نیوز سیتی!
06 دی 1402 - 16:49

عزم تاجیکستان برای ثبت جشن مهرگان در فهرست میراث ناملموس یونسکو

تاجیکستان درخواستی را برای ثبت جشنواره باستانی مهرگان در فهرست میراث فرهنگی ناملموس یونسکو ارائه کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، تاجیکستان دخواستی را برای ثبت جشنواره باستانی مهرگان در فهرست میراث فرهنگی ناملموس یونسکو ارائه کرد.

«زلفیه برهان» دبیر کمسیون ملی در امور یونسکو با اعلام این مطلب خاطرنشان کرد که با ابتکار «امامعلی رحمان» رئیس جمهور تاجیکستان، جشن‌های باستانی «سده» و مهرگان» در سطح رسمی و با هدف افزایش هویت ملی و پیوند نسل امروزی با میراث نیاکان، احیا شدند.

وی ادامه داد: بنابراین در سال جاری میلادی درخواستی برای ثبت جشنواره باستانی مهرگان در فهرست میراث فرهنگی ناملوس یونسکو ارائه شد.

جشنواره مهرگان در پی تصمیم دولت تاجیکستان در مورد احیا جشن کشاورزان به صورت رسمی در تاجیکستان از سال 2009 تجلیل می‌شود. مهرگان در سطح قانون‌گذاری تاجیکستان در فهرست جشن‌های رسمی این کشور قرار دارد.

شایان ذکر است که در هجدهمین اجلاس کمیته بین‌دولتی سازمان میراث ناملموس یونسکو که از 4 تا 9 دسامبر در شهر کاسانه (بوتسوانا) برگزار شد، بیش از 40 عنصر جدید به فهرست یونسکو اضافه شد.

در این نشست تصمیم گرفته شد که  هنر بافندگان تاجیک در بافت اطلس و ادریس، هنر تذهیب (به صورت مشترک با جمهوری اسلامی ایران، آذربایجان، ازبکستان و ترکیه) و همچنین جشنواره باستانی سده (به صورت مشترک با جمهوری اسلامی ایران) در فهرست میراث ناملموس یونسکو ثبت شدند.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1618105

مهمترین اخبار ایران و جهان: