نیوز سیتی!
18 دی 1401 - 12:21

بازنگری در قانون تأسیس مدارس و مراکز غیردولتی/ نظام جامع مشارکت طراحی می‌شود

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و مشارکت‌های مردمی گفت: به دنبال بازنگری و تغییر در قانون شوراهای آموزش و پرورش، بازنگری در قانون تأسیس مدارس و مراکز غیردولتی، طراحی نظام جامع مشارکت و تنظیم آیین‌نامه توسعه مشارکت‌های مردمی به شیوه مدیریت هیأت امنایی هستیم.

به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، احمد محمودزاده معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و مشارکت‌های مردمی در گردهمایی کشوری روسای ادارات مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت های مردمی و اعضای شورای هماهنگی موسسان مدارس غیر دولتی سراسر کشور با اشاره به اینکه سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و برنامه درسی ملی با رویکرد دولت سیزدهم، اسناد بسیار باارزشی هستند که شناسنامه فلسفی و فرهنگی نظام تعلیم و تربیت ما را تشکیل می‌دهند، اظهار کرد: راهبردهای اساسی و جدی زیادی در سند تحول وجود دارد که یکی از راهبردها، مردمی‌سازی نظام حکمرانی آموزش و پرورش است.

 وی تصریح کرد: با توجه به تأکید وزیر آموزش و پرورش مبنی بر استقرار این سند در نظام آموزش و پرورش، گفت: با پیاده‌سازی مؤلفه‌های این سند، شاهد رشد و بالندگی در نظام تعلیم و تربیت کشور خواهیم بود.

وی ادامه داد: در سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی حدود 2 میلیون و 200 هزار دانش‌آموز در 18 هزار مدرسه به صورت غیردولتی، یک میلیون و 100 هزار فراگیر در 20 هزار مرکز آموزش‌های مکمل و زبان، حدود یک میلیون و 130 هزار دانش‌آموز در قالب 3383 مدرسه هیأت امنایی و حدود 230 هزار دانش‌آموز در 1570 مدرسه در مناطق آزاد تجاری تحصیل می‌کنند که این سازمان برای برنامه‌ریزی آموزشی و پرورشی این دانش‌آموزان، مأموریت دارد.

محمودزاده گفت: سعی داریم در قالب سه نوع برنامه‌ راهبردی فعالیت کنیم که برنامه اول، تقنینی است؛ از جمله می‌توان به بازنگری و تغییر در قانون شوراهای آموزش و پرورش، بازنگری در قانون تأسیس مدارس و مراکز غیردولتی، طراحی نظام جامع مشارکت و تنظیم آیین‌نامه توسعه مشارکت‌های مردمی به شیوه مدیریت هیأت امنایی است.

وی ادامه داد: نوع دوم برنامه‌ها، سیاست‌گذاری برنامه‌های مدیریتی است که از جمله طراحی مدل و الگوی ایجاد مدارس مردمی از طریق واگذاری مدارس دولتی و غیردولتی به گروه‌های مردمی، جهادی، خیرین و واقفین، طراحی مدل جدید از مدارس هیأت امنایی با نقش‌آفرینی معلمان، نمایندگان اولیا، خانواده‌ها، نهادهای انقلابی و مذهبی، نمایندگان مدیریت محلی، تأسیس و اداره مدارس غیردولتی توسط افراد حقیقی صاحب صلاحیت مدرسه‌داری و همچنین نهادها و تعاونی‌ها، طراحی نظام آموزش معلم برای مدارس غیردولتی است.

معاون وزیر آموزش و پرورش به آموزش معلمان اشاره کرد و گفت: متأسفانه نظام آموزشی خوبی برای معلمان در این سازمان نداشتیم اما با همکاری دانشگاه فرهنگیان، مجموعه مدیریت گزینش و سایر مجموعه‌ها که مصوبات و مجوز برگزاری این دوره‌ها را در سطح کشور دارند، اقدام خواهیم کرد. همچنین تولید الگوهای کاربردی بر اساس مفاد سند در حوزه محتوا هم مدنظر است چرا که در محتواهای مکمل مدارس غیردولتی و کتاب‌های زبان آموزشگاه‌ها یک رها شدگی در سال‌های گذشته وجود داشته است.

وی با بیان اینکه رویکرد سوم، برنامه‌های ترکیبی و مشترک با سایر معاونت‌هاست، افزود: با معاونین آموزشی هم در حوزه آموزش ابتدایی و هم آموزش متوسطه، معاونین پرورشی و تربیت بدنی، توافقنامه‌های در سطح وزارتخانه انجام شده است و برای تعیین شاخص‌های کمی و کیفی برای اجرای مطلوب سند تحول بنیادین در حال فعالیت کنیم.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 962593

مهمترین اخبار ایران و جهان: