نیوز سیتی!
12 اسفند 1401 - 06:29

روسیه: چین به ما کمک تسلیحاتی نمی کند

دیپلمات روس ادعاهای آمریکا مبنی بر کمک نظامی چین به روسیه را به شدت رد کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از تاس، «آندری کلین»، سفیر روسیه در انگلیس، ادعاها مبنی بر اینکه پکن حمایت نظامی از مسکو انجام می‌دهد یا قصد انجام حمایت نظامی را دارد، به شدت رد کرد.

این دیپلمات روسی در مصاحبه‌ای با الجزیره گفت: «چین رسماً می‌گوید که هیچ حمایت نظامی از ما نمی‌کند. تا آنجا که من می دانم، این کار را انجام نمی‌دهد و هیچ مدرکی مبنی بر دریافت سلاح از چین وجود ندارد.»

به گفته این دیپلمات روس، روسیه صنعت دفاعی توسعه یافته و قوی دارد و نیازی به تسلیحات دیگر کشورها ندارد. وی تاکید کرد: «ما ظرفیت‌های گسترده و صنعت بسیار قوی داریم.»

«آنتونی بلینکن»، وزیر امور خارجه ایالات متحده در ۱۸ فوریه مدعی شده بود که چین در حال بررسی ارائه سلاح و مهمات به روسیه است که در اوکراین استفاده خواهد شد. در واکنش به این ادعا نیز، مائو نینگ، سخنگوی وزارت خارجه چین گفت که مقامات چین تهدیدها و فشارهای آمریکا را به بهانه حمایت نظامی ادعایی از مسکو تحمل نخواهند کرد.

وزیر خارجه آمریکا در ادامه تاکید کرد که اگر چین به حمایت از روسیه در جنگ اوکراین روی آورد، عواقب جدی نه تنها متوجه روابط این کشور با آمریکا بلکه با دیگر کشورهای جهان خواهد شد.

بلینکن، که ظاهراً نقش آمریکا و متحدانش را در جنگ افروزی در اوکراین فراموش کرده بود، مدعی شد که چین نمی‌تواند با ارائه پیشنهادات صلح در حالی که جنگ در اوکراین به وجود می‌آید، نقش دوگانه ایفا کند.

این ادعای وزیر خارجه آمریکا در حالی عنوان شد که واشنگتن صرف نظر از نقش مهمی که در آغاز جنگ اوکراین بر عهده داشته، با ارسال مداوم تسلیحات نظامی و ارائه پیوسته کمک‌های مالی و اطلاعاتی در اوکراین مانع پایان یافتن جنگ در این کشور است و در عین حال به صورت پیوسته دم از کمک به صلح در اوکراین می‌زند.

پیشتر نیز کایریلو بودانوف، رئیس سازمان اطلاعات نظامی اوکراین گفت که تاکنون چین با ارسال سلاح به روسیه موافقت نکرده است. وی افزود: تا این لحظه فکر نمی‌کنم که چین با انتقال سلاح به روسیه موافقت کرده باشد و هیچ نشانه‌ای وجود ندارد که این موضوع حتی مطرح شده باشد.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1069281

مهمترین اخبار ایران و جهان: