نیوز سیتی!
30 بهمن 1401 - 16:18

ریش و قیچی بهره برداری از متروی کرج در انتظار مسؤولان ملی

پروژه قطار شهری در حالی پا به سن گذاشته است و از جمله پیرترین پروژه عمرانی قلمداد می‌شود که قرار بود بخشی از آن در ایام الله دهه مبارک فجر به صورت آزمایشی مورد بهره برداری قرار بگیرد تا کام مردم را شیرین کند؛ اما به واسطه حاضر نبودن مسؤولان ملی افتتاح این پروژه به تعویق افتاد؛ گویی که هدف نهایی برای انجام کارها مسؤولان هستند و قرار نیست مردم از آن بهره مند شوند.

خبرگزاری فارس- طیبه جواهری: شاید اگر ماشین زمانی در دسترس بود، حتما به ۲۰ سال قبل سفر می‌کردم و به مسؤولان مدیریت شهری وقت می‌گفتم لطفا «پایتان را اندازه گلیمتان دراز کنید»! یا شاید هم داستان سنگ و چاه را روایت می‌کردم؛ نقل کم‌هوشی که گروهی از عاقلان را دچار دردسر می‌کند!

نقل امروز، روایتی از قطار شهری کرج است که پس از گذشت دو دهه از استارت عملیات اجرایی آن بحث مسؤولان این است که اصلا کلانشهر کرج نیازی به مترو دارد یا نه؟ حالا که میلیاردها تومان صرف هزینه برای این پروژه شده و نتیجه آن تنهاحواشی بوده که دست از سر مسؤولان وقت بر نمی‌دارد!

چند روز پیش بود که گزارشی مبنی بر عدم افتتاح پروژه قطار شهری کرج در ایام دهه فجر از سوی خبرنگار فارس البرز منتشر شد، گزارشی که تبدیل به جریانی در سطح استان شد و سرانجام آن نشست خبری بود که به دستور استاندار البرز از سوی مسؤولان امر پروژه در راستای بیان شفاف شرایط پروژه قطار شهری برگزار شد و خلاصه جلسه را می‌توان به وعده جدید افتتاح آزمایشی قطار شهری کرج دانست. 

عکس| نشست اصحاب رسانه با مسؤولان اجرایی پروژه مترو کرج

در این میان عملکرد ادوار گذشته مدیریت شهری ناکافی قلمداد شد و عمده فعالیت‌های اثرگذار در بهره برداری از پروژه قطار شهری کرج ویژه دوره فعلی خوانده شد؛ البته که ساده ترین کار همین است، مقصر اصلی تمام مشکلات امروز، مسؤولان دیروز و پریروز هستند! هرچه غیرقابل دسترس تر، مقصرتر! این استراتژی منسوخ شده را امروز از سوی آقای رییس شورای شهر دیدیم، در حالی پاسخی برای بهره برداری از پروژه مترو نداشت به ۲۰ سال گذشته برگشت و مطرح شدن این مسئله که آیا کرج نیاز به مترو دارد یا خیر؟!

عید دیگر وعده دیگر/ این آخرین وعده است؟

 

علی قاسم‌پور، رییس شورای شهر کرج در این نشست وعده جدید بهره برداری از پروژه قطار شهری کرج حداکثر تا نیمه شعبان دانست و افزود: شهرداری در این زمینه انجام وظیفه خواهد کرد و اگر تا قبل از این تاریخ هم شهرداری توانست، بهره برداری را انجام می‌دهد.

وی در خصوص اینکه چرا مدیریت شهری به تعهد خود مبنی بر افتتاح پروژه در دهه فجر عمل نکرده است، یادآور شد: قرار بر این بود که رییس جمهور در این آیین حضور پیدا کند که متاسفانه این امر محقق نشد.

رئیس شورای اسلامی شهر کرج در ادامه برای چندمین بار تأکید کرد که وعده افتتاح پروژه در دوره قبلی پوچ و غیرواقعی بوده است، اضافه کرد: وقتی شورای ششم کار خود را آغاز کرد، صحبت از این بود که قطار شهری آماده افتتاح و تا سه روز دیگر به بهره برداری می‌رسد اما از این سه روز خیلی گذشته است.

به گفته این نماینده مردم در کرسی شورای اسلامی شهر کرج، با تلاش اعضای شورا، شهرداران و کارشناسان؛ کارگروه ویژه‌ای که درخصوص قطار شهری تشکیل شد، متوجه شدیم نه قطار واگن دارد، نه برق و نه حتی ایستگاه‌ها کامل بودند! از این رو می‌توان ادعای دوره قبلی را بی پایه اساس دانست.

قاسم‌پور با بیان اینکه دولت به تعهدات خود در خصوص متروی کرج عمل نکرده است، اضافه کرد: انتظار داریم وزارت کشور در این زمینه همکاری لازم را با ما داشته باشد. احداث هر یک کیلومتر قطار شهری، ۱۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار می‌خواهد. در این میان وزارت کشور تاکنون به تعهدات خود عمل نکرده‌ اما بدهکار است.

پروژه کرج حتما با حضور مسؤولان عالی رتبه افتتاح می‌شود

احمد افضلی، سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری البرز، در پاسخ به این سوال که چرا پروژه قطار شهری کرج در ایام الله دهه مبارک فجر به بهره برداری نرسید، گفت: تمام مسائل و تمهیدات لازم در راستای بهره برداری از پروژه قطار شهری کرج فراهم است.

وی افزود: با توجه به اینکه در ایام الله دهه مبارک فجر شرایط برای حضور مسؤولان عالی رتبه ملی اعم شخص رییس جمهور فراهم نبود، بهره برداری از متروی کرج به تأخیر افتاد.

این مقام مسؤول با اشاره به اینکه حضور مسؤولان می‌تواند برکات بسیاری را برای استان به دنبال داشته باشد، ادامه داد: با این تفاسیر می‌توانیم برای تکمیل ادامه روند پروژه مترو نیز از سوی مسؤولان عالی رتبه حمایت دریافت کنیم.

افضلی تصریح کرد: امید داریم تا نیمه شعبان پروژه با حضور یکی از مقامات ملی به بهره برداری برسد و کام مردم استان البرز نیز شیرین شود.

در ادامه این نشست، شهردار کرج، که پاسخ‌های خود را تحت نظارت آقای رییس بیان می‌کرد و تذکرات او در امان نبود، لازمه کلانشهر و توسعه شهری را قطار شهری برشمرد و ستون فقرات هر شهر را حمل و نقل آن شهر دانست.

۶۵۰۰ تن میلگرد برای تکمیل پروژه قطار شهری کرج تأمین شده است

مهرداد کیانی، فرصت طلایی انجام عملیات پروژه قطار شهری کرج را زمانی دانست که وضعیت اقتصادی کشور شرایط آرام تری را دنبال می‌کرد و با تورم مواجه نبود و افزود: همت و تلاش ما در این دوره بر این است که هرطور که شده است قطار شهری کرج به مرحله بهره برداری افتتاح برسد.

وی با بیان اینکه بضاعت خود را در این میان به کار گرفته ایم، اضافه کرد: با تلاش همکارانم در مجموعه مدیریت شهری و حمایت اعضای محترم شورا، اقداماتِ خوبی در حوزه مدیریت شهری انجام شده است.

شهردار کرج معتقد است که در پروژه مترو نیز اقدامات بسیار مثبتی انجام شده که به زودی راه‌اندازی آزمایشی آن انجام خواهد شد.

توضیحات شهردار کرج در خصوص آخرین اقدامات برای بهره برداری آزمایشی از قطار شهری کرج؛
در چند ماه اخیر اتفاقات خوبی در حوزه مدیریت شهری رخ داده است، ۶۵۰۰ تن میلگرد خریداری کرده‌ایم که نیاز پروژه قطار شهری تاایستگاه شهید سلطانی را برطرف می‌کند. در کنار این‌ها تفاهمی هم با بانک شهر داشتیم و ۱۰۰۰ میلیارد تومان برات کارت صادر شده است.

 

شهردار کرج در پایان گفت: راه‌اندازی مترو کرج تنها وظیفه شهرداری نیست و دولت هم وظایفی دارد که حتم داریم با تلاش استاندار محترم این اتفاق به زودی رخ خواهد داد.

500 میلیارد تومان برای یک ایستگاه!

خلیل کوزه کنانی، رئیس سازمان حمل‌ و نقل ریلی شهرداری کرج، با بیان اینکه پروژه در دوره قبلی تا ۷۵ درصد پیشرفت داشته است، گفت: در این مدت زمان تلاش کرده ایم تا علی رغم تحریم‌های ظالمانه تجهیزات پروژه تکمیل و استانداردهای لازم برسد.

کوزه کنانی با اشاره به اینکه یکی از اهداف بهره برداری از پروژه دور زدن ترافیک است، یادآور شد: تلاش ما این است که سرعت تکمیل ایستگاه شهید سلطانی بیشتر و این ایستگاه را افتتاح کنیم تا بتوانیم گره ترافیکی آن منطقه باز شود.

وی با بیان اینکه این ایستگاه (چهارراه طالقانی-گلشهر) ۵۰۰ میلیارد تومان صرف هزینه داشته است، ادامه داد: در دوره‌های گذشته قرار بود، قطار اجاره شود اما ما قطار خودمان را تعمیر کردیم و به کار انداختیم حتی سیستم فروش بلیط ما نیز آماده است.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1044937

مهمترین اخبار ایران و جهان: