نیوز سیتی!
23 مرداد 1402 - 00:28

سران نیجر:خواستار حمایت همه‌جانبه متحدانمان دربرابر تهدیدات هستیم

بستن مرزهای هوایی و زمینی کشورهای غرب آفریقا به روی نیجر و گمانه‌زنی‌ها درباره احتمال مداخله نظامی، سران جدید نیجر از متحدان آفریقایی خود خواستار حمایت‌ همه جانبه در برابر دشمنان شدند.

به گزارش خبرگزاری مهر، با تشدید تنش در منطقه «ساحل» در غرب آفریقا، شورای نظامی جدید نیجر در پیامی از حمایت‌های بی‌دریغ دولت گینه در حمایت از دولت انتقالی نیجر در مقابله با تهدیدات سران کشورهای غرب آفریقا (اکواس) تشکر کرد.

خبرگزاری اسپوتنیک شامگاه یکشنبه به نقل از رادیو دولتی گینه (RTG) گزارش داد که «موسی سالو بارما» مذاکره کننده ارشد شورای نظامی نیجر از دولت گینه به خاطر پشتیبانی مادی و معنوی این کشور در حمایت از نیامی در برابر تهدیدات کشورهای غربی و سران اکواس تشکر کرد و خواستار تداوم حمایت این کشور آفریقایی در سایه تهدیدات کنونی علیه نیامی شد.

در خبری مرتبط، «عبد الرحمن تیانی» رئیش شورای نظامی نیجر امروز در نیامی با هیئتی از علما و مدیران مؤسسات دینی نیجریه دیدار و گفتگو کرد.

رئیس شورای نظامی نیجر و «امین زین» نخست وزیر جدید دولت انتقالی در نشست‌های جداگانه با شیوخ و علمای مؤسسات دینی نیجریه با انتقاد از تحریم‌های ظالمانه سران جامعه اقتصادی غرب آفریقا (اکواس) علیه نیجر خواستار برچیدن تحریم‌های اقتصادی شدند و این مجازات‌های اقتصادی را غیرانسانی و نادرست علیه ملت نیجر دانستند.

نخست وزیر دولت انتقالی در دیدار با متولیان دینی کشور نیجریه با دعوت از کشورهای خارجی برای گفت‌وگوهای سازنده و به دور از فضای تنش افزود: دولتمردان جدید نیجر از گفت‌وگو با طرف‌های خارجی برای فروکش کردن بحران استقبال می‌کنند و خواستار میانجی‌گری کشورهای ثالث برای حل تنش موجود هستند.

در ادامه اوج‌گیری تنش‌ها در غرب آفریقا، فرماندهان نظامی نیجر فرانسه را به مداخله نظامی علیه نیامی برای بازگشت محمد بازوم به قدرت متهم می‌کنند و در همین ارتباط، فرماندهان نیجر با لغو همه توافقنامه‌های نظامی پیشین با پاریس، همکاری دیپلماتیک خود را با سفارتخانه‌های فرانسه، آمریکا، نیجریه و توگو قطع کردند.

پیشتر، مالی و بورکینافاسو با اعلام حمایت رسمی از شورای نظامی جدید نیجر، هرگونه مداخله نظامی علیه این کشور را به منزله اعلام جنگ علیه آنها دانستند و از ارسال هیأتی مشترک به نیجر خبر دادند.

هفته گذشته نیز ۱۵ کشور عضو اکواس ۷ روز به کودتاگران در نیجر فرصت دادند که محمد بازوم، رئیس‌جمهور مخلوع این کشور را آزاد کنند، در غیر این صورت حمله نظامی علیه شورای نظامی نیجر را آغاز خواهند کرد.

گفتنی است سران جامعه اقتصادی غرب آفریقا (اکواس) پیشتر پس از کودتای نظامیان در نیجر که به برکناری محمد بازوم، رئیس جمهور تحت حمایت فرانسه انجامید بلافاصله با وضع تحریم‌ها و مجازات‌های اقتصادی از جمله با وضع محدودیت‌هایی در تردد نظامیان و خانواده‌های شورای نظامی نیجر و سران عضو این شورا به خارج از نیجر و مسدود کردن دارایی و معاملات تجاری گروه اکواس علیه این کشور اقدام کردند.

گفتنی است نیروهای گارد ریاست جمهوری نیجر چهارشنبه ۴ مرداد برابر با ۲۶ جولای، محمد بازوم رئیس جمهور این کشور را در داخل کاخ ریاست جمهوری بازداشت و سپس وی را از مقامش برکنار کردند.

کودتاچیان نیجر روز جمعه ۶ مرداد برابر با ۲۸ جولای نیز ژنرال چیانی را به عنوان رئیس شورای انتقالی این کشور منصوب کردند.

پیشتر نیز سران جامعه اقتصادی گروه اکواس در تهدیدی آشکار علیه کودتاچیان در نیجر اعلام کردند که همه گزینه‌ها برای مداخله نظامی احتمالی علیه کشور بحران زده نیجر روی میز است.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1440793

مهمترین اخبار ایران و جهان: