نیوز سیتی!
06 فروردین 1402 - 16:49

نیروگاه شازند گازسوز شد

نیروگاه شازند پس از ماه‌ها مازوت‌سوزی بالاخره گاز سوز شد.

به گزارش خبرگزاری فارس از اراک، در سال گذشته شهر اراک با سپری کردن ۱۳۸ روز ناسالم یکی از هشت کلانشهر آلوده کشور بود و شهروندان با مشکلاتی روبرو شدند که تعطیلی مدارس در برخی روزها یکی از آنها بود.

زمستان گذشته با بالا رفتن سرمای هوا میزان استفاده از گاز نیز افزایش یافت و تأمین سوخت نیروگاه شازند را با چالش مواجه کرد.

اقداماتی برای کاهش مصرف سوخت گاز خانگی از جمله دورکاری ادارات و غیرحضوری شدن مدارس انجام گرفت اما هیچ کدام از این اقدامات مثمر ثمر نبود و مصرف گاز در زمستان گذشته در استان مرکزی رکوردها را جابجا می‌کرد.

نیروگاه شازند نیز قبل از شروع فصل سرمای ۱۴۰۱ به مازوت‌سوزی روی آورد و بیشتر از زمستان سال ۱۴۰۰ از سوخت مازوت استفاده کرد که یکی از دلایل کاهش کیفیت شاخص هوای اراک بود.

این نیروگاه در سال ۱۴۰۰ بیش از ۴۷۵ میلیون لیتر مازوت و در سال ۱۴۰۱ بیش از ۷۱۰ میلیون لیتر مازوت‌ سوزاند که نشان می‌دهد افزایش ۵۰ درصدی مصرف مازوت را رقم زده است.

استاندار مرکزی در تاریخ ۱۶ اسفندماه سال گذشته خبر از توقف مازوت‌سوزی و اورهال برخی‌ واحدهای این مجموعه خبر داد و گفت: دستور گازسوز شدن نیروگاه شازند روز گذشته صادر شد و امروز با پیگیری‌هایی که با وزیر نفت داشتیم دستور لازم به دیسپاچینگ گاز صادر شده، امیدواریم ظرف ساعت آینده ۴ میلیون مترمکعب در روز گاز نیروگاه تحویل شود که پیش‌بینی می‌کنیم ظرف روزهای نزدیک دود مازوت را از نیروگاه شازند نخواهیم داشت.(اینجا بخوانید)

در نهایت به گفته مدیرعامل شرکت تولید نیروی برق منطقه مرکزی کشور، پیگیری‌هایی برای قطع مازوت از نیروگاه شازند با دیسپاچینگ گاز و برق کشور صورت گرفت و از تاریخ ۱۷ اسفندماه گذشته چهار میلیون و ۷۰۰ هزار مترمکعب سهمیه گاز به نیروگاه شازند اختصاص یافت.

رئیس امور آزمایشگاه‌های اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی نیز در گفت‌وگویی اظهار کرد: تدابیر زیادی برای حذف مازوت‌سوزی از این واحد نیروگاهی صورت گرفت که در نهایت ۱۷ اسفندماه سال گذشته، ۲ واحد این مجموعه در اورهال قرار گرفت و سوخت مابقی از طریق گاز تأمین شد.

علیرضا محرابیان گفت: تنها چند روز پس از قطع مازوت‌سوزی و با انجام تعمیرات و راه‌اندازی ۲ واحد خارج شده، مجدد بخشی از سوخت این نیروگاه از طریق مازوت انجام شد اما مجددا از تاریخ چهارم فروردین‌ماه جاری سوخت مازوت قطع و هم‌اکنون با گاز ۱۰۰ درصدی فعالیت دارد.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1111181

مهمترین اخبار ایران و جهان: