نیوز سیتی!
30 بهمن 1401 - 12:17

اولین فراخوان ملی و فراملی رهیافت‌های نوین سوادآموزی در زیست بوم جدید/ برنامه‌ریزی برای افزایش سن سوادآموزی به ۶۵ سال

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی گفت: اولین فراخوان ملی و فراملی رهیافت‌های نوین سوادآموزی در زیست بوم جدید و رویکردهای جدید در سواد آموزی را امروز آغاز کردیم و هر فردی بتواند ورود کند استقبال می‌کنیم.

به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، علیرضا عبدی رئیس سازمان نهضت سوادآموزی در نشست خبری که پیرامون فراخوان ملی و فراملی رهیافت‌های نوین سوادآموزی در زیست بوم جدید و رویکردهای جدید در سواد آموزی «سواد آموزی تکلیف محور و مردم پایه» در مرکز آموزشی و فرهنگی شهید سلیمانی نهضت سواد آموزی در تهرانسر برگزار شد، اظهار کرد: زیست جدی که در آن قرار داریم چه به لحاظ جمعیتی، چه به لحاظ رهیافت‌ها و فناوری‌های جدید، تغییر یافته و طبیعی است که نهضت سوادآموزی را با فضای جدیدی روبه‌رو می‌کند و اقتضا می‌کند روش‌هایی جدید به کمک نهضت بیاید تا بتواند به اهداف خود برسد. 

وی ادامه داد: دنیای جدید، فناوری‌های نو و مدل‌های حکمرانی جدید را تجربه می‌کند که حکمرانی‌ها در دنیا به سمت مردمی‌سازی حرکت می‌کند و نهضت سواد آموزی هم باید به این سمت در حرکت باشد. 

عبدی اضافه کرد: اولین فراخوان ملی و فراملی رهیافت‌های نوین سوادآموزی در زیست بوم جدید و رویکردهای جدید در سواد آموزی را امروز آغاز کردیم و هر فردی  بتواند ورود کند استقبال می‌کنیم. 

وی با بیان اینکه با برخی کشورها تبادل تجربه در حوزه دانشی و سوادآموزی داریم، افزود: یادگیری یا سوادآموزی بزرگسالان در کشورهایی که در مسیر پیشرفت هستند، جایگاه خاص خود را دارد. ایران بعد از انقلاب این حرکت را آغاز کرد و سواداموزی از ۴۸ درصد اوایل انقلاب تا ۹۷ درصد امروز حاصل این جریان است. 

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی توضیح داد: با توجه به تکثر موضوعات و مسائل حوزه بزرگسالان، باید بازمهندسی در حوزه سوادآموزی داشته باشیم و نیاز است با همه اندیشه‌ها و نظرات در این حوزه استفاده کنیم؛ در مسیر فراخوان علاوه بر اینکه سامانه‌ای را برای دریافت ایده‌‌ها، نظرات و پیشنهادات در نظر گرفتیم، در نظر داریم ایده‌ها را تبدیل به راهکار کنیم. 

وی ادامه داد: با سوادکردن مثل رسیدن به قله است؛ هر چه به قله نزدیکتر می‌شوید، شیب بیشتر و اکسیژن کمتر می‌شود. ماجرای ۳ درصد باقیمانده در سوادآموزی این شکلی است؛ در حال حاضر فضا سخت و پیچیده است. علاوه بر اینکه پیدا کردن این افراد سخت و کار پیچیده است. 

عبدی با بیان اینکه عدد ۹۷ درصدی سوادآموزی برای سنین ۱۰ تا ۴۹ سال است، گفت: در یک جریان رقابتی با دنیا هستیم و دنیا در زمینه سوادآموزی پیش می‌رود و اینطوری نیست که فکر کنید این ۳ درصد برای سوادآموزی نیامدند؛ میانگین دنیا هم ۹۹ درصد است و ما هم باید به این عدد برسیم. 

وی تصریح کرد: اگر بخواهیم کشورمان پیشرفته باشد نمی‌توانیم سواد بزرگسالان را فراموش کنیم؛ از سوی دیگر سواد دیگر فقط سواد خواندن و نوشتن نیست و کفایت نمی‌کند. سواد رسیدن به استقلال فرهنگی است و ۱۳ تعریف سواد وجود دارد و مابقی سوادها مثل سواد رسانه‌ای عاطفی و مالی و ... باید تعریف شود. 

وی با بیان اینکه نهضت سوادآموزی در زمینه مردمی سازی مطالعاتی را داشته است، افزود: همه از مردمی‌سازی نهضت صحبت می‌کنند و ما اولین گام را استفاده از ایده‌ها و نظرات مردمی می‌دانیم؛ مردمی‌سازی زمانی اتفاق می‌افتد که از ایده تا عمل صورت گیرد. در این راستا می‌خواهیم اشتراک روشی با دنیا را هم تجربی کنیم. 

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی درباره هدف سوادآموزی، اظهار کرد: آن چیزی که شورای عالی انقلاب فرهنگی مشخص کرده است ۱۰ تا ۴۹ سال است. البته به هر دلایلی مثل مشکلات جسمانی و عارضه ذهنی، برخی امکان یادگیری ندارند. آن چیزی که برای ما تکلیف است این بوده که تا پایان دولت، سوادآموزی را به جایگاه خوبی برسانیم و در حوزه سواد آموزی از جنس خواندن و نوشتن به سرانجام خوبی برسیم اما این عدد تعیین شده برای ما تا ۴۹ سال است ولی در حال حاضر امید به زندگی ۷۵ سال است و ما هم به دنبال این هستیم که عدد ۴۹ سال را به ۶۵ سال برسانیم.

وی درباره برنامه سوادآموزی برای نوسوادان گفت: برای نوسوادها برنامه‌ریزی داریم که این افراد تا سوم ابتدایی درس خواندند و هنوز به ششم ابتدایی نرسیدند که دوره انتقال برای نوسوادان پیش‌بینی شده است تا آنها را به ششم ابتدایی برساند. 

عبدی تصریح کرد: گروه سنی مختلف در فراخوان مد نظر است و نظرات درباره سنین بازمانده از تحصیل نیز جمع‌آوری شده و برای معاونت آموزش ابتدایی ارسال می‌شود. 

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1044381

مهمترین اخبار ایران و جهان: