نیوز سیتی!
26 دی 1401 - 16:27

برده آمریکا نیستم/ناتو علیه روسیه جنگ نیابتی به‌راه‌ انداخته‌ است

رئیس جمهور کرواسی مدعی شد که ناتو در اوکراین یک «جنگ نیابتی» علیه مسکو به‌راه انداخته است و او نمی‌خواهد «برده آمریکا» باشد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از راشاتودی، زوران میلانوویچ، رئیس جمهور کرواسی با اشاره به اینکه ائتلاف نظامی ناتو که زاگرب هم عضو آن است، در اوکراین جنگی نیابتی علیه روسیه آغاز کرده و به گفته وی تحریم‌‎ها علیه مسکو «بی‌معنا» بوده و شخصاً نمی‌خواهد «برده آمریکا» باشد.

میلانوویچ در جمع خبرنگاران در شهر «ووکوار» گفت: واشنگتن و ناتو از طریق اوکراین، جنگی نیابتی را علیه مسکو به‌راه انداخته‌اند.

وی افزود: نمی‌توان برای حذف (ولادیمیر) پوتین برنامه ریخت. تحریم‌ها راه‌حل نیست. چنین اقدامات تنبیهی «بی‌معنا بوده و با آنها دستاوردی حاصل نمی‌شود. آنها از جنگی به جنگ دیگر می‌روند و در این میان نقش من چه باید باشد؟ برده آمریکا؟!

میلانوویچ همچنین با اشاره به نارضایتی از سیاست‌های ناتو، تازه‌ترین اظهارات آندری پلنکوویچ، نخست وزیر کرواسی را درباره اوکراین مورد انتقاد قرار داد.

پلنکوویچ روز شنبه در مصاحبه‌ای، گفته بود که قانونگذاران کرواسی که اواسط دسامبر از برنامه اتحادیه اروپا برای آموزش سربازان اوکراینی حمایت نکردند، «در انتخاب طرف درست تاریخ ناکام ماندند.»

میلانوویچ با اشاره به این اظهارات، گفت که «پلنکوویچ برای کرواسی و نمایندگان دموکراتیک این کشور نزد سایر کشورها، رسوایی به بار آورده است.»

رئیس جمهور کرواسی همچنین با اشاره به اقدام اتحادیه اروپا درباره آموزش سربازان اوکراینی هم، گفت که این کار «عملا بدین معناست که این بلوک برای نخستین بار وارد یک جنگ شده و این کار خلاف معاهده اتحادیه اروپا است.»

میلانوویچ در دسامبر ۲۰۲۲ گفته بود که آموزش دادن به نظامیان اوکراین در خاک کرواسی، جنگ را به این کشور حوزه بالکان می‌آورد.

منبع: مهر
شناسه خبر: 980849

مهمترین اخبار ایران و جهان: