نیوز سیتی!
26 دی 1401 - 13:36

افزایش تولیدات و صادرات نفت مسکو در سال ۲۰۲۲ باوجود تحریم‌ها

معاون نخست وزیر روسیه می‌گوید که به‌رغم تحریم‌های گسترده غرب علیه مسکو، تولیدات نفت این کشور در سال گذشته، ۲ درصد افزایش داشته و صادرات روسیه هم با رشد ۷ درصدی روبه‌رو بوده است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، الکساندر نواک، معاون نخست وزیر روسیه با اشاره به افزایش ۲ درصدی تولیدات نفت این کشور در سال ۲۰۲۲ و باوجود تحریم‌های گسترده غرب، گفت که صادرات این کشور هم رشد ۷ درصدی را تجربه کرده است.

نواک در نشست دولت روسیه گفت: سال گذشته تولیدات نفت ۵۳۵ میلیون تن بود. این رقم در مقایسه با سال پیش از آن، ۱۰ میلیون تن یا به عبارت دیگر بیش از ۲ درصد افزایش داشته و صادرات هم شاهد رشد ۷ درصد بوده است.

به گفته وی، صنعت ذغال سنگ روسیه نیز باوجود تحریم صادرات به اروپا، روند صعودی داشته به طوری که کارخانه‌های داخلی ۳ درصد افزایش تولید را تجربه کردند. همچنین حجم تولید هم معادل ۴۴۲ میلیون تن بوده است.

نواک تاکید کرد: علاوه بر این، تولید گاز مایع روسیه نیز پارسال با افزایش ۸درصدی به ۴۶ میلیون متر مکعب رسید و این در حالی است که تولید گازوئیل و سوخت دیزل به ترتیب ۴.۳ و ۶ درصد رشد داشت.

به گفته نواک، درآمدهای بودجه‌ای روسیه از قبل صنعت نفت و گاز در سال ۲۰۲۲ به اندازه ۲۸ درصد یا به عبارتی دیگر، ۲.۵ تریلیون روبل (۳۶.۷ میلیارد دلار) افزایش پیدا کرده است.

از آغاز عملیات نظامی روسیه در اوکراین در ۲۴ فوریه ۲۰۲۲(۵ اسفند ۱۴۰۰)، غرب به طور یکپارچه نسبت به اعمال تحریم‌های گسترده علیه مسکو به‌ویژه در حوزه انرژی این کشور اقدام کرد. البته با توجه به افزایش بهای سوخت در اروپا، به نظر می‌رسد تحریم‌های غرب نتیجه معکوس داشته و بیش از آنکه به روسیه ضربه بزند، اقتصاد اروپا را تحت‌الشعاع قرار داده است.

منبع: مهر
شناسه خبر: 980393

مهمترین اخبار ایران و جهان: