نیوز سیتی!
03 مرداد 1402 - 07:13

احیای یک سنت قدیمی در کارگاه «هنر و حماسه» محمودآباد

نخستین کارگاه پارچه نویسی عاشورایی «هنر و حماسه» توسط شهرداری و شورای اسلامی شهر محمودآباد با هدف احیای سنت‌های اصیل و قدیمی عزاداری برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان محمودآباد، محمد محمدی رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی محمودآباد با بیان اینکه اولین کارگاه پارچه نویسی عاشورایی «هنر و حماسه» در محمودآباد به همت شورای اسلامی شهر و شهرداری و با همکاری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و انجمن خوشنویسان محمودآباد در ۲۴ و ۲۵ تیرماه سال جاری برگزار شد، اظهار کرد: این کارگاه با هدف ترویج هنر خوشنویسی، احیای سنت‌های اصیل در عزاداری، اشاعه فرهنگ عاشورا از دریچه هنر برپا و هنر خوشنویسی به دلیل اینکه هنر مقدسی است، انتخاب شد.

وی با اعلام اینکه ۱۰ هنرمند خوشنویس محمودآبادی گرد هم آمدند تا برای عزای حضرت سیدالشهدا(ع) بنویسند، افزود: حدود ۴۰ پارچه نوشته از اول محرم در سطح شهر محمودآباد بر روی خیابان‌های اصلی نصب شد.

محمدی تصریح کرد : اولین کارگاه پارچه نویسی عاشورایی «هنر و حماسه» از ساعت ۱۰ تا ۱۴ عصر در پارک طاهباز محمودآباد برگزار و هنرمندان برتر خوشنویس محمودآباد بر روی ۵۶۰ متر پارچه سیاه اشعار و مضامین عاشورایی را به تحریر در آوردند.

مهدی اختیاری شهردار محمودآباد با بیان اینکه رویکرد شهرداری در برگزاری چنین کارگاه‌هایی ایجاد مشارکت مردمی در پاسداشت مناسبت‌های مذهبی و ملی است، عنوان کرد: حادثه عاشورا و محبت به خاندان عصمت و طهارت (ع) ریشه در جان و دل و باور مردم عزیز ما دارد و همین محبت است که همه  اقشار جامعه را برای عرض ارادت به ساحت مبارک امام حسین (ع) به میدان می‌آورد.

وی یادآورشد: تمام تلاش مجموعه شهرداری و شورای اسلامی شهر محمودآباد بر آن است تا با پشتیبانی مناسب و شایسته از هنرمندان، مشارکت و اثر بخشی این عزیزان در برنامه‌های فرهنگی، هنری و اجتماعی را تسهیل کند.

 فرهاد عابدی هنرمند برجسته محمودآبادی با اشاره به اینکه بیشتر از اشعار محتشم و قدیمی استفاده کردیم، خاطرنشان کرد: پارچه نویسی یک زیبایی خاصی دارد که پس از سال‌ها فراموش شدن، دوباره در شهر محمودآباد زنده شده و امروزه کارهای چاپی به اندازه تحریر جلوه و زیبایی ندارد.

وی با اذعان به اینکه با پیشنهاد شورای اسلامی شهر، شهرداری و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی محمودآباد به این کارگاه دعوت شدیم، ادامه داد: حس و حال عاشورایی و علاقه به امام حسین (ع) باعث شد تا به صورت دلی این کار را انجام دهیم.

عابدی درپایان گفت : با تلاش شهرداری محمودآباد دوباره این سنت قدیمی به دل شهر و شهروندان برگشته و این آثاری است که به دلیل ظزفیت‌های هنری قدیمی نمی‌شود زیرا هویت بصری برای ما بسیار مهم بوده و این جریان هنری قطعا بر جان مردم نفوذ می‌کند.

پایان پیام/۸۶۰۳۸/غ

منبع: فارس
شناسه خبر: 1400193

مهمترین اخبار ایران و جهان: