نیوز سیتی!
02 آبان 1402 - 22:55

خطر آبگرفتگی بیخ گوش اهواز؛ وقت محک وعده‌ و وعیدها فرا رسید

علیرغم اقداماتی که در شهر اهواز برای بهبود وضعیت دفع آب‌های سطحی و فاضلاب صورت گرفته، هنوز خطر آبگرفتگی در این شهر وجود دارد.

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز ، علیرغم اقداماتی که در شهر اهواز برای بهبود وضعیت دفع آب‌های سطحی و فاضلاب صورت گرفته، هنوز خطر آبگرفتگی در این شهر وجود دارد. مقامات محلی و استانی از جمله رییس شورای اسلامی شهر اهواز و استاندار خوزستان به تاکید بر اهمیت اقدامات پیشگیرانه و شناسایی نقاط بحرانی در شهر اشاره کرده‌اند.

سید محمد علی پورموسوی، رییس شورای اسلامی شهر اهواز، در جلسه رسمی شورای اسلامی کلانشهر اهواز، ضرورت اصلاح و بهسازی دفع آب‌های سطحی را در مواجهه با بارش‌های آتی بیان کرده است. او از شهرداری و شرکت آبفا خواسته است تا قبل از شروع بارش‌ها، وضعیت دفع آب‌های سطحی را بهبود بخشند و شورا نیز این مسئله را به‌طور مداوم پیگیری کند.

همچنین، استاندار خوزستان، علی اکبر حسینی محراب، در نشست ستاد مدیریت بحران استان خوزستان، بر لزوم انجام اقدامات پیشگیرانه برای کاهش آبگرفتگی معابر در فصل بارندگی تاکید کرده است. وی تاکید کرده که مدیران و مسئولان محلی باید تمام تلاش خود را برای جلوگیری از آبگرفتگی و تأمین راحتی مردم در این شرایط بارشی بکنند.

با وجود این هشدارها و تاکیدات، هشت نقطه بحرانی فاضلاب در شهر اهواز هنوز باقی مانده است که نیازمند بهسازی و توسعه هستند. محمدرضا کرمی‌نژاد، مدیرعامل آبفای خوزستان، اعلام کرده است که تیم‌های عملیاتی در حال تلاش هستند تا قبل از شروع بارش‌ها، اقدامات لازم را برای بهبود وضعیت دفع فاضلاب در اهواز انجام دهند.

نمی‌توان قول داد آبگرفتگی نباشد!

چند روز پیش سرپرست معاونت خدمات شهری شهرداری اهواز در خصوص دفع آبهای سطحی توضیحاتی داده بود از جمله گفته بود نمی‌دانیم در اهواز از کی و چه میزان بارش خواهیم داشت و نمی‌توان قول داد که هیچ آبگرفتگی نخواهیم داشت زیرا ممکن است در بازه زمانی کم مقدار زیادی باران ببارد و در این شرایط برای دفع آب به کمی زمان نیاز است.

وی حتی با اشاره به احتمال آبگرفتگی چند نقطه در اهواز و نام بردن از منطقه 8 اهواز گفته بود با توجه به اینکه منطقه ۸ شهرداری اهواز خط القعر است و آب از سمت مناطق یک و هفت به منطقه ۸ سرازیر می‌شود، مشکلات خاصی در این منطقه وجود دارد.

صحبت های سرپرست معاونت خدمات شهری شهرداری اهواز تکرار مواضع دو هفته پیش شهردار اهواز است که گفته بود: نمی‌توان قول داد که در بارندگی‌های پیش رو هیچ نقطه‌ای دچار آبگرفتگی نمی‌شود در طول تاریخ، اهواز به دلیل مسطح بودن دچار آبگرفتگی بوده است و نمی‌توانیم از این مساله گریزی داشته باشیم!

۲۵ نقطه با احتمال آبگرفتگی..

مدیر کل مدیریت بحران خوزستان گفته است در شهر اهواز همچنان ۲۵ نقطه با احتمال آبگرفتگی وجود دارد که برای خارج شدن از این وضعیت پروژه‌هایی تعریف شده و پیش‌بینی لازم برای نصب پمپ در دیگر نقاط نیز صورت گرفته است.

شرف الدین شیرازی می‌گوید: با توجه به اقدامات و برنامه‌ریزی‌ها پیش‌بینی می‌شود وضعیت به نسبت سال‌های گذشته مناسبتر باشد با این وجود نمی‌توان نسبت به شرایط توپوگرافی شهر اهواز و دشت خوزستان بی‌توجه بود.

با این حال، مردم و مقامات محلی همچنان نگران آبگرفتگی در شهر اهواز هستند و امیدوارند با توجه به اقداماتی که تاکنون انجام شده، مشکلات مربوط به دفع فاضلاب و آبگرفتگی در سطح شهر به حداقل برسد.

دم باران و قراردادی را برای لایروبی خطوط بحرانی!

مدیر آب و فاضلاب کلانشهر اهواز چند روز قبل از آغاز بارندگی ها گفته است  در آینده نزدیک، آبفا و شهرداری اهواز قراردادی را برای لایروبی خطوط بحرانی فاضلاب قبل از شروع فصل باران‌ها امضا خواهند کرد.

مدیر آب و فاضلاب بیان کرده است که بخش قابل توجهی از آبگرفتگی‌ها به دلیل گرفتگی خطوط و ورود زباله‌ها و نخاله‌ها به منهول‌هاست و باید از تمامی امکانات موجود برای کاهش این مشکلات استفاده شود.

 برای کاهش خطر آبگرفتگی در شهر اهواز، نیاز است که تلاش‌های هماهنگ و همزمان از سوی مقامات محلی، شهرداری، شرکت آبفا و سایر نهادهای ذی‌ربط انجام شود. همچنین، استفاده از تکنولوژی‌های مدرن برای مانیتورینگ و پیش‌بینی سیلاب و همچنین سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های فاضلاب و آبگیرها نیز می‌تواند بهبود وضعیت را به همراه داشته باشد.

معضل آبگرفتگی بعد از بارش باران در اهواز چندسالی است خسارت های زیادی به خانه‌های مردم وارد کرده و زندگی را در روزهای بارانی در اهواز مختل کرده است.
پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1549405

مهمترین اخبار ایران و جهان: