نیوز سیتی!
07 دی 1401 - 16:15

مسکو از صربستان حمایت و ادعای کوزوو مبنی بر آتش‌افروزی را رد کرد

کاخ کرملین امروز(چهارشنبه) اتهامات پریشتینا درباره آتش‌افروزی روسیه با هدف ایجاد هرج و مرج در حوزه بالکان را رد کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، کاخ کرملین اعلام کرد که از تلاش‌های صربستان برای محافظت از اقوام صرب در شمال کوزوو، حمایت می‌کند و در عین حال اتهامات کوزوو مبنی بر تلاش مسکو برای شعله‌ور کردن آتش تنش با هدف ایجاد هرج و مرج در کشورهای حوزه بالکان را رد کرد.

ساعاتی پس از آنکه صربستان اعلام کرد که ارتش این کشور به حالت آماده‌باش درآمده است، صرب‌ها در شهر میتروویکا در شمال کوزوو، خیابان‌های شهر را با موانع جدید مسدود کردند. کوزوو که جمعیت غالب آلبانیایی‌تبار دارد، در سال ۲۰۰۸ با حمایت غرب، از صربستان اعلام استقلال کرد.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین در پاسخ به ادعای جلال اسوکلا، وزیر کشور کوزوو مبنی بر اینکه صربستان تحت نفوذ روسیه با حمایت از اقلیت‌های صرب، قصد بی‌ثبات کردن کوزوو را دارد، گفت که «جست‌وجو برای نفوذ مخرب روسیه، اشتباه است.»

وی افزود: صربستان یک کشور مستقل است و کنکاش برای پیدا کردن نفوذ مخرب روسیه در این کشور، کاملا اشتباه است. صربستان مستقل است و طبیعتا از حقوق صرب‌هایی که در مجاورت این کشور و تحت چنین شرایط دشواری زندگی می‌کنند، دفاع کرده و طبیعی است که وقتی این حقوق نقض شود، واکنش نشان دهد.

پسکوف تاکید کرد: با توجه به روابط بسیار نزدیک تاریخی و معنوی که بین صربستان و روسیه وجود دارد، مسکو اتفاقات و نحوه محترم شمردن و محقق شدن حقوق صرب‌ها را به دقت رصد می‌کند. و البته ما از صربستان در اقداماتی که اتخاذ می‌کند، حمایت می‌کنیم.

صربستان تلاش برای بی‌ثبات کردن همسایه خود را رد و اعلام کرده که تنها خواستار محافظت از اقلیت صرب‌های ساکن (کوزوو) است.

الکساندر وویچ، رئیس جمهور صربستان دیروز(سه‌شنبه) گفت که این کشور «به نبرد برای صلح و جست‌وجو برای یافتن راه‌حل‌های مسالمت‌آمیز ادامه خواهد داد.»

حدود ۵۰ هزار صرب در بخش شمالی کوزوو ساکن بوده و از به رسمیت شناختن دولت پریشتینا خودداری کرده و بلگراد را پایتخت خود می‌دانند.

منبع: مهر
شناسه خبر: 940837

مهمترین اخبار ایران و جهان: