نیوز سیتی!
07 اردیبهشت 1402 - 21:54

تنها 5 درصد سرمایه گذاری ها در بخش کشاورزی انجام می‌شود/ ناکارآمدی بازرگانی محصولات کشاورزی

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی گفت: صندوق حمایت از توسعه سرمایه گذاری در بخش کشاورزی بستر رفع چالش‌های موجود بخش است.

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، اکبر فتحی امروز در جلسه هم اندیشی شرکت مادر تخصصی صندوق حمایت از توسعه سرمایه گذاری در بخش کشاورزی، سازمان جهاد کشاورزی و صندوق های استانی حمایت از توسعه بخش کشاورزی منطقه ۳ به فعالیت های شرکت مادر تخصصی صندوق حمایت از توسعه سرمایه گذاری در بخش کشاورزی در زمینه تامین نقدینگی تشکل های بخش کشاورزی و در حمایت از سرمایه گذاری بخش کشاورزی اشاره کرد و اظهار کرد: این فعالیت ها باعث شده است تا صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی جایگاه خوبی در بین فعالان بخش کشاورزی ایجاد بکند.

وی با بیان اینکه در بخش کشاورزی چالش‌های متعددی وجود دارد و برای برون رفت از این چالش ها باید راهکارهایی در نظر گرفته شود، گفت: سرمایه گذاری اندک در بخش کشاورزی نسبت به سایر بخش های اقتصادی اعم از صنعت و خدمات یکی از چالش های عمده بخش کشاورزی است. فقط ۵ درصد سرمایه گذاری ها در بخش کشاورزی انجام می شود و مابقی در بخش صنعت و خدمات است. با ۵ درصد سرمایه گذاری خروجی خوبی را در بخش کشاورزی شاهد هستیم . اگر این سرمایه گذاری‌ها ۲ درصد افزایش یابد کارنامه خوبی را خواهیم داشت.

فتحی ناکارآمدی بازرگانی محصولات کشاورزی که مشکلاتی از جمله انباشت کالاها را سبب می شود از دیگر چالش های بخش کشاورزی برشمرد بیان کرد: مشخص نبودن نظام بهره برداری در بخش کشاورزی یکی دیگر از چالش هاست. واحدهای خرد و واحدهایی که دارای ظرفیت اقتصادی نیستند در این بخش فعالیت می کنند و این هم باعث افزایش قیمت تمام شده محصولات، هدر رفت منابع و کاهش بهره وری می شود. دوتا از چالش های بخش کشاورزی به صورت مستقیم توسط صندوق های حمایت از توسعه بخش کشاورزی و صندوق مادر تخصصی می تواند حل شود.

وی ادامه داد: در حوزه بازرگانی محصولات کشاورزی نیاز به نهادسازی نیست. نهادهای موجود از جمله صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی، تعاون روستایی و سایر نهادهای موجود بخش کشاورزی اگر با یکدیگر در تعامل باشند می توانند در امر بازرگانی محصولات کشاورزی و تنظیم بازار به صورت معجزه آسایی بسیار موثر عمل کنند.

فتحی افزود: در حوزه سرمایه گذاری صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی توانسته موثر عمل کند و قسمتی از خلا موجود در این زمینه را پر کند و جا دارد بیشتر در این ارتباط کار شود. صندوق بستر مناسبی است تا میزان سرمایه گذاری در بخش کشاورزی افزایش یابد.

پایان پیام/

 

 

منبع: فارس
شناسه خبر: 1172981

مهمترین اخبار ایران و جهان: