نیوز سیتی!
08 مرداد 1402 - 08:00

سقوط اسرائیل در آشوب بر روابط تل آویو و واشنگتن تاثیر گذاشته است

فارین افرز در یادداشتی نوشته است که واشنگتن از نتانیاهو عصبانی است و سقوط اسرائیل به آشوب روابط با آمریکا را نیز تحت تاثیر قرار داده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، مجله فارین افرز مقاله‌ای از یک محقق صهیونیستی منتشر کرده است که شامل توصیه‌هایی به دولت آمریکا در مورد بهترین راه استفاده از نفوذ خود در برخورد با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی است.

«ناتان ساکس»، مدیر مرکز سیاست خاورمیانه در مؤسسه بروکینگز، در ابتدای این مقاله اشاره دارد که مبارزه بر سر آینده به اصطلاح دموکراسی اسرائیل در این هفته، وارد مرحله جدیدی شده است.

روز دوشنبه گذشته، بحران قانون اساسی که وارد هفتمین ماه خود شد، پس از تصویب اصلاحات قضائی در کنست (پارلمان) تشدید شد.

بر اساس این مقاله، هدف این طرح‌ها تضعیف قابل توجه قوه قضائیه اسرائیل است که با اعتراضات بزرگ در سراسر رژیم اسرائیل همراه شده است.

نویسنده تاکید می‌کند که سقوط اسرائیل به آشوب، همراه با گرایش افراطی متحدان نتانیاهو، و وضعیت فرسایشس بالقوه در اسرائیل، همگی عواملی هستند که فضای نامساعدی را برای گفتگوهای گسترده در مورد سیاست ایالات متحده در قبال اسرائیل فراهم کرده است.

در حالی که نتانیاهو اسرائیل را به سمت غیرلیبرالیسم سوق می‌دهد، برخی معتقدند که واشنگتن باید روابط نزدیک خود را با تل آویو قطع و در ارائه کمک‌های نظامی به آن تجدید نظر کند. با این حال، بر اساس این مقاله، این ایده‌ها و برنامه‌ها مبتنی بر حمایت از به اصطلاح دموکراسی در خاورمیانه نیست، بلکه ناشی از نگرانی‌های مربوط به موقعیت و آینده ایالات متحده در منطقه است.

در این مقاله تاکید شده است که موضع واشنگتن در قبال اسرائیل برخاسته از اهداف سیاسی آمریکاست که علاوه بر منافع امنیتی و اقتصادی شامل ارزش‌ها نیز می‌شود.

این مقاله ادامه می‌دهد که تضعیف دموکراسی در اسرائیل همچنین ارزش‌های مشترکی را که هم ایالات متحده و هم اسرائیل به عنوان پایه روابط دوجانبه خود ترویج می‌کنند، تضعیف خواهد کرد.

پیش از این نیز، روزنامه آمریکایی واشنگتن پست در گزارشی اذعان کرده بود که سلاح‌های جدید آمریکا که ارتش رژیم صهیونیستی در حملات خود به مناطق فلسطینی از آن‌ها استفاده کرده، موجب شده تا این کشور هم در منازعه فلسطین دست داشته باشد و شریک جنایات این رژیم باشد.

شیرا روبن خبرنگار واشنگتن پست در این گزارش آورده است که ارتش رژیم صهیونیستی هفته گذشته با بالگردهای آمریکایی شهر جنین را هدف حمله قرار داد و از طرفی هم شهرک‌نشینان صهیونیست شهرک ترمسعیا را که چندین شهروند آمریکایی هم در آنجا سکونت دارند، مورد حمله قرار دادند که این مسائل موجب خواهد شد تا دولت بایدن عملاً در نزاع بی‌پایان در فلسطین دست داشته باشد.

روبن در گزارش خود به حوادث اخیر در کرانه باختری از جمله حمله هوایی ارتش رژیم صهیونیستی به جنین و درگیری مسلحانه با مقاومت به مدت ۸ ساعت، عملیات تیراندازی دو مبارز فلسطینی در کرانه باختری و هلاکت ۴ صهیونیست و حمله صدها شهرک‌نشین اشغالگر یهودی به شهرک ترمسعیا پرداخته و گفته طبق اعلام شهردار ترمسعیا، ۸۵ درصد از ساکنان این منطقه دارای تابعیت فلسطینی آمریکایی هستند.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در پی حوادث اخیر و احتمال استفاده از سلاح‌های آمریکایی برای کشتار فلسطینیان گفته بود که آمریکا با شرکای اسرائیلی خود و تشکیلات خودگردان برای کاهش تنش در ارتباط خواهد بود. در همین حال، تام نایدز سفیر آمریکا در اراضی اشغالی نیز مدعی شده بود که کشورش در برابر خشونت و تجاوزات شهرک‌نشینان صهیونیست ساکت نمی‌نشیند.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1417293

مهمترین اخبار ایران و جهان: