نیوز سیتی!
28 آذر 1402 - 20:39

قصه در قرآن یک‌مسئله راهبردی است

معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: قصه گویی، قصه شنیدن و قصه نویسی بر اساس منطق قرآن یک مسئله راهبردی می‌باشد و لذا باید در مجموعه های مدیریتی امور قرآنی هم به عنوان یک استراتژی دیده شود.

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، علیرضا معاف اظهار کرد: دومین جشنواره ملی قصه‌های قرآنی تبیین مهم و راهبردی است چون یک ششم قرآن قصه است ، همچنان که پیامبر(ص) با زبان قصه و با عمل خود مردم را دعوت به خیر می‌کردند و قصه گویی، قصه شنیدن و قصه نویسی بر اساس منطق قرآن یک مسئله راهبردی می‌باشد. 

وی افزود: خود کلمه "قصه" به معنای حرف دنباله دار است و لذا قصه باید در آن پند و نصیحت و ادامه داشته و اثری بر آن مترتب باشد، در حالی که داستان و رمان می تواند امتداد نداشته باشد. 

معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی ادامه داد: خداوند در قرآن از این فرصت استفاده کرده و یک ششم قرآن را با قصه برای ما فرستاده و این برای ما راهبرد فرهنگی است که باید با زبان عرف و محاوره با مردم صحبت کنیم. 

معاف تأکید کرد: قصه در قرآن یک‌مسئله راهبردی است و اگر مردم قصه های قرآن را بشنوند و بخوانند و به پیام های آن توجه کنند ما به هدف خود از برگزاری جشنواره قصه های قرآنی رسیده ایم و تفکیک قصه گویی و قصه نویسی در این جشنواره تفکیک خوبی است. 

وی به لزوم توسعه شکلی و مفهومی جشنواره پرداخت گفت: با توجه به اینکه قصه گوهای شناخته شده در سنین بالاتری هم داریم می توان رده سنی شرکت کنندگان را توسعه دهیم و بدین گونه مخاطب جشنواره را توسعه چند برابری بدهیم تا تعداد آثار افزایش قابل توجهی داشته باشد. 

معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: یک سری داستان های قرآن برای ما متنی و مستقیم و یک سری متن های معارفی است که در بخش معارفی می توان مباحث حوزه حدیث را اضافه کرد.دو سال قبل جشنواره بازتاب و برکات خوبی داشت و می توانیم با این جشنواره بسیاری از مفاهیم را با قصه در جامعه ترویج دهیم از جمله در سینما و تئاتر مشکل متن است و قصه می تواند در این خصوص کمک کننده باشد. 

معاف تصریح کرد: قصه مفاهیم ثقیل را به زبان تمثیل و ساده برای عموم مردم بیان می کند.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1609849

مهمترین اخبار ایران و جهان: