نیوز سیتی!
29 فروردین 1402 - 12:47

اجرای ۴۰ پروژه عملیاتی در حوزه میراث فرهنگی سمنان/ مطالعات بافت‌های تاریخی پایان یافت

سرپرست معاونت میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان از اجرای ۴۰ پروژه عملیاتی در حوزه میراث فرهنگی این استان خبر داد و گفت: مطالعات بافت‌های تاریخی در استان سمنان به پایان رسید.

به گزارش خبرگزاری فارس از سمنان، سروش هاشمی، سرپرست معاونت میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان پیش از ظهر امروز در نشست خبری به مناسبت 29 فروردین‌ماه، روز جهانی محوطه‌ها و بناهای تاریخی با موضوع «تحولات میراث فرهنگی و تأثیرات اقلیمی بر بناهای تاریخی» در کاروانسرای شاه‌عباسی سمنان اظهار کرد: حفاظت و صیانت از آثار تاریخی یکی از مهم‌ترین وظایف این اداره کل است و در همین راستا، در سال ۱۴۰۱ در حدود ۴۰ پروژه عملیاتی در این بخش در حوزه‌های مطالعاتی، اجرایی و موزه‌ها تعریف شده است.

وی بیان کرد: هشت میلیارد تومان در سال گذشته برای مرمت و اجرای پروژه‌های عملیاتی حوزه میراث فرهنگی در استان سمنان هزینه شده و حدود ۶ میلیارد تومان نیز در سال جدید تخصیص پیدا کرده است.

سرپرست معاونت میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان با اشاره به تفکیک پروژه‌های عملیاتی و مرمتی ابنیه تاریخی استان سمنان گفت: دو پروژه در شهرستان دامغان، سه پروژه در میامی، پنج پروژه در مهدی‌شهر، سه پروژه در سمنان، یک پروژه در آرادان، ۱۴ پروژه عمدتاً مشارکتی در شاهرود، چهار پروژه در گرمسار و سه پروژه نیز در شهرستان سرخه اجرا شده است.

هاشمی گفت: در حوزه موزه‌ها نیز کارهای خوبی انجام شده و تمام موزه‌های استان سمنان در زمینه سامانه‌های پایش حفاظتی تکمیل و به‌روزرسانی شده‌اند.

وی با اشاره به انجام مطالعات بافت تاریخی شهرهای مختلف استان سمنان گفت: ۱۱ بافت تاریخی در استان سمنان وجود دارد و پارسال تهیه ضوابط اختصاصی برای بافت‌های تاریخی در استان در هشت مورد انجام شده است.

سرپرست معاونت میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان گفت: با این احتساب، تمام بافت‌های تاریخی این استان دارای مطالعات لازم هستند و ضوابط اختصاصی آنها تعیین شده است.

هاشمی گفت: ضوابط اختصاصی بافت‌های تاریخی استان سمنان پس از تصویب در شورای فنی استان، برای اجرا به شهرداری‌های این استان ابلاغ خواهد شد.

پایان پیام/2249/م/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1157537

مهمترین اخبار ایران و جهان: