نیوز سیتی!
27 آبان 1402 - 21:58

وزیر نیرو: پمپاژ پروژه کوهرنگ ۳ از سه ماه دیگر شروع می‌شود

وزیر نیرو گفت: از سه ماه دیگر پمپاژ پروژه کوهرنگ ۳ روشن می‌شود، به ابعاد مختلف این پروژه اطلاعات کامل دارم، حقوق زاینده‌رود از حوضه کوهرنگ ۳ طبق هماهنگی های جدید از فصل بارشی امسال به طور کامل محقق می‌شود.

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، علی‌اکبر محرابیان، وزیر نیرو روز شنبه در نشست بررسی مسائل حوضه آبریز زاینده‌رود که با حضور وزیر کشور، معاونین وزیر نیرو، استاندار اصفهان، معاونین استانداری، جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، صاحب‌نظران و نمایندگان صنف کشاورزان استان در استانداری اصفهان برگزار شد، گفت: از دغدغه همه اساتید و حاضران جلسه تقدیر می‌کنم.

وی ادامه داد: در جمع اساتید استان نخبه پرور اصفهان هستیم و خوشحالیم که دغدغه مندانه دردها را بیان کردند.

وزیر نیرو بیان کرد: سوال اول این است که آیا شرایط موجود حوضه زاینده‌رود تنها مخصوص این حوضه است یا در سایر حوزه‌ها نیز شرایط مشابه داریم.

محرابیان ادامه داد: در کشوری زندگی می‌کنیم که در مسیر رشد اشتغال، صنعت، جمعیت، کشاورزی، رفاه و بهداشت عمومی قرار دارد.

وی خاطرنشان کرد: تمام کشورهایی که در این مسیر قرار داشتند و از لحاظ اقلیمی مشابه کشور ما بودند شرایط موجود را درک کردند.

وزیر نیرو عنوان کرد: ۴۰ سال پیش سهم هر ایرانی از آب تجدید پذیر سالانه ۶۵۰۰ متر مکعب بوده و امروز سهم هر ایرانی از آب تجدید پذیر به ۱۲۰۰ متر مکعب رسیده است زیرا رشد جمعیت، کاهش بارش‌ها و رشد شدید پارامترهای اقتصادی، کشاورزی و صنعتی را داشته ایم که مصرف آب داشته اند و این شرایط را در نقاط مختلف کشور می‌بینیم.

محرابیان با اشاره به حوضه‌های آبریز پایتخت، اظهار کرد: اگر حوضه های آبریز به تهران را بررسی کنید روزها و سال‌های گذشته این دشت ها حاصلخیز بودند، اما به مرور با رشد جمعیت شرایط دگرگون شده است، در تهران حوضه‌های آبریز آب را جمع‌آوری و شرب و بهداشت حوضه را تأمین می‌کند در نقاط مختلف نیز این شرایط وجود دارد.

وی تصریح کرد: پس باید بدانیم که شرایط مختص استان اصفهان و حوضه زاینده‌رود نیست‌.

وزیر نیرو گفت: بیان درد یک موضوع است، حل مسئله و رفع مشکل موضوع دیگری است هدف ما ایجاد نقطه تعادل میان مصارف و منابع است.

وی ضمن اشاره به جلسه با صاحب‌نظران و کشاورزان استان اصفهان در آبان سال ۱۴۰۰، گفت: جلسه ای در همین سالن برگزار و مبدأ بسیاری از تصمیمات نیز شد.

وزیر نیرو افزود: ۵ موضوع بسیار مهم در آن جلسه وجود داشت، نخست اینکه کشاورزان به نوع تقسیم آب بین کشاورزی و صنعت اعتراض داشتند، دوم اینکه تبعیض در بالادست، میان دست و پایین دست را نمی‌پذیرفتند‌.

محرابیان ادامه داد: مطالبه سوم در خصوص مصارف آب شرب، عدم فعال بودن پروژه‌های حوضه‌ زاینده‌رود از سالهای گذشته مطالبه چهارم و عدم برنامه منسجم، شفاف، معین و با تراز بودن منابع و مصارف گلایه و مطالبه پنجم بود.

وزیر نیرو خاطرنشان کرد: به دو شیوه سعی کردیم مسائل را حل کنیم نخست یک برنامه مشخص تعیین که در آن همه مصارف و منابع دیده شد و سپس اقدامات سازه‌ای به معنای اجرای پروژه‌ها و مدیریت منابع و غیر سازه‌ای را در پیش گرفتیم.

وی عنوان کرد: مدیر حوضه آبریز زاینده‌رود در حوضه‌های آبی کشور موفقیت‌های بسیاری داشتند و اگر خواسته‌های ما به صورت کامل اجرا نشده به این دلیل است که در میانه راه هستیم.

محرابیان گفت: تمامی مطالعاتی که در این حوضه از پیش از انقلاب تاکنون در حوزه‌های مختلف انجام شده را جمع‌آوری کردیم و در یک برنامه جامع و متعادل که بین منابع و مصارف ایجاد تعادل کند برنامه‌ای را در حوضه آبریز زاینده‌رود تدوین کردیم.

وزیر نیرو بیان کرد: عدالت، شفافیت، قانون‌گرایی می‌بایست در برنامه‌ها و اجرا مورد توجه ما باشد، عدالت حکم می‌کند برداشت در هر حوضه متناسب با تخصیص و با عدالت انجام شود.

وی اظهار کرد: سهم هر کشاورز و حقابه بری را براساس منابع موجود و براساس عدالت با استفاده از کنتورهای مدرن نیز مشخص کردیم.

محرابیان عنوان کرد: سه سال متوالی علیرغم اینکه دو سال بسیار خشک را سپری کردیم، به همین روش مخزن مدیریت شد.

وزیر نیرو گفت: گواهی میدم بصورت هفتگی برای زاینده‌رود جلسه گذاشتیم و حتی ۱۰ میلیون متر مکعب نیز منحرف نشده است.

محرابیان اظهار کرد: امروز با افتخار و شجاعت بیان می کنیم که زاینده‌رود شرایطی دارد که می توانیم منابع آب را متناسب با جدول و اعدادی که دارد مدیریت کنیم.

وی ادامه داد: تدوین ترازنامه مدیریتی ما یکی از اقدامات غیرسازه‌ای این حوضه است.

محرابیان متذکر شد: در بخش سازه‌ای نیز متناسب با این برنامه بایستی گام‌های مستحکمی برداشته شود.

وزیر نیرو عنوان کرد: اولین پروژه ما در جنوب استان است، دو روز گذشته وزیر کشور از این پروژه بازدید و اذعان کردند بخش‌هایی از این پروژه به صورت شبانه روزی در جریان است.

وی در خصوص پروژه کوهرنگ ۳ نیز بیان کرد: به ابعاد مختلف این پروژه اطلاعات کامل دارم، حقوق زاینده‌رود از این حوضه طبق هماهنگی های جدید از فصل بارشی امسال به طور کامل محقق می‌شود.

محرابیان ادامه داد: سه پمپاژ بسیار قوی در این پروژه پیش بینی شده است و متعهد هستیم تا اعتبارات این پروژه نیز تأمین شود.

وزیر نیرو خاطرنشان کرد: از فصل بارشی امسال که روان آب ها شروع می‌شود به سمت زاینده‌رود پمپاژ شود.

محرابیان عنوان کرد: در ساختگاه کوهرنگ سه مشکلی داشتیم که می‌گفتند اگر سدی ساخته شود دچار فرار آب می‌شود، بهترین مشاور کشور را گرفتیم، در منطقه مستقر شد و ماه گذشته گزارش شد که ساختگاه هیچ مشکلی ندارد.

وی متذکر شد: عملیات اجرایی این سد را هر چه سریع تر شروع خواهیم کرد.

محرابیان خاطرنشان کرد: اعتماد کنید پروژه‌ها با سرعت بسیاری در حال اجراست اما نمی‌خواستیم مثل دیگران چک بلامحل صادر کنیم، زمانی باید قول دهیم که مطمئن باشیم و بدانیم نتیجه چه می‌شود.

وزیر نیرو گفت: ساختگاهی را در استان اصفهان پیدا کردیم با وضعیت آبی مناسب تا بتواند میزان کسری را با این ساختگاه تأمین کنیم.

محرابیان ادامه داد: در مرحله گمانه زنی در مباحث زمین شناسی هستیم و تا یک ماه دیگر نتیجه اعلام خواهد شد.

وی افزود: با مثبت بودن جواب آزمایش می توانیم امیدوار باشیم که سدی در استان داریم که بخش بسیاری از منابع و مصارف استان را با مدیریت استان تامین کنیم.

محرابیان در خصوص پروژه بهشت آباد نیز گفت: این پروژه ردیف بودجه دارد، سازمان حفاظت محیط‌زیست باید در قبال آن پاسخ صریح دهند.

وی ادامه داد: از نظر ما این پروژه باید اجرایی شود اما با در نظر گرفتن مسائل زیست محیطی، هر چند که این پروژه زمانبر است و با هر روشی که حفاری کنید زمان طولانی صرف می‌شود.

محرابیان خاطرنشان کرد: از سه ماه دیگر پمپاژ پروژه کوهرنگ ۳ روشن می‌شود.

وی در خصوص تخصیص آب صنایع نیز اظهار کرد: در این حوزه منابع آب نامتعارف را در جدول مصرف کشور برای اولین بار آوردیم.

محرابیان افزود: پساب فاضلاب به صورت بازچرخانی با کیفیت صددرصد آب مقطر یا استفاده از آب دریا را برای این حوزه در نظر گرفتیم.

وی در خصوص طرح بن بروجن نیز گفت: اعدادی که در این پروژه گفته می‌شود واقعیت ندارد، اطلاعات غلط میان مردم منتقل می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: برای تک تک موارد آب دریا، آب جنوب اصفهان، آب کوهرنگ برنامه‌ریزی کردیم و پله به پله پیش خواهیم رفت.

وزیر نیرو گفت: در این مسیر باید پشتیبان یکدیگر باشیم، ایرادی ندارد برای حرفهای ما شمارشگر بگذارید.

در این نشست که بیش از ۵ ساعت به طول انجامید نظرات نمایندگان صنف کشاورزان، صاحب‌نظران و اساتید استان اصفهان در خصوص مسائل حوضه آبریز زاینده‌رود بیان و مطالبه گری شد.

پایان پیام/۳۸۱۳

منبع: فارس
شناسه خبر: 1576949

مهمترین اخبار ایران و جهان: