاکدامن با تاکید دوباره بر اینکه فشردگی برنامه های اخیر روی عملکرد شخصی و حتی تیمی اش تاثیرگذاشته است، گفت: در همین مسابقات قهرمانی جهان، تیم مجارستان به جمع چهار تیم نرفت. فرانسه به آمریکا باخت. با در نظر گرفتن شرایط کلی، سهمیه المپیکی تیمی مانند ایتالیا هم به خطر افتاده است. میخواهم بگویم فشردگی مسابقات روی همه تیم ها و ورزشکاران شان تاثیر گذاشته است.

۷۰ درصد راه المپیک را رفته ایم

این ملی پوش شمشیربازی با تاکید بر اینکه ایران ۷۰ درصد مسیر کسب سهمیه را طی کرده است، یادآور شد: کسب سهمیه راحت نیست. اصلا سهمیه ای که راحت به دست بیاید، جذاب نیست. چالش های مسیر دستیابی به کسب سهمیه المپیک، هم کسب آن را جذاب تر و دلنشین تر می کند و هم کمک می کند که در جریان المپیک عملکردی نزدیک به مدال داشته باشیم.

بعد از بازی های آسیایی به جنگ المپیک می رویم

وی در مورد چگونگی پیگیری برنامه های آماده سازی تیم ملی شمشیربازی اسلحه سابر گفت: طبق برنامه اعلام شده توسط سرمربی تیم ملی (امین قربانی) حدود ۱۰ روز تعطیل هستیم تا هم استراحت داشته باشیم و هم به آسیب دیدگی های مان برسیم. بعد از آن باید مجدد وارد اردو شویم تا برای بازی های آسیایی هانگژو آماده شویم. تمام تلاش این است که نماینده ای شایسته در هانگژو باشیم و بعد از آن به جنگ المپیک برویم.

موقعیتم در رنکینگ جهانی برایم افتخار است

علی پاکدامن در پایان با اشاره به موقعیت خود در رنکینگ جهانی گفت: در حال حاضر در رده ۱۰ جهان قرار دارم و بالاتر از دیگر بازیکنان آسیایی هستم. فکر می کنم این برای نخستین بار است که یک ایرانی از شمشیربازان آسیایی مانند کره جنوبی بالاتر قرار گرفته و همین برایم یک افتخار است.

می‌خواهم دور از شمشیربازی باشم/ شلوغی سالن باعث باختم به ژاپن شد

منبع: مهر
شناسه خبر: 1419081

مهمترین اخبار ایران و جهان: