نیوز سیتی!
27 تیر 1402 - 17:25

ارتقاء نهضت «مهارت آموزی» نیاز امروز کشور است

رییس آموزش فنی و حرفه‌ای کشور، با بیان اینکه نهضت مهارت آموزی نیاز روز کشور است، گفت: مهم ترین رکن کشور و دستیابی به برنامه هفتم خلاصه شده در موضوع نیرو انسانی توانمند و مهار که نهضت ملی مهارت آموزی یک حرکت اصولی است.

به گزارش خبرگزاری فارس از کرج، غلامحسین حسینی نیا، رییس آموزش فنی و حرفه‌ای کشور، امروز در حاشیه سفر وزیر کار عراق به استان البرز، با بیان اینکه نهضت مهارت آموزی نیاز روز کشور است، گفت: مهم ترین رکن کشور و دستیابی به برنامه هفتم خلاصه شده در موضوع نیرو انسانی توانمند و مهار که نهضت ملی مهارت آموزی یک حرکت اصولی است.

وی با اشاره به اینکه برای اوقات فراغت دانش آموزان برنامه‌ای درحال اجرا است، افزود: این برنامه در دو بخش ۱۲ تا ۱۵ سال به عنوان مهارت آموز و ۱۵ تا ۱۸ سال به عنوان کارآموز برنامه ملی‌ای درحال برگزاری است. 

وی افزود: بیش از ۱۱هزار دوره آموزشی در زمینه‌های مختلف صنعت، کشاورزی و خدمات در دو بخش دولتی و خصوصی در سراسر کشور اجرا می‌شود.

حسینی‌نیا اشاره‌ای به لایحه مهارت آموزی سربازان کرد و ادامه داد: تشویقات و امتایازاتی خوبی برای سربازانی که قبل از ورود به سربازی مهارت دارند در نظر گرفته شده است.

وی با بیان اینکه دوره‌ها در مراکز دولتی به صورت رایگان برگزار می‌شود، افزود: همچین در مراکز خصوصی بخشی از آن رایگان است.

حسینی‌نیا اشاره‌ای به کلمه میت (افرادی که نه آموزش دیده‌اند، نه مهارت دارند و نه انگیزه دارند) کرد و گفت: این افراد یک معضل اساسی در کشور هستند و راه اصلی جلوگیری از میت در کشور است چرا که باید جوانان را با مهارت آموزی آشنا کنیم تا افراد مهارت آموزی را کسب کنند.

وی با بیان اینکه از دیپلماسی مهارت به عنوان یکی از برنامه‌های هشت گانه اصلی سازمان تعریف کردیم، افزود: با همکاری گسترده وزارت امور خارجه اقدامات خوبی انجام شده و با بیش از ۳۵ کشور میز همکاری تعریف کرده‌‌ایم.

حسینی‌نیا ادامه داد: همکاری با کشورهای دوست و همسایه در اولویت کار قرار دارند.

وی با بیان اینکه با کشورهای عضو شانگهایی و بریکس یک موسسه توسعه تجارب کارشناسان مهارتی راه‌اندازی می‌کنیم، افزود: یک موسسه بین‌المللی خواهد بود و برگزار کننده مسابقات چند جانبه بین کشورها خواهد بود. 

حسینی‌نیا با اشاره به اینکه کشور عراق برنامه‌های توسعه‌ای را پیش بینی کرده است، افزود: مسیر اصلی این برنامه‌ها از نیرو کار ماهر عبور می‌کند و می‌توانیم در اعزام نیرو کار و ایجاد دیپلماسی مهارتی با آنها همکاری کنیم.

وی با بیان اینکه موضوع مهارت در کشورها بسیار مهم است، افزود: ماه گذشته ۱۱۱مین کنفرانس بین المللی ILo در ژنو برگزار شد که دو محور کنفرانس عدالت اجتماعی و مهارت آموزی یا کارآموزی بود.

حسینی نیا با اشاره به اینکه کشور جمهوری اسلامی ایران که از بنیان‌گذاران سازمان جهانی کار در یکصد سال گذشته است، گفت: همواره جز پیش‌روان موضوع مهارت آموزی است.

وی افزود: طرح آموزش مهارت در محیط کار واقعی همان کارآموزی نوین است که زودتر کشور ایران شروع کرده است.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1369493

مهمترین اخبار ایران و جهان: