نیوز سیتی!
09 فروردین 1402 - 15:25

تصمیم عربستان برای تبدیل شدن به «شریک گفتگو» در سازمان شانگهای

شورای وزیران عربستان سعودی با تفاهم نامه پیوستن این کشور به سازمان همکاری شانگهای به عنوان «شریک گفتگو» موافقت کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری رسمی عربستان (واس)، شورای وزیران عربستان سعودی تفاهم نامه اعطای وضعیت «شریک گفتگو» به این کشور در سازمان همکاری شانگهای را تصویب کرد.

بر اساس این گزارش، شورای وزیران عربستان در نشست امروز چهارشنبه که به ریاست سلمان بن عبدالعزیز پادشاه این کشور برگزار شد، با تفاهم نامه پیوستن این کشور به سازمان همکاری شانگهای به عنوان شریک گفتگو موافقت کرد. شریک گفتگو نخستین قدم قبل از اعطای عضویت کامل برای پیوستن کشورها به سازمان شانگهای است.

خبرگزاری واس توضیحات بیشتری درباره این تصمیم نداده است و فقط یک بند صورت جلسه پایانی جلسه شورای وزیران را به آن اختصاص داده است. اما خبرگزاری رویترز به نقل از منابع آگاه گزارش داده بود که الحاق عربستان به سازمان همکاری شانگهای طی سفر اخیر رئیس جمهور چین به ریاض در ماه دسامبر گذشته بررسی شده بود.

شورای وزیران عربستان همچنین به وزیر انرژی و رئیس هیأت مدیره شهرک انرژی اتمی و تجدیدپذیر این کشور به نام شهرک ملک عبدالله، مأموریت داد تا با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره پیش‌نویس یک توافقنامه فیمابین مذاکره کند.

سازمان همکاری شانگهای (SCO) یک سازمان بین‌المللی و اوراسیایی است که در قالب یک ائتلاف سیاسی، اقتصادی و نظامی در شهر شانگهای چین در ۱۵ ژوئن ۲۰۰۱ توسط ۶ کشور چین، روسیه، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان و ازبکستان پایه گذاری شد. پس از آن، هند و پاکستان نیز در ۹ ژوئن ۲۰۱۷ در نشست آستانه به عنوان اعضای کامل به این سازمان پیوستند.

در خصوص ایران نیز، در جریان اجلاس سران این سازمان که در دوشنبه پایتخت تاجیکستان در ۱۷ سپتامبر ۲۰۲۱ برگزار شد، اعضا با تغییر وضعیت ایران در سازمان از عضو ناظر به عضو کامل موافقت کردند.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1116381

مهمترین اخبار ایران و جهان: