نیوز سیتی!
14 مرداد 1402 - 13:55

شکاف در میان مخالفان نتانیاهو با ایجاد یک حزب جدید

«اسرائیل هیوم» در گزارشی با اشاره به اختلافات موجود در ائتلاف مخالفان کابینه رژیم صهیونیستی، از احتمال ایجاد یک حزب جدید خبر داد و نوشت: این حزب با ۱۰ یا ۱۲کرسی در کنست، تحولات تل‌آویو را پیچیده‌تر خواهد کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، رسانه‌های صهیونیستی اخباری از نگرانی فزاینده در بین احزاب و رهبران مخالف در کنست درباره احتمال ظهور یک حزب جدید به رهبری رهبران معترض فعلی منتشر کرده و می‌گویند این اتفاق ممکن است کارت‌های سیاسی را برگردانده و بر میزان هرج و مرج در سپهر سیاسی تل‌آویو بیافزاید.

طبق گزارش پایگاه اینترنتی شبکه «المیادین»، روزنامه «اسرائیل هیوم» در این باره می‌نویسد: «علی‌رغم تلاش‌های نخست وزیر بنیامین نتانیاهو برای منحرف کردن مخالفت‌های عمومی در مورد اصلاحات قضایی به موضوعات دیگری مانند بهبود اقتصاد، هوش مصنوعی و قطار سریع السیر، مباحث و تحلیل‌های سیاسی درباره رسیدگی به تنش مورد انتظار بین دولت و دیوان عالی در ماه آینده ادامه دارد».

این روزنامه صهیونیستی در ادامه نوشت: البته شوک بزرگ  و واقعی این روزها، در میان رهبران اپوزیسیون در حال وقوع است؛ زیرا طی هفته‌های اخیر احزاب مختلف در نظرسنجی‌ها درباره قدرت یک حزب جدید متشکل از رهبران معترض به تغییرات قضایی صحبت کرده‌اند.

اسرائیل هیوم در ادامه افزود: نتایج این نظرسنجی نشان داد که حزب جدید امکان کسب ۱۰ تا ۱۲دکرسی در کنست را دارد. این موضوع موجب تعجب مخالفان شده؛ چرا که حزبی مانند این بخش مهمی از آراء احزاب چپ فعلی را خواهد بلعید. احزابی از جمله اردوگاه دولتی، متعلق به بنی گانتز، یش عتید وابسته به یائیر لاپید و حتی حزب کارگر.

در بخش دیگری از گزارش اسرائیل هیوم آمده است: میان احزاب بلوک اپوزیسیون، بنی گانتز، به عنوان عضو کنست و وزیر جنگ کابینه قبلی همچنان پیشتاز نظرسنجی‌هاست. اما ایجاد حزب احتمالی چاکما پرسلر و موشه ردمن و دوستانشان، که پیش از این شروع به نزدیک شدن به چهره‌های حزب یش عتید کرده‌اند، گانتز و اعضای حزبش را به شدت نگران کرده است.

در ادامه این گزارش‌ می‌خوانیم: امروز کسانی در مرکز تحولات سیاسی تل‌آویو هستند که متقاعد شده‌اند آنچه منجر به تغییر جهت یائیر لاپید شد که در آخرین لحظه حاضر شد با حزب لیکود بر سر بند آزمون معقولیت مذاکره کند، همین تقسیمات سیاسی درون ائتلاف مخالفان بود. این ارزیابی به طور مستقیم با داده‌های نظرسنجی جدید که وجود رقابت در میان مخالفان را نشان می‌دهد، مرتبط است.

در نتایج آخرین نظرسنجی انجام شده در سرزمین‌های اشغالی توسط شبکه‌۱۲ آمده است: با توجه به تعداد کرسی‌های کنست، حزب «اردوگاه ملی» به رهبری بنی گانتز ۳۰کرسی را در انتخابات آینده از آن خود خواهد کرد؛ در حالی که حزب لیکود به رهبری نتانیاهو تنها ۲۵کرسی به دست خواهد آورد. حزب «یش عتید» به رهبری «یائیر لاپید»، رهبر ائتلاف مخالفان در کنست هم با کسب ۱۷کرسی در جایگاه سوم قرار دارد.

اسرائیل هیوم ادامه داد: «طرفداران ائتلاف مخالف معتقد هستند که لاپید بیشتر از بنی گانتز و حامیانش نسبت به فناوری‌های پیشرفته و تاجران حساس است؛ و این‌ها کسانی که تظاهرات را با شدت رهبری کردند، کسب و کارها را تعطیل و تهدید به سرقت پول و سرمایه کردند. آن‌ها در چند ماه گذشته هر کاری از دستشان بر می‌آمد برای بی‌اعتبار کردن اقتصاد اسرائیل انجام دادند و اکنون نتایج اقدامات خود را احساس می‌کنند».

این روزنامه صهیونیستی افزود: کسانی که با این طرف‌های مخالف گانتز صحبت می‌کنند، ارزیابی‌های واضحی از آن‌ها می‌شنوند مبنی بر این که اکنون آماده‌اند وضعیت را آرام کرده و لاپید را کنترل کنند. بنابراین انتظار می‌رود که ائتلاف مخالفان تلاش کند تا از تغییر قوانین مربوط به ترکیب کمیته انتخاب قضات جلوگیری کند؛ آن‌ها در حال بررسی این موضوع هستند که آیا راهی برای تشدید اوضاع وجود دارد یا خیر.

این تحولات نشان دهنده وضعیت پراکندگی داخلی در میان شهرک‌نشینان رژیم اشغالگر و حتی در جریانات سیاسی همسوی آن‌هاست. به طوری که ائتلاف حکومتی هم مانند مخالفان شاهد اختلافاتی است؛ اختلافات داخلی بین نتانیاهو و چند وزیر کابینه‌اش از جمله بزالل اسموتریچ و ایتمار بن گویر که طبق ارزیابی رسانه‌های عبری، بقای رژیم صهیونیستی تهدید می‌کنند.

پیش‌نویس طرح تغییرات قضایی که توسط کابینه نتانیاهو در ژانویه پیشنهاد شد، باعث ایجاد شکاف شدید و یکی از بزرگترین جنبش‌های اعتراضی در رژیم صهیونیستی شده است. اعتراضات خیابانی برای ۳۰هفته متوالی و شکایت‌های حقوقی ائتلاف مخالفان به این طرح همچنان ادامه دارد؛ اعتراضاتی که امروز وارد ۳۱هفته خود می‌شود.

پایان پیام/م

منبع: فارس
شناسه خبر: 1427005

مهمترین اخبار ایران و جهان: