نیوز سیتی!
01 مرداد 1402 - 02:59

ایجاد زیرساخت‌های گردشگری در دره رؤیایی لرستان

خرم‌آباد - تنگه «شیرز» در لرستان را می‌توان دیار دره‌های رؤیایی نام نهاد، جایی که جاذبه‌ای طبیعی با زیبایی خیره‌کننده‌ای طبیعت‌گردان را به انتظار نشسته و نیازمند زیرساخت‌های گردشگری است.

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: دره باستانی «شیرز» در ۴۵ کیلومتری شمال شرق کوهدشت و بر سر راه رودخانه «سیمره» واقع شده است.

این دره حیرت‌انگیز با جاذبه‌های گردشگری بکر و شگفت‌انگیز و سرچشمه‌ها و آبشارها و درختان وحشی پر میوه‌اش آماده است تا به یکی از گردشگاه‌های زیبای غرب کشور تبدیل شود.

این جاذبه طبیعی در بخش «زردلان» و در منطقه‌ای به نام «اولاد قباد» قرار دارد و دارای طبیعتی زیبا و چشمه‌های جاری با آب فراوان، صخره‌های تندوتیز و میوه‌های وحشی فراوان است.

حیرت‌انگیزترین صحنه‌های طبیعت در دره رؤیایی «شیرز»

آب این چشمه به رودخانه «سیمره» که شاخه اصلی کرخه است می‌ریزد، زیبایی و بکربودن منطقه «شیرز» برای هر بازدیدکننده‌ای ابتدا عظمت و شوکت و ابهت این کوه‌های سر به فلک کشیده را مجسم می‌کند سپس آهنگ خوش ترنم شرشر آب خستگی را از تن بیرون می‌کند.

سفر به دیار دره‌های رویایی/ ژئو پارک «شیرز» جهانی شود

اینجا جایی است که عظمت طبیعت را می‌توان با تمام وجود احساس کرد و به آرامشی عجیب رسید.

طول این تنگه چند کیلومتر است و رود کوچکی از میان آن عبور می‌کند، رودی با سراب‌ها و چشمه‌های زلال که در مسیر خود آبشارهای زیبایی را به وجود آورده، می‌رود تا در دهانه ورودی «شیرز» به رودخانه خروشان «سیمره» ملحق شود.

این تنگه که پر است از درخت‌های کوهی میوه از جمله انگور، انجیر و گلابی در میان دو کوه شگفت‌انگیز قرار گرفته است، بر سینه و کمرکش این دو کوه غارهایی زیبا جاگرفته که گویای سکونت بشر غارنشین در این منطقه است.

این منطقه بکر که همواره حس شگفتی بازدیدکنندگان را برانگیخته، محل بازدید و تفریح تابستان و بهار مردم لرستان و گردشگران است و طبیعت‌گردان زیادی روزهای تعطیل می‌روند تا خستگی‌های روزمره شأن را کنار آبشارها و سایه وسیع چتر درختانش جا بگذارند.

سفر به دیار دره‌های رویایی/ ژئو پارک «شیرز» جهانی شود

زیبایی موجود در تنگه «شیرز» بیش از آن است که در این جملات بتوان آن را توصیف کرد؛ باید به این تنگه زیبا با دره‌های ناشناخته آن رفت و حیرت‌انگیزترین صحنه‌هایی که طبیعت توانسته است در اینجا تصویرگری کند را دید.

زیبایی‌های این تنگه باستانی و زیبا متأسفانه با وجود شهرت در سطح استان کمتر در سطح ملی و بین‌المللی مجال معرفی یافته است که در این راستا همت متولیان امر راهگشا خواهد بود.

ایمن‌سازی پل‌های معلق دره و بهسازی مسیر دسترسی گردشگران

عطا حسن‌پور مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی لرستان دراین‌رابطه، اظهار داشت: به‌منظور ارائه خدمات مطلوب به گردشگران در دره «شیرز» کوهدشت چهار میلیارد ریال اعتبار برای ایمن‌سازی پل‌های معلق دره «شیرز» اختصاص‌یافته است.

وی اظهار کرد: هرکدام از پل‌های معلق دره «شیرز» ۵۲ متر طول دارد و تلاش می‌کنیم که زیرساخت‌های لازم برای توسعه گردشگری در این منطقه کم‌نظیر فراهم شود.

سفر به دیار دره‌های رویایی/ ژئو پارک «شیرز» جهانی شود

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی لرستان در ادامه از عملیات بهسازی جاده دسترسی به تنگه گردشگری «شیرز» در شهرستان کوهدشت خبر داد و اظهار داشت: این عملیات به‌منظور بهسازی مسیر دسترسی گردشگران به این تنگه زیبا و رفع نقاط حادثه‌خیز انجام شد.

حسن‌پور تأکید کرد: ژئوپارک «شیرز» به‌عنوان ظرفیتی بی‌بدیل و خدادادی نقش مهمی در رونق اقتصاد گردشگری در استان لرستان دارد.

وی با بیان اینکه دره «شیرز» در ۵۵ کیلومتری شهرستان کوهدشت در «زردلان» و در منطقه «اولاد قباد» واقع شده است، افزود: این جاذبه که در محل تلاقی استان‌های کرمانشاه و ایلام و لرستان پدیدآمده مربوط به دوری سوم زمین‌شناسی یا مزوزوئیک است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی لرستان، بیان کرد: دره «شیرز» که بر اثر فرسایش سنگ‌های رسوبی پدیدآمده به یک مکان خاص در شرق رشته‌کوه «وره زرد» که در زمره رشته‌کوه‌های زاگرس است تبدیل شده است و هم اکنون یکی از آثار ملی ایران و یکی از ژئو سایت‌های بسیار مهم کشور محسوب می‌شود.

حسن‌پور، یادآور شد: این دره پنج کیلومتر طول دارد و سراسر مسیر آن با دیوارهای رسوبی پوشیده شده که طول دیوارها در ابتدای مسیر کوتاه و در انتها به ۱۵۰ تا ۲۰۰ متر نیز می‌رسد.

دره‌ای حیرت انگیز با تصاویر رویایی/ به صحنه هنرنمایی طبیعت برویم

پیشنهاد ایجاد زیرساخت‌های گردشگری در سفر دوم رئیس‌جمهور

محمدمرادی فرماندار کوهدشت نیز در سخنانی، اظهار داشت: شاخص‌ترین و بارزترین مؤلفه گردشگری این شهرستان دره «شیرز» است.

وی گفت: این دره، یک منطقه بسیار گردشگرپذیر به‌خصوص گردشگران خارجی به‌حساب می‌آید.

فرماندار کوهدشت، عنوان کرد: کارگروهی برای ایجاد زیرساخت‌های گردشگری و ساماندهی این دره با حضور دستگاه‌های متولی و به ریاست معاونت عمرانی استانداری لرستان تشکیل شده است.

مرادی در ادامه سخنان خود، تأکید کرد، ایجاد زیرساخت‌های گردشگری و ساماندهی این منطقه در بین مصوبات دور دوم سفر رئیس‌جمهور قرار خواهد گرفت.

دره‌ای حیرت انگیز با تصاویر رویایی/ به صحنه هنرنمایی طبیعت برویم

بنابراین گزارش، پیمودن دره «شیرز» تا انتهای مسیر نیازمند پنج الی شش ساعت پیاده‌روی است که طبیعت بکر و جذاب مسیر، رودخانه‌ها و آب‌های گرمی که از دل کوه بیرون می‌آیند، ستون شگفت‌انگیزی ۸۰ متری که توسط باد و زلزله طی میلیون‌ها سال ایجاد شده و غار معروف به پل خدا که ۱۵۰۰ متر طول دارد و نمایانگر زندگی انسان‌های غارنشین در طول تاریخ است انگیزه پیمودن را دوچندان می‌کند.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1393949

مهمترین اخبار ایران و جهان: