نیوز سیتی!
20 مهر 1402 - 13:08

موزه افتخارات ایرانی‌ها در خلیج‌فارس+ عکس

موزه دریانوردی و پزشکی خلیج فارس از جمله جذاب‌ترین موزه‌های واقع در جنوب ایران و در شهر بوشهر است. این موزه در عمارت پر‌شکوه و تاریخی سر‌کنسولگری انگلیس قرار دارد. قدمت ساخت این عمارت به دوره حکومت قاجار در ایران باز‌می‌گردد.

خبرگزاری فارس استان بوشهر- سارا طاهری: تا به حال برایتان پیش آمده که پدربزرگ یا مادربزرگتان وقتی از گذشته‌ها داستانی را روایت می‌کنند چقدر به نظر دلنشین می‌آید؟ گاهی در بین صحبت‌هایشان عکسی و یا نشانه‌ای از گذشته هم دارند و برای بسیاری از ماها که شاید فرصت خواندن کتاب را علی‌رغم اهمیت آن در خلال روزمرگی‌های زندگی نداریم شنیدن یک موضوع به صورت قصه جذاب می‌آید، ما نیز به بهانه روز جهانی دریانوردی سری به موزه دریا و دریانوردی خلیج‌فارس زده‌ایم؛

سید هادی جعفری مدیر موزه که راهنمای ما در این گزارش بود می‌گوید: این موزه در هفتم آذر ماه سال ۱۳۸۷ سالروز نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران افتتاح و به نام موزه دریا و دریانوردی خلیج فارس مزین شده است.
این موزه را می‌توان از سه حیث مورد بررسی قرار داد؛ باغ موزه که شامل فضای سبز است، موزه تاریخی که دو بنای تاریخی در آن قرار دارد و موزه دفاع مقدس که تجهیزات در این حوزه به نمایش گذاشته شده است.

در قسمتی از موزه که به «موزه محوطه» معروف است انواع شناورهای سطحی و زیرسطحی که در هشت سال دفاع مقدس مورد استفاده قرار می‌گرفتند، انواع زیردریایی و تجهیزاتی که از ناوچه حوزه عراق به غنیمت گرفته شده، دو موشک‌انداز روی واحدهای شناور نیروی دریایی و ناوچه همیشه قهرمان «پیکان» که عملیات بزرگ مروارید در آن انجام شده، به نمایش گذاشته شده است.


کشتی پرسپولیس

در گوشه‌ای از محوطه موزه، کشتی معروف «پرسپولیس» را می‌بینید. جعفری می‌گوید: پرسپولیس، اولین ناو جنگی ایران با جنس بدنه فولاد در زمان قاجار است که در سال ۱۸۸۵ میلادی از آلمان خریداری و در اختیار دولت قاجار قرار داده می‌شود و سال یکی دو بار به هند شرقی برای تعمیرات می‌رفته است.

مدیر موزه ادامه می‌دهد: ۶ توپ جنگی و تشریفاتی روی این کشتی نصب بوده که امنیت خلیج فارس را تأمین می‌کرده است، این کشتی بعد از درگذشت ناصرالدین شاه قاجار در کنار جزیره عباسک یا نگین فعلی بوشهر به مدت یک قرن به گل می‌نشیند و بعدها در سال ۱۳۸۵ به کمک غواصان نیروی دریایی به مدت دو ماه کار شبانه‌روزی لایروبی و به موزه دریانوردی انتقال داده می‌شود.

 

به همراه مدیر موزه به ساختمان سرکنسولگری (کلاه‌فرنگی) رفتیم که کاملاً باستانی و دست نخورده بود، تصویر احمدخان دریابیگی، ناخدای کشتی پرسپولیس که از فارغ التحصیلان مدرسه دارالفنون بوده و علاقه بسیار زیادی به دریانوردی داشته در ابتدای این موزه قرار داده شده است.

ورودی ساختمان، یک سالن با هشت در دیده می‌شود که به گفته جعفری مدیر موزه، قدمت کف آن به ۱۷۰ سال برمی‌گردد و حتی گچ‌بری‌های کار شده در سقف این سالن دست نخورده و فقط بازسازی جزئی انجام شده است.

در سالن تاریخ خلیج فارس، نشانه‌هایی از عملیات‌های دریایی نادرشاه، دوره‌های هخامنشیان و سنگ نوشته قبور دیده می‌شود؛ همچنین نقشه‌هایی تاریخی مربوط به قرن چهارم و پنجم که «بحر فارس» در آن‌ها ترسیم شده به روی دیوار نصب شده است.

سالن مشاهیر استان بوشهر

سالن مشاهیر استان بوشهر یکی دیگر از سالن‌های این قسمت از موزه است و تصویر اساتیدی همچون حسن زنگنه مترجم فقید و نامدار بوشهری و دکتر ایرج نبی‌پور از متخصصان علم پزشکی این دیار دیده می‌شود.

تجهیزات نیروی دریایی

قبل از رسیدن به آخرین سالن سرکنسولگری سابق، محوطه‌ای ایوان مانند که منظره زیبایی دارد نظرم را جلب کرد، به گفته مدیر موزه، این‌جا به دلیل نمای زیبایی که دارد محل تفریح انگلیسی‌ها در آن زمان بوده است؛ او سالن نیروی دریایی را به ما نشان می‌دهد، در این سالن تمام عملیات‌های نیروی دریایی، عکس افراد، برخی وسایل استفاده شده در آن زمان حتی نامه‌های محرمانه عملیات‌ها به نمایش درآمده است؛ علاوه بر تجهیزات جنگی، وسایلی از نوع ارتباطی مانند تجهیزات مخابراتی، کنترل کشتی، قطب‌نما، دوربین‌های دریایی و دوربین‌های دید در شب بسیار جالب بود، در هر قسمت صدای تاریخ شنیده می‌شد.

گاهی آنقدر روی یک ویترین مکث می‌کردم که مسؤول موزه می‌گفت: بیایید از این جالب‌تر هم هست. جالب است بدانید بوشهر در دوران جنگ هشت‌ساله از پایگاه‌های اصلی نیروی دریایی محسوب می‌شده است.

 

تاریخ موزه منطقه‌ای خلیج فارس

جعفری مدیر موزه می‌گوید: در سال ۱۳۲۵ که دفتر نمایندگی سیاسی انگلیس به بحرین انتقال داده می‌شود، این مجموعه به ایران تحویل و به نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران واگذار می‌شود و مدت ۷۳ سال از ساختمان کنسولگری به نام پادگان سبز آباد نیروی دریایی استفاده می‌شده تا اینکه در سال ۱۳۸۴ با تفاهم‌نامه‌ای که با سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان بسته شد بازسازی این مجموعه با نام موزه منطقه‌ای آغاز می‌شود.

 

از آنجا که این موزه تاریخ سه استان بوشهر، هرمزگان و خوزستان را در خود جای داده، موزه منطقه‌ای نامیده می‌شود.
موزه‌ای مدرن و زیبا که در همان ابتدا نوع نورپردازی و چینش وسایل نظر انسان را جلب می‌کند، زیباتر از آن، ماکت زیبای غروب خورشید در خلیج فارس با نام «غروب لیان» بوده که رویکرد تاریخی آن مربوط به تأسیس دولت ساسانیان در خلیج فارس است.


تاریخ پزشکی ایران

به گفته مدیر موزه، ساختمان کنسولگری سابق با قدمت ۱۷۰ سال که با نام تخصصی خلیج فارس با هدف پاسداری از هویت ایرانیان در خلیج فارس بازسازی شده، از ۱۳ گالری در دو طبقه تشکیل شده است. گالری‌های اول تا پنجم در طبقه اول و گالری‌های ششم تا سیزدهم در طبقه دوم قرار دارند. طبق توضیحات مدیرموزه گالری‌ها شامل زمین‌شناسی، تاریخ پزشکی، پست و تلگراف، صنعت نفت، مردم‌شناسی، باستان‌شناسی زیرآب و دریانوردی ایران و گالری موسیقی و سازهای رایج منطقه در دوره‌های مختلف تاریخی است.

 

سکه‌های کشف شده در بندر سیراف


انواع سفالینه‌ها، کتیبه‌ها، سکه‌های کشف شده از بندر سیراف و اولین نقشه خلیج فارس در متون بابلی و نقشه‌های تاریخی اثبات نام خلیج فارس در طول تاریخ در این موزه وجود دارد که بسیار دیدنی است. راه‌پله‌ای که برای رفتن به طبقه دوم موزه استفاده می‌شود از چوب سرخ هندی و دست نخورده بود، و به بیان مدیر، موزه رفت و آمد سفرا و وزرای زیادی را به خود دیده است.

 


به گزارش فارس، رفتن به موزه دریانوردی بوشهر برای افرادی که به انواع کشتی‌ها و زیردریایی‌ها علاقمند هستند جذاب خواهد بود، این موزه سالانه میزبان دانش‌آموزان زیادی در فصول پاییز و زمستان است، بازدید از این موزه به دلیل وجود موزه محوطه‌ای در ۶ ماه اول سال به دلیل گرمای زیاد شاید برای هر کسی راحت نباشد اما مطمئن باشید دیدن این موزه که به هر طریق ممکن حفظ شده تا به ما نشان دهد در آن دوران چه تجهیزات دریایی ارزشمندی وجود داشته ارزش دیدن دارد. تصاویر زیبای این موزه گویای همه‌چیز است.

پایان پیام/ی

منبع: فارس
شناسه خبر: 1535993

مهمترین اخبار ایران و جهان: