نیوز سیتی!
04 مرداد 1402 - 09:21

امامان جمعه در زمینه روشنگری مردم تلاش کنند

امام جمعه ساوه گفت: در حال حاضر به دلیل پیشرفت تکنولوژی، نوع و جنس تهدیدات علیه نظام اسلامی تغییرات بنیادی داشته است و امامان جمعه وظیفه ویژه‌ای در تبیین شرایط داشته و باید در زمینه روشنگری مردم تلاش کنند.

حجت‌الاسلام جعفر رحیمی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ساوه به مناسبت ۵ مردادماه سالروز اقامه اولین نماز جمعه گفت: نماز جمعه یکی از برکات نظام جمهوری اسلامی است که در چهل و چند سال گذشته عملاً تبدیل به یکی از رسانه‌های جریان ساز برای مقابله با چالش‌های داخلی و خارجی شده است.

وی افزود: تریبون نماز جمعه برای نظام اسلامی کم‌هزینه اما بسیار پرکاربرد است به طوری که از طریق آن با مردم بدون روتوش روبرو شده و بیشترین خدمت را به بشریت ارائه می‌دهد.

وی به نقش نماز جمعه در دوران دفاع مقدس اشاره کرد و گفت: در آن دوران نماز جمعه نقش مهمی در بسیج مردمی برای مقابله با تجاوز عراق داشت و در دوران پس از جنگ‌ نیز تریبون‌های نماز به صحنه‌ای برای تسریع روند بازسازی مناطق جنگ‌زده تبدیل شد.

امام‌جمعه ساوه خاطرنشان کرد: ائمه جمعه در سالیان اخیر در خصوص نقشه‌ها و حربه‌های غرب علیه ایران، تاثیر بسزایی در همراه کردن مردم با سیاست‌های کلی نظام علیه غرب داشته است.

رحیمی به اثرگذاری ائمه جمعه در انتخابات چهار دهه گذشته نیز اشاره داشت و بیان کرد: نماز جمعه تبدیل به عرصه‌ای برای تحریک و ایجاد انگیزه و تبیین اهمیت حضور فعالانه مردم در انتخابات مختلف در دوران پس از انقلاب شده و نقش خوبی در ترغیب مردم برای استفاده از حق رأی آنها داشته است.

وی اهمیت نماز جمعه در شرایط کنونی را بسیار ملموس‌تر از دوران گذشته دانست و گفت: در حال حاضر به دلیل پیشرفت تکنولوژی، نوع و جنس تهدیدات علیه نظام اسلامی تغییرات بنیادی داشته است و امامان جمعه وظیفه ویژه‌ای در تبیین شرایط داشته و باید در زمینه روشنگری مردم تلاش کنند.

امام‌جمعه ساوه در ادامه نماز جمعه را یکی از سنگرهای مقابله با تهدیدات علیه انقلاب اسلامی دانست و تصریح کرد: با بازخوانی دستاوردهای چهل ساله انقلاب اسلامی، باید به دنبال کارآمد کردن تأثیرگذاری نماز جمعه در شرایط کنونی بود و اهداف و اصول انقلاب را خصوصاً برای نسل جوان تبیین و دلایل تشدید تهدیدات علیه انقلاب را تشریح کرد.

رحیمی اضافه کرد: نوآوری از جمله حوزه‌هایی است که نماز جمعه باید اهتمام جدی به آن داشته باشد و نقش نماز جمعه در ایجاد زمینه‌ها و عوامل مؤثر در نوآوری و از بین بردن موانع آن، درواقع نقش دین و معنویت در ایجاد محیط امید و امیدواری و انگیزه و نشاط و کوشش است.

به گفته وی نماز جمعه فضای مشارکت و همکاری و تفاهم و همبستگی را ایجاد می‌کند که در حقیقت فلسفه این فریضه سیاسی و‌ عبادی به شمار می‌رود.

امام‌جمعه ساوه نماز جمعه را یک سنت پایدار در کشور دانست و گفت: قبل از نظام اسلامی مردم با معنی و حقیقت نماز جمعه آشنا نبودند و با هوشیاری امامان بزرگوار موجب شد این دریچه دلگشا به سمت معنویت و آگاهی حرکت کند.

رحیمی با دعوت از عموم مردم برای حضور فعالانه در نمازهای جمعه، خواستار حضور پررنگ مسئولان و مدیران در این فریضه الهی شد.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1404593

مهمترین اخبار ایران و جهان: