نیوز سیتی!
06 آبان 1402 - 12:05

افزایش ۱۲ درصدی جمعیت آهوان در زنجان

فرمانده یگان حفاظت از محیط‌زیست استان زنجان با بیان اینکه طبق آمار یک هزار و ۴۷ راس آهو در دو منطقه حفاظت شده «سرخ آباد» و حفاظت شده «فیله خاصه» زیست می‌کنند، گفت: امسال شاهد افزایش ۱۲ درصدی جمعیت آهوان در دو منطقه سرخ آباد و فیله خاصه در زنجان بودیم.

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، اسماعیل قلی‌زاده، فرمانده یگان حفاظت از محیط‌زیست استان زنجان پیش از ظهر امروز در جمع خبرنگاران با بیان اینکه به همت محیط بانوان منطقه «فیله‌خاصه» طی روز‌های سوم و چهارم آبان‌ماه سرشماری حیات وحش در این منطقه انجام شد، اظهار داشت: آمار آهوان نسبت به سال گذشته ۱۲ درصد افزایش داشته است.

فرمانده یگان حفاظت از محیط‌زیست استان زنجان با بیان اینکه طبق آمار  یک هزار و ۴۷ راس آهو در دو منطقه حفاظت شده «سرخ‌آباد» و حفاظت شده «فیله خاصه» زیست می‌کنند، تصریح کرد: در سال گذشته تعداد ۹۳۲ راس آهو در منطقه سرشماری شد و در سال ۱۴۰۰ هم آمار ثبت شده ۸۴۶ راس بود که امیدواریم این روند افزایشی که امسال و سال گذشته شاهد آن بودیم، ادامه داشته باشد.

وی با بیان اینکه این افزایش جمعیت را مرهون همکاری ساکنان جوامع محلی، دوستداران محیط‌زیست و کسانی که دغدغه حفاظت از طبیعت حیات‌وحش را دارند، هستیم، ادامه داد: با تلاش شبانه‌روزی همکاران محیط‌بان که به صورت شبانه‌روزی در مناطق حضور دارند، نهایت سعی و تلاش خودشان را برای حفاظت از گونه‌های جانوری انجام می‌دهند.

اسماعیلی با اشاره به اینکه آهوان دشت سهرین و دشت فیله خاصه زنجان روزگار سختی را می‌گذرانند، افزود: توسعه‌‌ای که  در بخش کشاورزی، راه شاهد هستیم و همچنین افزایش ساکنان جوامع محلی روستاها این زیستگاه را برای آهوان این دو منطقه به صورت جزیره‌ای در آورده است و گذار برایشان بسیار سخت شده است.

 فرمانده یگان حفاظت از محیط‌زیست استان زنجان با اشاره به اینکه با توجه به اینکه روز به روز به تعداد چشمه‌ها  طبیعی خشک اضافه می‌شود و پیداکردن آب برای حیات وحش خیلی سخت شده است، ادامه داد: در این راستا محیط زیست در منطقه با ایجاد آبشخور‌ها با تانکر و یا با استفاده از  انتقال آب از طریق لوله‌کشی به حیات وحش آب‌رسانی می‌شود.

وی با اشاره با در پیش بودن فصل زمستان گفت: علوفه برای آهوان منطقه حفاظت شده فیله خاصه و منطقه سرخ‌آباد توسط محیط زیست تدارک دیده شده و هر شرایطی که نیاز باشد توزیع علوفه را خواهیم داشت.
پایان پیام/۷۳۰۲۱

منبع: فارس
شناسه خبر: 1552793

مهمترین اخبار ایران و جهان: