نیوز سیتی!
19 مرداد 1402 - 17:39

قلع و قمع ۵۷۹ مورد بنای غیر مجاز در اراضی کشاورزی آذربایجان غربی

ارومیه - رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی از قلع و قمع ۵۷۹ مورد بنا و مستحدثات غیر مجاز در اراضی کشاورزی استان خبر داد.

خسرو شهبازی در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه ویلا سازی و خرد شدن اراضی، مانعی در جهت توسعه کشاورزی مدرن و مکانیزه است، افزود: ایجاد باغ ویلاها و بهره برداری نادرست از منابع آبی یکی از علل کاهش سطح آب سفره‌های زیر زمینی است.

وی ادامه داد: در سال ۱۴۰۲ تعداد یک هزار و ۲۶۳ مورد تغییر کاربری غیر مجاز در سطح استان توسط گشت‌های یگان حفاظت شناسایی شده که تعداد ۲۳۴ مورد ساخت و ساز در راستای ماده ۳ قانون حفظ کاربری با تشکیل پرونده به مراجع قضائی اعلام جرم شده است.

شهبازی گفت: مجموع تعداد ۴۵۴ قطعه مستحدثات غیرمجاز تفکیکی نیز در راستای پیشگیری از گسترش تغییر کاربری مطابق تبصره ۲ ماده ۱۰ قانون با حضور نماینده دادستان راسا قلع و قمع گردیده و تعداد ۱۲۵ حکم قطعی قلع و قمع قضائی نیز اجرا شده است.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه امنیت غذایی آحاد جامعه به حفاظت از خاک و کشاورزی بستگی داشته لذا با فرهنگ سازی و اطلاع رسانی مردم نسبت به جوانب و تبعات منفی و غیرقابل جبران تخریب مزارع و باغ‌ها از طریق ساخت و سازهای غیر مجاز می‌توان ارزش و باورهای عمومی را به سمت قباحت تغییر کاربری غیرمجاز سوق داد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: در واقع زمانی می‌شود از تخریب اراضی جلوگیری کرد که افکار عمومی ارزش خاک را درک کرده و حفظ کشاورزی را بر ویلاسازی ترجیح دهند، در غیر این صورت مطابق قانون هرگونه ساخت و ساز بدون مجوز مساوی با تخریب و قلع و قمع آن است.

شهبازی اضافه کرد: ساختمان‌هایی مشمول تخریب می‌شوند که در اراضی زراعی و باغ‌ها بدون اخذ مجوز لازم از کمیسیون تبصره یک ماده یک احداث شده باشند که مطابق قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغ‌ها مصوب یک آبان ماه ۱۳۸۵، فعل تغییر کاربری غیرمجاز جرم انگاری شده و قلع و قمع و پرداخت جزای نقدی به عنوان مجازات مرتکبین در نظر گرفته شده است.

وی یادآورشد: قانون گذار به جهاد کشاورزی این اختیار را داده است که محض مشاهده ساخت و ساز با هماهنگی دادستانی بدون تشکیل پرونده قضائی راسا مستحدثات را قلع و قمع و عرصه را به حالت زراعی اعاده کند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اضافه کرد: متأسفانه برخی از مالکین بعد از تخریب اطلاعی از مجازات قانونی تکرار جرم تغییر کاربری غیرمجاز نداشته و بعد از قلع و قمع بنا توسط جهاد کشاورزی اقدام به بازسازی دیوار و ایجاد بنا می‌نمایند که مطابق ماده ۳ قانون حفظ کاربری به حداکثر جزای نقدی و حبس از یک تا شش ماه محکوم می‌شوند.

وی تاکید کرد: تکلیف مالک بعد از تخریب این است که زمین را به حالت اول اعاده کند و در صورتی که نیاز به اتاق نگهبانی داشته باشد و حائز شرایط دریافت مجوز تغییر کاربری باشد، اقدام به ثبت درخواست تغییر کاربری کند.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1435893

مهمترین اخبار ایران و جهان: