نیوز سیتی!
26 دی 1401 - 10:47

جشنواره منطقه ای تئاتر فجر به ایستگاه پایانی رسید

شیراز- بیست و هفتمین جشنواره تئاتر فجر منطقه ای کشور با معرفی برگزیدگان این جشنواره به ایستگاه پایانی رسید.

به گزارش خبرنگار مهر، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس شامگاه یکشنبه در آئین اختتامیه بیست و هفتمین جشنواره تئاتر فجر با اشاره به اهمیت برگزاری این رویداد هنری گفت: گروه‌های نمایشی در طول سال اجراهای یکدیگر را در استان خود می‌بینند اما در جشنواره تئاتر فجر منطقه‌ای فرصت خواهند داشت تا به تماشای آثار هنرمندان دیگر استان‌ها بنشینند و به نقد و بررسی نمایش‌های یکدیگر بپردازند.

حمیدرضا قانعی ادامه داد: دیدن کار استان‌های همجوار کمک می‌کند تا گروه‌های نمایشی سطح کارهای آن‌ها را بسنجند و فضا را برای تبادل فرهنگی آماده کنند.

قانعی افزود: یکی از مواردی که کمتر به آن پرداخته شده است و برگزاری جشنواره تئاتر فجر منطقه‌ای به آن کمک می‌کند، همین تبادل فرهنگی است. استان‌های همجوار ظرفیت‌های تئاتری متنوع و متفاوتی دارند که اگر ظرفیت همدیگر را بشناسند، می‌توانند در آثار بعدی‌شان از کمک یکدیگر استفاده کنند. متون نمایشی و سایر امکانات نمایشی خود را با دیگر مناطق به اشتراک بگذارند و این موضوع فضا را برای رونق هنرهای نمایشی آماده می‌کند.

قانعی با اشاره به اینکه حضور نزدیک به ۳۰۰ هنرمند از ۸ استان کشور در شهر شیراز در رشد اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی این استان نیز تأثیرگذار است، گفت: ما برنامه‌های جنبی زیادی برای آشنایی بیشتر هنرمندان مهمان در استان شیراز تدارک دیده‌ایم و قطعاً این موضوع در حوزه گردشگری بسیار کمک کننده است.

او با تاکید بر لزوم توسعه و بازسازی سالن‌های تئاتر در استان فارس افزود: هرچقدر که سالن‌های نمایشی مناسبی در شیراز وجود داشته باشد ولی نسبت به ظرفیت هنرهای نمایشی استان بسیار کم است و این سالن‌ها نیاز به توسعه، بازسازی، تجهیز و تعمیر دارد.

قانعی گفت: زمانی که قرار شد تا جشنواره تئاتر فجر منطقه ۴ در استان فارس برگزار شود؛ سعی کردیم تا ذهن مدیران استانی را نسبت به این ماجرا درگیر و همراه کنیم. خوشبختانه با همراهی این عزیزان اتفاق بزرگ فرهنگی و هنری در سطح شهر شیراز رخ داد. اتفاقی که بر اثر مراودات خوب با شهرداری، استانداری و نهادهای دیگر صورت گرفت چراکه قطعاً برگزاری چنین جشنواره‌ای تنها از عهده اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان برنمی‌آمد و نیازمند کمک و همراهی دیگر سازمان‌ها بود تا حداقل امکاناتی را برای میزبانی از هنرمندان عزیز سراسر نقاط کشور فراهم کنیم.

برگزیدگان جشنواره بیست و هفتم تئاتر فجر منطقه‌ای کشور

بروشور: حمید رضا زبیری برای نمایش استرالیا

بهترین نور: میثم زولفی گل برای نمایش آواز غمگینانه یک جغد در پیراهن سرخ شبی پنهان

بهترین گریم: ابوالفضل بلغندر برای نمایش آواز غمگینانه یک جغد در پیراهن سرخ شبی پنهان

بهترین طراحی لباس: نازنین ملت دوست برای نمایش خواب‌هایم سراغ تو را می‌گیرد

بهترین موسیقی: گروه موسیقی نمایش مردمان مرد

بهترین طراحی صحنه: آقای مرتضی مرتضوی راد برای نمایش فنجان در طوفان چای و آقای جهانشیر یاراحمدی برای نمایش گریه‌های باد و گات سینه

بازیگری مرد: رتبه اول برای بازیگر برگزیده جهانشیر یاراحمدی برای نمایش گریه‌های باد و گات سینه

بازیگر زن: رتبه برگزیده بازیگری به خانم آرزو جعفری برای نمایش ساختمان رز

رتبه برگزیده نویسندگی به آقای علی صادقی زاده برای نمایش ساختمان رز

رتبه برگزیده در بخش کارگردانی به آقای علی صادقی زاده برای نمایش ساختمان رز

سه اثر به عنوان منتخب جشنواره سراسری فجر معرفی می‌گردد که از جمله این اثار می‌توان به ساختمان رز از کرمان، خواب‌هایم سراغ تو را می‌گیرند از اصفهان، فنجان در طوفان چای ازقم اشاره کرد

لازم به ذکر است که نمایش صنم به دلیل توجه به شهدای سلامت و تلاش برای ارائه این موضوع در ساختار دراماتیک به مخاطب به ستاد برگزاری جشنواره فجر معرفی می‌گردد.

منبع: مهر
شناسه خبر: 979893

مهمترین اخبار ایران و جهان: