نیوز سیتی!
25 فروردین 1402 - 15:39

نکات تفسیری جزء بیست و سوم قرآن کریم/ حزب‌الله پیروز است

پیروزی لشکر حق بر باطل و غلبه جندالله و یاری خداوند نسبت به بندگان مرسل و مخلص از وعده‌های مسلم و سنت‌های قطعی است. این وعده الهی یکی از مهم‌ترین مسائلی است که رهروان راه حق به آن دلگرمند و از آن روح و جان می‌گیرند هر زمان خسته شوند با آن نفس تازه می‌کنند و خون جدیدی در عروق از آن جاری می‌شود.

خبرگزاری فارس چهارمحال و بختیاری| بر آن شدیم تا در ماه مبارک و پرخیر و رحمت رمضان روزانه صفحاتی از کلام الهی را بر زبان جاری کنیم و بیش از پیش رهنمودهای قرآنی را در زندگی استفاده کنیم.

سراسر آیات الهی پُر است از حکمت و اندرزهایی که برای زندگی انسان‌ها ضروری است لذا در نظر داریم هر روز چند آیه‌ای از جزء مورد نظر را تفسیر و برخی نکات را در کنار یکدیگر مرور کنیم.

صافات به معنی به صف ایستاده‌ها است. در آیه اول خداوند به فرشتگان یا صفوف مجاهدین یا پرندگان منظم یا صفوف نمازگزاران سوگند یاد کرده است.

پیامبر(ص) فرمود: هر کس سوره صافات را بخواند، به عدد هر جن و شیطانی ده حسنه به او داده و شیاطین از او فاصله می‌گیرند، از شرکت پاک می‌شود و دو فرشته مامور حفظ او در قیامت درباره او شهادت می‌دهند که به رسولان خداوند ایمان داشته است.

«ص» از حروف رمز قرآن است. اسم چهاردهمین حرف از حروف الفبا است که در آغاز این سوره به صورت یک رمز آمده است.

پیامبر(ص) فرمود: کسی که سوره «ص» را بخواند به اندازه هر کوهی که خدا مسخر داوود فرموده بود، حسنه به او می‌دهد و او را از آلوده شدن و اصرار بر گناه صغیره و کبیره حفظ می‌کند.

«زُمَر» به معنی دسته‌ها است. از آیه ۷۰ تا آخر سوره اشاره می‌کند که روز قیامت مردم گروه گروه به سوی بهشت یا جهنم سوق داده می‌شوند.

پیامبر(ص) فرمود: کسی که سوره زمر را قرائت کند خداوند امیدش را (از رحمت خود) قطع نخواهد کرد و پاداش کسانی را که از خدا می‌ترسند به او اعطا می‌کند.

جزء بیست و سوم از آیه ۲۸ سوره یس تا پایان آن، سوره صافات، سوره ص و ۳۱ آیه ابتدایی سوره زمر را شامل می‌شود.

فقر و ثروت هر دو ابزار امتحان الهی است

وَإِذَا قِیلَ لَهُمْ أَنْفِقُوا مِمَّا رَزَقَکُمُ اللَّهُ قَالَ الَّذِینَ کَفَرُوا لِلَّذِینَ آمَنُوا أَنُطْعِمُ مَنْ لَوْ یَشَاءُ اللَّهُ أَطْعَمَهُ إِنْ أَنْتُمْ إِلَّا فِی ضَلَالٍ مُبِینٍ(۴۷_ یس)

این همان منطق بسیار عوامانه‌ای است که در هر عصر و زمان از ناحیه افراد خودخواه و بخیل مطرح می‌شود که می‌گویند: اگر فلانی فقیر است، لابد کاری کرده که خدا می‌خواهد فقیر بماند و اگر ما غنی هستیم، لابد عملی انجام داده‌ایم که مشمول لطف خدا شده‌ایم، بنابراین نه فقر آن‌ها و نه غنای ما، هیچکدام بی‌حکمت نیست. غافل از اینکه جهان میدان آزمایش و امتحان است، خداوند یکی را با تنگدستی آزمایش می‌کند و دیگری را با غنا و ثروت و گاهی یک انسان را در دو زمان با این دو، در بوته امتحان قرار می‌دهد که آیا به هنگام فقر امانت و مناعت طبع و مراتب شکرگزاری را به جا می‌آورد یا همه را زیر پا می‌گذارد و به هنگام غنا از آنچه در اختیار دارد، در راه او انفاق می‌کند یا نه؟

تنها راه استقلال و آزادی، اتکا به خدا و نفی قدرت‌های پوشالی شرق و غرب است

لَا یَسْتَطِیعُونَ نَصْرَهُمْ وَهُمْ لَهُمْ جُنْدٌ مُحْضَرُونَ (۷۵_ یس)

این آیه هشداری است به همه مسلمانان و رهروان توحید خالص که از همه بت‌ها ببرند و به سایه لطف الهی پناه ببرند، تنها متکی به خویشتن و نیروی ایمان و معنویت جوامع اسلامی باشند و هرگز افکار شرک‌آلود را که باید برای روز حادثه از قدرت‌های باطل کمک گیرند،به مغز خود راه ندهند.

همه عالم مجهز به دوربین مداربسته خداست

فَلَا یَحْزُنْکَ قَوْلُهُمْ ۘ إِنَّا نَعْلَمُ مَا یُسِرُّونَ وَمَا یُعْلِنُونَ(۷۶_ یس)

همه چیز در این عالم در حضور خداوند است و چیزی از او مخفی نخواهد بود، او دوستان خود را در لحظات سخت تنها نخواهد گذاشت و همواره حامی و حافظ آن‌ها خواهد بود.

ابراهیم الگوی عشق و فداکاری است

إِنَّهُ مِنْ عِبَادِنَا الْمُؤْمِنِینَ (۱۱۱_ صافات)

هرکجا ایمان است، ایثار و عشق و فداکاری و گذشت است. ابراهیم همان را می‌پسندید که خدا می‌پسندید و همان را می‌خواست که خدا می‌خواست و هر مومنی می‌تواند چنین باشد.

حزب‌الله پیروز است

وَلَقَدْ سَبَقَتْ کَلِمَتُنَا لِعِبَادِنَا الْمُرْسَلِینَ- إِنَّهُمْ لَهُمُ الْمَنْصُورُونَ- وَإِنَّ جُنْدَنَا لَهُمُ الْغَالِبُونَ (۱۷۱، ۱۷۲، ۱۷۳_ صافات)

پیروزی لشکر حق بر باطل و غلبه جندالله و یاری خداوند نسبت به بندگان مرسل و مخلص از وعده‌های مسلم و سنت‌های قطعی است که در آیات فوق به عنوان سبقت کلمتنا (این وعده و سنت ما از آغاز بوده) مطرح شده است. این وعده الهی یکی از مهم‌ترین مسائلی است که رهروان راه حق به آن دلگرمند و از آن روح و جان می‌گیرند هر زمان خسته شوند با آن نفس تازه می‌کنند و خون جدیدی در عروق از آن جاری می‌شود.

دشمنان سرسخت اسلام، لشکر کوچک شکست خورده هستند

جُنْدٌ مَا هُنَالِکَ مَهْزُومٌ مِنَ الْأَحْزَابِ (۱۱_ ص)

امروز هم قرآن همین بشارت را به مسلمانان جهان که از هر سو در محاصره قدرت‌های متجاوز و ستمگر قرارگرفته‌اند می‌دهد که اگر همچون مسلمانان نخستین بر سر عهد و پیمان خدا بایستند او نیز وعده خودش را در زمینه شکسته جنود احزاب تحقق خواهد بخشید.

** برگرفته از قرآن بشیر (تفسیر یک جلدی جوان؛ برگرفته از تفاسیر نمونه و المیزان)

تحدیر(تندخوانی) جزء بیست و سوم قرآن کریم با صدای استاد معتز آقایی

پایان پیام/ ۶۸۰۳۵

منبع: فارس
شناسه خبر: 1148237

مهمترین اخبار ایران و جهان: