نیوز سیتی!
26 فروردین 1402 - 15:28

ابراز نگرانی قاهره از اوضاع سودان

وزارت خارجه مصر درباره تحولات سودان و درگیری‌ها در این کشور ابراز نگرانی کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، وزارت خارجه مصر در بیانیه‌ای ضمن ابراز نگرانی از وضعیت سودان، تأکید کرد که قاهره با نگرانی شدید تحولات در این کشور را دنبال می‌کند.

بنابر گزارش روزنامه «الأهرام»، وزارت خارجه مصر در بیانیه خود از تمامی طرف‌های سودانی خواست تا به منظور حفظ جان شهروندان این کشور و اولویت‌دهی به منافع عالی کشور، نهایت خویشتنداری را به خرج دهند.

رسانه‌های عربی و آفریقایی، امروز (شنبه ۲۶ فروردین)، از درگیری شدید میان ارتش سودان و شبه‌نظامیان موسوم به «الدعم السریع» (پشتیبانی سریع) در خارطوم خبر دادند.

ارتش سودان اعلام کرد که نیروهای پشتیبانی سریع علیه دولت شورش کرده‌اند و ارتش موفق به دفع حمله صورت گرفته علیه فرماندهی کل نیروهای مسلح شد و درگیری میان دو طرف در فرودگاه بین‌المللی خارطوم پس از تلاش نیروهای پشتیبانی سریع برای کنترل آن در جریان است.(جزئیات بیشتر)

سودان پس از کودتای نظامی که در اکتبر ۲۰۲۱ روی داد،در هرج و مرج شدیدی به سر می‌برد. در هفته‌های اخیر  ارتش و نیروهای پشتیبانی سریع در خارطوم و اطراف آن، نیرو و سلاح جمع‌آوری کرده‌ بودند. پیش از آن نیز، ارتش حضور خود را در مرکز شهر تقویت و خودروهای زرهی را تقریباً در تمام تقاطع‌های منتهی به کاخ ریاست جمهوری کشور مستقر کرده بود.

ارتش سودان پنجشنبه گذشته نسبت به درگیری با نیروی شبه نظامی قدرتمند این کشور که نیروهایش را در پایتخت و دیگر شهرها مستقر کرده است، هشدار داده بود.

اختلاف بین ارتش و نیروهای پشتیبانی سریع در سودان که هر دو با هم کودتای اکتبر ۲۰۲۱ در این کشور را هدایت کردند، در ماه‌های اخیر تشدید شده است و موجب به تاخیر افتادن امضای توافقنامه مورد حمایت بین‌المللی با احزاب سیاسی برای احیای گذار دموکراتیک در کشور شده است.

پایان پیام/م

منبع: فارس
شناسه خبر: 1151437

مهمترین اخبار ایران و جهان: