نیوز سیتی!
16 فروردین 1402 - 16:26

سیاستمدار فرانسوی: ناتو موجودیتی از امپریالسیم آمریکاست

رهبر حزب «میهن‌پرستان» فرانسه گفت ناتو موجودیتی از امپریالیسم آمریکاست که باید زمانی که جنگ سرد در اوایل دهه ۱۹۹۰ پایان یافت، از بین می‌رفت.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «فلوریان فیلیپات» رهبر حزب «میهن‌پرستان» فرانسه چهارشنبه (پنجم آوریل) در مصاحبه با خبرگزاری تاس گفت پیوستن فنلاند به ناتو اقدمی تحریک‌آمیز با هدف تشدید درگیری با روسیه است. 

این سیاستمدار فرانسوی در اظهارنظر درباره الحاق فنلاند به ناتو افزود: آن را اقدامی تحریک‌آمیز می‌بینم که هدف از آن افزودن سوخت بیشتر به درگیری با روسیه است. این اقدام را نامناسب و تهاجمی می‌دانم. 

به گفته فیلیپات، ناتو موجودیتی از امپریالیسم آمریکاست که باید زمانی که جنگ سرد در اوایل دهه ۱۹۹۰ پایان یافت، از بین می‌رفت. او همچنین خواستار خروج فرانسه از پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) شد. 

پیش‌تر، «پیتر سیجارتو» وزیر خارجه مجارستان درباره درگیری مستقیم بین ناتو و روسیه هشدار داد. او دیروز سه‌شنبه گفت مجارستان قصد دارد به متحدانش در ناتو هشدار دهد لازم است تمام تلاش خود را برای جلوگیری از درگیری مستقیم با روسیه انجام دهند. 

به‌رغم هشدارهای روسیه، سه‌شنبه (چهارم آوریل) فنلاند رسماً در تاریخ تأسیس ناتو در ۷۴ سال پیش به این اتحاد نظامی ملحق شد.

وزارت خارجه روسیه ضمن ابراز ناامیدی از تصمیم هلسینکی برای پیوستن رسمی به ائتلاف ناتو به رهبری آمریکا، بار دیگر اعلام کرد: همانطور که بارها هشدار داده‌ایم، فدراسیون روسیه مجبور خواهد شد اقدامات تقابلی هم از نظر ماهیت فنی-نظامی و هم برای توقف تهدیدها علیه امنیت ملی ما که در ارتباط با ورود فنلاند به ناتو ایجاد می‌شود، انجام دهد. 

مسکو افزود: به دلیل بیش از دو برابر شدن خط تماس مستقیم بین ناتو و مرزهای فدراسیون روسیه، تغییر اساسی در وضعیت منطقه شمال اروپا ایجاد شده که قبلاً یکی از باثبات‌ترین (مناطق) در جهان بود. 

همچنین «دیمیتری پسکوف» سخنگوی ریاست‌جمهوری روسیه در واکنش به عضویت رسمی فنلاند در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو)، با بیان اینکه فنلاند هرگز کشوری ضد روسیه نبوده، اما گفت که گسترش ائتلاف ناتو مسکو را مجبور به انجام اقدامات تقابلی می‌کند.

پایان پیام/م

منبع: فارس
شناسه خبر: 1129737

مهمترین اخبار ایران و جهان: