نیوز سیتی!
10 آبان 1402 - 11:56

استاندار کرمان خواستار افزایش اختیارات برای رفع مشکل تولیدکنندگان شد

استاندار کرمان گفت: دستگاه قضائی در استان کرمان کمک زیادی برای رفع موانع تولید به ما می‌کنند، اما برخی از موارد در داخل استان حل‌شدنی نیست و نیاز به اختیارات بیشتر داریم.

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمان، محمدمهدی فداکار صبح امروز در دیدار رئیس قوه قضاییه با صنعتگران، تولیدکنندگان و کارآفرینان استان اظهار داشت: استان کرمان با بیش از سه میلیون جمعیت دارای ظرفیت‌های متنوعی در حوزه‌های مختلف ازجمله صنعتی، معدنی، کشاورزی است.

وی بیان کرد: بخش عمده صنعت استان کرمان هم معدن‌پایه است، هرچند هنوز ظرفیت مورد نظر شکل نگرفته در شراطی که 35 درصد اشتغال استان در حوزه معدن است.

استاندار کرمان از کشاورزی و گردشگری به‌عنوان دیگر ظرفیت‌های استان کرمان نام برد و ابراز داشت: توسعه نامتوازن در استان کرمان شکل گرفته که یکی از مشکلات ماست.

فداکار با اشاره به اینکه خودروسازی هم در شرق استان کرمان فعال است، اضافه کرد: عمده صنایع بزرگ در شمال استان کرمان شکل گرفت است در حالی که تنوع معادن در جنوب استان بیشتر، اما حجم معادن کمتر است.

وی عنوان کرد: با وجود 42 ماده معدنی و با ذخایر منحصر به فرد می‌تواند زمینه کار بیشتری در استان کرمان باشد.

استاندار کرمان افزود: دستگاه قضایی در استان کرمان کمک زیادی برای رفع موانع تولید به ما می‌کنند، اما برخی از موارد در داخل استان حل‌شدنی نیست و نیاز به اختیارات بیشتر داریم.

فداکار اظهار داشت: 226 مصوبه در کارگروه‌های رفع موانع تولید استان کرمان طی سال جاری داشته‌ایم و 123 مورد اجرایی شده است و در حد توان سعی می‌کنیم، مشکلات را برطرف کنیم.

در همین حال رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان اظهار داشت: 8 میلیون تن ذخیره قطعی در قالب 42 ماده معدنی در استان کرمان داریم و 93 و نیم تن ذخایر ما در چهار ماده معدنی است بنابراین توجه استان به سمت این بخش رفت.

مهدی حسینی‌نژاد ابراز کرد: یک هزار و 817 واحد صنعتی در استان کرمان داریم و با عارضه‌یابی که انجام دادیم متوجه شدیم، 343 مورد واحدهای ما مشکل داشتند و همه ارکان استان برای رفع مشکلات پای کار آمدند، اما بعضی از مشکلات در خارج استان قابل رفع است و باید تفویض اختیار به استان‌ها ضورت گیرد تا از ظرفیت‌های استانی برای رفع این مشکلات استفاده کنیم.

وی همچنین با اشاره به اینکه 64 درصد واحدهای صنعتی استان کرمان در تامین نابع مالی مشکل دارند، اضافه کرد: مشکلات آب، برق و گاز به تازگی به یکی از مشکلات واحدها تبدیل شده است، زیرا تولید برق و انتقال آب به استان را داریم، اما به‌علت دیسپاچینگ ملی با مشکل مواجه شده‌ایم.

حسینی‌نژاد با بیان اینکه 4 و 8 دهم درصد ارز کشور به محصولات صادراتی استان کرمان اختصاص دارد، تصریح کرد: برای تخصیص ارز در راستای توسعه زیرساخت‌ها و تامین مواد اولیه با مشکل مواجه هستیم.

وی یادآور شد: معدن‌کاران کرمان همیشه حقوق دولتی را پرداخت می‌کنند، اما در برگشت سهم استان از خزانه همیشه مشکل داریم و این سهم برنمی‌گردد.

پایان پیام/80019/ب

منبع: فارس
شناسه خبر: 1557505

مهمترین اخبار ایران و جهان: