نیوز سیتی!
24 آذر 1401 - 01:34

غرب تمایلی به شرکت در گفت‌وگو درباره اوکراین ندارد

سفیر روسیه در سازمان ملل متحد، با هشدار نسبت به گسترش ناتو در اروپا، این وضعیت را باعث سوق دادن به سمت تقابل نظامی عنوان کرد و گفت: غرب تمایلی به شرکت در گفت‌وگو درباره اوکراین ندارد.

به گزراش خبرگزاری مهر به نقل از تاس، «واسیلی نبنزیا»، نماینده دائم روسیه در سازمان ملل در نشست شورای امنیت با موضوع حفظ صلح و امنیت بین المللی گفت: «کشورهای غربی با تمایل خود برای گسترش ناتو، قاره اروپا را به سمت رویارویی نظامی سوق می‌دهند که تمام جهان را تهدید می‌کند.»

سفیر روسیه در سازمان ملل گفت: «کشورهای غربی با قائل شدن به حق مطلق ناتو برای گسترش به بهای اصل تقسیم ناپذیری امنیت، قاره اروپا را در آستانه رویارویی نظامی قرار داده‌اند و این رویارویی ممکن است تمام جهان را در بر بگیرد.»

این دیپلمات روسی افزود: «غرب تمایلی به شرکت در گفت‌وگوهای معنادار پیش از بحران در اوکراین نداشت و اکنون نیز حاضر به انجام این کار نیست.»

نبنزیا خاطرنشان کرد: «بدیهی است که درباره آینده نظم جهانی، امروز تصمیم گیری می‌شود. انتخاب روشن است، یا نظمی با یک هژمون خواهد بود که فقط قوانینی را به نفع خودش وضع می‌کند یا نظمی دموکراتیک، چند قطبی، منصفانه و بدون باج خواهی، سلطه، ارعاب افراد ناخواسته و بدون نواستعمارگری خواهد بود.»

سفیر روسیه تاکید کرد که کشورهای غربی برای تضعیف روسیه در اوکراین از هیچ کاری کوتاهی نمی‌کنند. وی با اشاره به اینکه چنین برنامه‌ای از مدت‌ها قبل از آغاز عملیات ویژه نظامی روسیه تعیین شده بود، گفت: «غرب از هیچ ابزار و روشی برای رسیدن به اهداف خود کوتاهی نمی‌کند، امروز شرط بندی اصلی غرب بر روی تضعیف و شکست استراتژیک روسیه است.»

پیشتر نیز «واسیلی نبنزیا»، نماینده دائم روسیه در سازمان ملل هشدار داده بود که قاچاق سلاح‌های ارسال‌شده به کی‌یف در کشورهای ثالث در حال افزایش است. نبنزیا در این ارتباط گفته بود: «ما با دقت همه این اقدامات جنایی آمریکا و متحدانش را ثبت می‌کنیم و این اقدامات پیامدهای قانونی ویژه برای همه طرف‌های دخیل دارد. گزارش‌هایی درباره انتقال سلاح از انبارهای اوکراینی به کشورهای آفریقایی وجود دارد. برخی از سلاح‌های اهداشده به اوکراین در بازارهای سیاه غرب آسیا حضور دارند.»

با آغاز عملیات نظامی روسیه در اوکراین، آمریکا و کشورهای اروپایی با هدف جلوگیری از پیشروی ارتش روسیه، علاوه بر اعمال تحریم‌های گسترده بر مسکو، تاکنون حجم زیادی از انواع سلاح‌های و تسلیحات مدرن در اخیار ارتش اوکراین قرار داده‌اند.

منبع: مهر
شناسه خبر: 911637

مهمترین اخبار ایران و جهان: