نیوز سیتی!
26 فروردین 1402 - 10:57

ایجاد فرصت شغلی برای ۱۳ هزار نفر پس از فراگیری آموزش‌های مهارتی در مازندران

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای مازندران گفت: در سال ۱۴۰۱ برای بیش از ۱۳ هزار نفر فرصت شغلی ایجاد شد، ۱۱ هزار نفر در آزمون پذیرفته و ۷۳ درصد آن مشغول به‌کار شدند.

به گزارش خبرگزاری فارس از ساری، سیدحسین درویشی صبح امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه، با اشاره به چالش بیکاری در استان، اظهار کرد: چاره کار ایجاد شغل است و هر شغلی نیاز به فراگیری آموزش دارد، از طرفی پایه و اساس هر آموزشی فرهنگ‌سازی است.

وی گفت: برای توانمندسازی افراد جویای کار در جامعه مسؤولیم و ۱۹ گروه هدف داریم اینکه آیا زمینه برای ایجاد شغل فراهم شد یا مشغول به‌کار شدند برای‌مان مهم است.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای مازندران ادامه داد: امروز اگر تعامل با سازمان آموزش و پرورش به‌خوبی فراهم شود، بخش عمده‌ای از مشکلات ما حل خواهد شد، چون به‌دنبال برگزاری نهضت همه‌جانبه مهارت‌آموزی در راستای گام دوم انقلاب هستیم.

مدیرکل آموزش فنی‌وحرفه ای مازندران گفت: در سال گذشته برای بیش از ۱۳ هزار نفر فرصت شغلی ایجاد شد، ۱۱ هزار نفر در آزمون پذیرفته و ۷۳ درصد آن مشغول به‌کار شدند.

وی با بیان اینکه امیدآفرینی پایه جهاد تبیین است و مهارت‌آموزی امری غیرقابل اجتناب است، عنوان کرد: رسالت اول ما ارائه آموزش به کارجویان و دیگری ارتقای شغلی است که منجر به افزایش کیفیت محصولات با حمایت از تولیدات داخلی خواهد شد. 

* ارائه آموزش‌های مهارتی در ۲۰ مرکز دولتی و ۱۷۲۱ مرکز خصوصی

درویشی با اشاره به عملکرد آموزشی اداره کل آموزش و فنی‌وحرفه‌ای مازندران در سال ۱۴۰۱، گفت: در ۲۰ مرکز دولتی فنی و حرفه‌ای استان که حدود ۲۰۰ مربی فعالیت آموزشی دارند و به روستاها نیز اعزام می‌شوند، به ۶ میلیون و ۱۶۲ هزار و ۸۴۳ نفر ـ ساعت به میزان ۳۱ هزار و ۲۴۶ نفر، دوره آموزش ارائه شده است.

مدیرکل آموزش فنی‌وحرفه‌ای مازندران اعلام کرد: در هزار و ۷۲۱ آموزشگاه فعال آزاد باوجود بالغ بر هزار مربی، به ۸ میلیون و ۸۲۰ هزار و ۵۱۰ نفر ـ ساعت و ۴۷ هزار و ۲۴۷ نفر ـ دوره در ۱۷۶ کارگاه فعال در استان آموزش‌های مهارتی ارائه شد.

* آموزش به رشته‌های فناورانه با امصای تفاهم‌نامه

وی با اشاره به جزئیاتی از امضای تفاهم‌نامه‌های این اداره کل، تصریح کرد: در سال گذشته ۱۶۲ تفاهم‌نامه در حوزه آموزشی، ۳ هزار و ۵۸۸ تفاهم‌نامه در حوزه صنعت ساختمان، ۸ هزار و ۴۶۳ تفاهم‌نامه در حوزه تیم‌های سیار آموزشی و هماهنگ، ۶۰ هزار و ۶۴۳ تفاهم نامه در مراکز و اموزشگاه‌های آزاد( آنلاین) امضا شد.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای مازندران با اشاره به عملکرد این سازمان در رشته‌های فناورانه، گفت: در حوزه صنایع دریایی ۶۱، در حوزه مرکز فرهنگی و آموزشی هزار و ۱۸۶، در حوزه زیست فناوری هزار و ۲۶۹، در حوزه بهداشت هزار و ۶۴۵ بهداشت و در حوزه گیاهان دارویی ۵۹ نفر_دوره آموزش ارائه شد.

وی توانمندی‌سازی مشمولان نظام وظیفه با بهره‌گیری از آموزش فنی‌وحرفه ای را گامی مهم دانست و یادآور شد: در سال گذشته پیرو شعار سال ۱۳ مرکز دانش بنیان و پنج مرکز رشد در استان ایجاد شد، همچنین اینکه ۱۴۴ مرکز جوار به واحدهای صنعتی محول شد.

*معرفی ۲۰۰ نفر برای دریافت تسهیلات با سود ۴ درصد

درویشی خواستار تعامل بیشتر واحدهای صنفی و صنعتی شد و افزود: از ۱۰۰هزار واحد فعال صنفی در استان، ۹۸ هزار و ۵۰۰ واحد صنفی به جای مانده از آموزش‌های فنی‌وحرفه‌ای هستند و تنها به هزار و ۵۰۰ واحد آموزش ارائه شده که نیازمند تعامل بیشتر است.

مدیرکل آموزش فنی‌وحرفه‌ای مازندران از ایجاد ۹۰ رشته جدید آموزشی در استان خبر داد و گفت: در سال گذشته برای نخستین‌بار ۹۰ میلیارد تومان اعتبار مصوب برای تجهیزات از محل مصوبات سفر رئیس جمهور اخذ کردیم که برای سال نخست تاکنون از ۲۸ میلیارد مصوب سال گذشته ۱۸ میلیارد تومان تخصیص داده شده است.

وی خاطرنشان کرد: در سال گذشته با حمایت ستاد اجرایی فرمان امام معرفی‌نامه دریافت تسهیلات به ۲۰۰ نفر به میزان ۵۰ میلیون تومان با سود ۴ درصد ارائه شد، همچنین در کارگروه اشتغال پیشنهاد داده شد که پرداخت هر وام با پیوست مهارت همراه باشد.

پایان پیام/۸۶۰۴۸/م

منبع: فارس
شناسه خبر: 1150581

مهمترین اخبار ایران و جهان: