نیوز سیتی!
16 دی 1401 - 15:57

تنها ۲۵ درصد اقتصاد کشور به دلار وابسته است

قزوین- امام جمعه محمودآباد با بیان اینکه بین ۲۰ تا ۲۵ درصد صادرات و واردات کشور به دلار وابسته است، گفت: تنظیم‌گرهای اقتصاد کشور یعنی دولت و بخش سرمایه‌داری خصوصی، ذهن‌های دلارزده دارند.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت‌الاسلام سید اسماعیل موسوی در خطبه‌های این هفته نماز جمعه شهر محمودآباد نمونه با بیان اینکه پوشیدگی امری فطری است که در بشر وجود دارد، اظهار کرد: حجاب یک ره‌اورد عقلی است که شرع مقدس آن را تأیید کرده است.

وی با بیان اینکه با تمام تلاشی که دشمن برای بی حجابی بانوان ایرانی انجام داد اما تو دهنی بزرگی از ضعیف الحجاب های ایران خورد، افزود: دشمن در خیال خام خود فکر می‌کرد با بانوان بد حجاب می‌تواند در جامعه اسلامی ایران کشف حجاب کند اما غافل از اینکه حتی بانوی بد حجاب ایرانی ذاتاً و فطرتا و ایمانا به دنبال کشف حجاب نیست.

امام جمعه محمودآباد نمونه با بیان اینکه بانوی بد حجاب ضد انقلاب و ضد دین نیست، تصریح کرد: این صحبت به معنای عدم رعایت قوانین پوشش در جامعه نیست.

وی با اشاره به سالروز وفات ام البنین (س)، مادران و همسران شهدا را سربازان گمنامی دانست که صبورانه راه عزیزان خود را ادامه داده‌اند، اضافه کرد: در ارزش‌گذاری مقام بانوان و همسران شهدا، صرفاً جایگاه شهدا را می‌توان برای آنها قائل شد.

حجت‌الاسلام موسوی ادامه داد: تربیت پیروان صالح و راستین برای انقلاب اسلامی مرهون نقش‌آفرینی مادران شهدا است، از این رو مادران صبور شهدا، ام‌البنین‌های عصر حاضر در ایران اسلامی هستند.

وی عنوان کرد: سیره و روش حضرت ام‌البنین (س) که مزین به‌دو ویژگی مهم صبر و فداکاری است الگوی ارزنده‌ای برای زنان جامعه امروز ما است تا برای تربیت نسل آینده از این مرام ماندگار پیروی کنند.

امام جمعه محمودآباد با بیان اینکه اقتصاد کشور به دلار وابسته نیست و تنها بین ۲۰ تا ۲۵ درصد صادرات و واردات کشور به دلار وابسته است، ادامه داد: اساساً در تهیه مواد اولیه در بسیاری از مواد خودکفا هستیم و از سوی دیگر دلار تنها ارزی نیست که برای مبادلات استفاده می‌شود.

وی با اشاره به اینکه دلار اثر ذهنی بسیاری بر مردم دارد، تاکید کرد: تنظیم‌گرهای اقتصاد کشور یعنی دولت و بخش سرمایه‌داری خصوصی، ذهن‌های اصطلاحاً دلارزده دارند و با تغییر قیمت دلار، تلاش می‌کنند محصولات خود را با قیمت جدید دلار تطبیق دهند.

این مسئول با بیان اینکه ذهنیت دلاری به‌مراتب اثر بیشتری به‌نسبت تأثیر واقعی دلار بر اقتصاد کشور دارد، تصریح کرد: با اینکه یک چهارم از اقتصاد کشور وابسته به‌دلار است اما می‌بینیم با جابجایی قیمت دلار، تمام بازار را متأثر می‌شود.

وی در پایان یادآور شد: چون مواد اولیه و نفت پیشران اقتصاد کشور هستند و ما تلاش بسیار داریم که به‌ازای آنها دلار بگیریم طبیعتاً این اتفاق رقم می‌خورد؛ مگر اینکه این روند معیوب را اصلاح کنیم، مثلاً بجای دلار، وارد مبادلات تهاتری شویم یا بتوانیم ریال را مقداری در دنیا توسعه دهیم.

منبع: مهر
شناسه خبر: 958605

مهمترین اخبار ایران و جهان: