نیوز سیتی!
24 آذر 1402 - 13:40

تل‌آویو و واشنگتن در جست‌وجوی توافقی دیگر با حماس

رسانه‌های عبری هم‌زمان با سفر مشاور امنیت ملی آمریکا، جیک سالیوان به تل‌آویو، امروز جمعه ۱۵ دسامبر اعلام کردند که توافق با حماس برای مبادله اسرا یکی از موضوعات رایزنی‌های او با مقامات اسرائیلی است.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، شبکه ۱۳ تلویزیون اسرائیل اعلام کرد که سالیوان روز گذشته، پنجشنبه با رئیس بخش اطلاعات خارجی موساد، دیوید بارنیا درباره آغاز مذاکرات برای آزادی بازداشت شدگان در نوار غزه گفت‌وگو کرده است.

یک منبع آگاه از مقامات اسرائیلی به این رسانه عبری گفته است که نخست وزیر تل‌آویو، بنیامین نتانیاهو به بارنیا «اختیار کامل» داده تا در مورد موضوع «بازگرداندن زندانیان به کشورشان» هر طور که درست می‌داند، اقدام کند.

در مقابل، یکی از رهبران جنبش حماس اسامه حمدان تأکید کرد ه بود که گردان‌های القسام به وعده خود عمل و غزه را به گورستانی برای نظامیان صهیونیست بدل کرده‌اند؛ نتانیاهو و کابینه جنگ وی، هیچ راهی ندارند، جز اینکه شکست خود را اعلام کنند».

این رهبر حماس درباره توافقات احتمالی نیز تصریح می‌کند که «پس از توقف کامل حمله به غزه و پذیرش شروط ما درباره تبادل اسرا مذاکره خواهد شد».

روز گذشته، پایگاه خبری آکسیوس به نقل از دو مقام آمریکایی و اسرائیلی گزارش داده بود که سالیوان در جلسه‌اش با کابینه جنگی نتانیاهو گفته لازم است «انتقال به مرحله خفیف‌تر جنگ ظرف چند هفته نه چند ماه آینده انجام شود».

یک مقام ارشد آمریکایی در توضیحات تکمیلی فاش می‌کند که «جیک سالیوان این مسئله را برای [مقامات اسرائیل] روشن کرد که لازم است جنگ ظرف چند هفته نه چند ماه از مرحله عملیات شدید وارد مرحله خفیف‌تر شود. این ضرب‌الاجل نیست و ما درک می‌کنیم که عملیات بایستی ادامه داشته باشد و ادامه خواهد داشت اما با شدتی کمتر».

پایان پیام/م

منبع: فارس
شناسه خبر: 1605505

مهمترین اخبار ایران و جهان: