نیوز سیتی!
30 آذر 1402 - 18:54

علم حرکت دهنده و دین و اخلاق جهت‌دهنده هستند

رئیس نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها با بیان اینکه انقلاب اسلامی به علم هویت داد گفت: وحدت حوزه و دانشگاه توانسته اساتید و حوزویان را پیوند دهد و برای دانشگاه‌ها تعیین مسیر و هدف‌گذاری کند.

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، حجت الاسلام مصطفی رستمی، رئیس نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها در جلسه وحدت حوزه و دانشگاه اظهار کرد: زمانی علم طبیعت، علم پایه، علم سلامت و علم دینی در یک مجموعه قرار داشت و برای علم‌آموزان تدریس می‌شود، وحدت به دلیل ورود دانشگاه به ایران در هنگام تسلیم شدن محض در مقابل تمدن غرب مطرح می‌شود.

وی افزود: مطالعات کشورهای خارجی نشان داده که نسبت بین باورهای اعتقادی و علوم آکادمیک برعکس است، هرچه تحصیلات در علوم دانشگاهی افزایش یابد باورهای مذهبی فرد کاهش می‌یابد که انقلاب اسلامی در حقیقت یک نه گفتن بزرگ به این سیطره غرب بود.

رستمی خاطرنشان کرد: امام راحل وحدت حوزه و دانشگاه را مسئله اصلی می‌دانستند و همواره بر توجه به مراکز علمی و دانشگاه تاکید می‌کنند چرا که این مراکز متخصصان و مدیران آینده کشور را تربیت خواهند کرد.

رئیس نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها تصریح کرد: یکی از آرمان‌ها مطابق با بیانات رهبری، تشکیل دانشگاه اسلامی بود و تشکیل این مرکز جزو مسائل روی دست نظام مانده است، علم نقش حرکت دهنده و دین و اخلاق نقش جهت‌دهنده را دارند که ضرورت دارد جهت ناصحیح نباشد.

وی اضافه کرد: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، دانشگاه‌ها در عرصه‌های مختلف پزشکی، هسته‌ای و دفاعی نقطه قوت نظام اسلامی شده و امروز اگر یمن در مقابل رژیم صهیونیستی ایستاده این محصول کاری است که در دانشگاه‌های ما انجام شده است.

رستمی بیان کرد: انقلاب اسلامی به علم هویت داد و برای دانشگاه‌ها تعیین مسیر و هدف‌گذاری کرد، وحدت حوزه و دانشگاه در بسیاری از حوزه‌ها اتفاق افتاده و از صحنه‌های مختلف همچون تحصن علما در سال ‌۵۷ در دانشگاه تهران تا دیگر صحنه‌ها را شامل می‌شود.

رئیس نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها یادآور شد: در ماه رمضان سال جاری حدود ۷۰۰ نفر طلبه جهت تبلیغ به خوابگاه‌های دانشجویی اعزام شدند و بیش از دو هزار نمازجماعت در فضاهای دانشگاهی برگزار می‌شود.

رضا مختاری، رئیس دانشگاه پیام نور استان اصفهان در این جلسه اظهار داشت: مقام معظم رهبری در خصوص وحدت حوزه و دانشگاه، وحدت را در اهداف کلی دانستند چرا که باید بتوانیم به یک جامعه پیشرفته اسلامی دست پیدا کنیم، تاسیس نهاد رهبری در دانشگاه‌ها یکی از مهم‌ترین دستاوردها برای ایجاد وحدت است.

وی ادامه داد: وحدت حوزه و دانشگاه توانسته اساتید و حوزویان را پیوند دهد و معرفت‌افزایی و مهارت‌افزایی اساتید در دانشگاه‌ها را به عنوان یکی دیگر از دستاوردهای این وحدت شاهد هستیم همچنین ضروری است که وحدت حوزه و دانشگاه تقویت شود.

مختاری تاکید کرد: در حوزه جهاد تبیین وحدت بین حوزویان و دانشگاهیان باید افزایش یابد و راهکارهایی در این خصوص اندیشیده شود چرا که تاکنون به خوبی بر روی جهاد تبیین کار نشده و از این طریق می‌توان به تمدن نوین اسلامی دست یافت.

رئیس دانشگاه پیام نور استان اصفهان خاطرنشان کرد: همگرایی و هم‌افزایی حوزه و دانشگاه در اسلامی‌کردن  دانشگاه‌ها و علوم آن باید بیشتر شود، وحدت بین حوزه و دانشگاه در حال حاضر بسیاری از چالش‌ها را برطرف کرده که در اغتشاشات اخیر همگرایی را بین این دو نهاد مقدس شاهد بودیم.

وی تصریح کرد: جلسات علمی مشترک بین این دو نهاد مقدس باید در راستای تببین و روشنگری حضور در انتخابات برگزار شود تا انگیزه و امید در جامعه را داشته باشیم، وحدت باید به ایجاد انگیزه و رغبت کمک کند.

پایان پیام/۶۳۱۳۵

منبع: فارس
شناسه خبر: 1611993

مهمترین اخبار ایران و جهان: