نیوز سیتی!
03 مرداد 1402 - 09:35

شکستی دیگر برای فوتبال کهگیلویه و بویراحمد با کاهش سهمیه داوری

در حالی که کهگیلویه و بویراحمد در سال‌های گذشته به تعداد ۳ تا ۴ نماینده در لیگ برتر فوتبال کشور داشت اما اینگونه که معلوم است امسال تنها یک کمک داور در رقابت‌های لیگ برتر فوتبال ایران دارد.

به گزارش خبرگزاری فارس از یاسوج؛ هر چند استان کهگیلویه و بویراحمد محروم و مظلوم در همه زمینه‌ها از جمله فوتبال است اما در سال‌های اخیر و در طول دو دهه گذشته این استان در زمینه داوری فوتبال در کشور حرف‌های زیادی برای گفتن داشته و داوران بزرگی از استان کهگیلویه و بویراحمد قضاوت بازی‌های بزرگی از فوتبال ایران را بر عهده گرفتند.

از حمزه کارگر گرفته تا نوذر رودنیل و صفدر احمدی و شجاعت محمدیان و خداداد افشاریان تا غلام آموزگار و این اواخر روح الله شریفی و محمد راهی نخبگان داوری فوتبال استان به شمار می‌روند.

اما انتظار اهالی فوتبال استان کهگیلویه و بویراحمد از داوری فوتبال استان در سطح ملی و بین‌المللی فراتر از آن چیزی است که امروز مشاهده می‌کنیم.

اهالی فوتبال استان و به خصوص مرکز استان وقتی می‌بینند با یک ورزشگاه ۱۵ هزار نفری یک تیم فوتبال در رقابت‌های ملی و کشوری ندارند همه انتظار آنها این است که لااقل در عرصه داوری بتوانند حرفی برای گفتن داشته باشند.

اما در زمینه داوری فوتبال استان باید گفت هر سال دریغ از پارسال؛ در حالی که در سال‌های گذشته به تعداد ۳ تا ۴ نفر نماینده در لیگ برتر فوتبال کشور داشتیم اما اینگونه که معلوم است امسال تنها یک کمک داور «حمیدرضا افشون» در رقابت‌های لیگ برتر فوتبال ایران داریم.

این در حالی است که در سال‌های گذشته و روزهای خوب داوری استان، ریاست کمیته داوران فدراسیون فوتبال با یک کهگیلویه و بویراحمدی نبود!!.

در سال‌های گذشته که استان ما در داوری فوتبال ایران حرف‌های زیادی برای گفتن داشت نماینده‌ای در هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال نداشتیم و همه موفقیت‌ها بدون داشتن عضو هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال بود.

اما امسال و در لیگ جدید تنها حمیدرضا افشون به عنوان نماینده استان در لیگ برتر حضور خواهد داشت این در حالی است که خداداد افشاریان رئیس هیئت فوتبال استان ما رئیس کمیته داوران فوتبال ایران است و برای ارتقای داوری اول می‌بایست وضعیت داوری استان خود را ارتقا می‌داد و بعد به وضعیت داوری فوتبال کشور می‌رسید!!.

جای سوال از رئیس کمیته داوران فدراسیون فوتبال است که چرا و به چه دلیل می‌بایست این استان هر سال وضعیتی بدتر از سال گذشته در داوری فوتبال داشته باشد در حالی که برای مثال استان چهارمحال بختیاری که از قضا آن هم نماینده‌‌ای در فدراسیون فوتبال دارد«طهمورث حیدری» در فصل جاری لیگ برتر ۶ نماینده در لیگ برتر فوتبال ایران دارد، طهمورث حیدری هر چند عضو هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال است اما رئیس کمیته داوران نیست لذا آقای افشاریان باید مقابل آیینه وجدان خود بایستد و وضعیت داوری استان را مرور کند.

لذا در جمع‌بندی موضوع جای سوال از رئیس کمیته داوران فدراسیون فوتبال است که چرا استان چهارمحال و بختیاری که در همسایگی کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد و استانی تقریبا همطراز است می‌بایست ۶ نماینده در لیگ برتر داشته باشد و شما که خودتان رئیس هیئت فوتبال استان بوده و ریاست کمیته داوران فدراسیون فوتبال را بر عهده دارید چرا باید تنها یک نماینده در لیگ برتر فوتبال کشور داشته باشید.

بی‌شک استان کهگیلویه و بویراحمد هم می‌توانست با کادرسازی و توجه بیشتر به داوران جوان و همچنین توجه به داشته‌های کنونی وضعیتی مثل چهارمحال داشته باشد و اجازه ندهد سرمایه‌ها هدر روند. 

شش نماینده چهارمحال در لیگ برتر

در مطالب گذشته چنین عنوان شد که رئیس هیئت فوتبال استان کهگیلویه و بویراحمد استان خود را رها کرده و بیشتر به امورات مرکز می‌پردازد در حالی که از همین سکو و از همین صندلی به ریاست کمیته داوران فدراسیون فوتبال رسیده و چنین وضعیتی جفا به جوانان مظلوم استان است.

برای مثال وقتی روح‌الله شریفی به عنوان یکی از داوران وسط فوتبال ایران که سابقه قضاوت‌های سخت و فراوانی در لیگ برتر داشته چرا و به چه دلیل به چنین وضعیتی افتاده و آیا شما به عنوان رئیس هیئت فوتبال استان و رئیس کمیته داوران ایران نمی‌توانستید با بازسازی روحی این داور با تجربه او را برای فصل آینده لیگ برتر کشور آماده کنید.

وقتی دیگر روح‌الله شریفی و محمد راهی در لیگ برتر نیستند و نوذر رودنیل به عنوان کارشناس برجسته داوری فوتبال عطای ماندن در استان را به هر دلیل به لقایش می‌سپارد و به شاهین‌شهر اصفهان کوچ می‌کند و دیگران نیز دل خوشی از وضعیت موجود ندارند؛ جای سوال است که چه باید کرد؟.

با این تفاسیر باید پرسید شما که برای عرصه داوری یک استان نسخه شفابخشی ندارید چگونه می‌خواهید برای داوری کل کشور در یک رقابت سخت و بدون کمک داور ویدئویی مدیریت داشته باشید.

پایان پیام/ 

منبع: فارس
شناسه خبر: 1400605

مهمترین اخبار ایران و جهان: