نیوز سیتی!
14 اسفند 1401 - 00:45

ممنوعیت فعالیت‌های عمرانی در محدوده امامزاده «زیدبن علی»

خرم‌آباد- مدیرکل دفتر فنی استانداری لرستان از ممنوعیت فعالیت‌های عمرانی در محدوده امامزاده «زیدبن علی» و بنای تاریخی «باباطاهر» در مرکز این استان خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، احسان کرم‌زاده امروز شنبه در جلسه انجمن میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان، با بیان اینکه در بیشتر کشورهای دنیا صنعت توریسم جزو اصلی‌ترین منابع مالی است، اظهار داشت: لرستان به قدر کفایت جاذبه‌های کهن میراثی، طبیعی و گردشگری دارد که تاکنون به خوبی مورد استفاده قرار نگرفته است.

وی بناها و پل‌های تاریخی، آبشارها، تالاب‌ها و طبیعت بکر لرستان را از دیگر مناطق متفاوت کرده است.

مدیرکل دفتر فنی استانداری لرستان به استحکام و معماری بناها و پل‌های تاریخی استان اشاره کرد و گفت: صلابت این سازه‌ها هر انسانی را متحیر و مجذوب خود می‌کند.

کرم زاده، هدف از تشکیل این جلسه را حمایت و کمک‌های بین بخشی دستگاه‌های اجرایی برای حفظ و نگهداری آثار و میراث کهن لرستان عنوان کرد و افزود: حفاری و اکتشافات غیرمجاز در اطراف بناها باعث آسیب رساندن به بناها و بافت‌های تاریخی استان می‌شود، دستگاه‌ها هم‌افزایی و همکاری لازم را در این رابطه داشته باشند.

وی با تاکید بر لزوم استفاده از قانون حمایت مرمت و احیای بافت‌های تاریخی، عنوان کرد: باید بافت‌های تاریخی در شورای برنامه‌ریزی استان تصویب شود تا اعتبار لازم در قوانین بودجه سنواتی برای نگهداری این محدوده‌ها در نظر گرفته شود.

مدیرکل دفتر فنی استانداری لرستان، ادامه داد: اصلاحیه طرح تفصیلی خرم‌آباد در دست اقدام است. میراث فرهنگی، شهرداری و راه و شهرسازی به عنوان پایلوت این محدوده‌ها را معرفی کنند.

کرم زاده، مشارکت مردم را در حفظ و صیانت از بافت‌های فرهنگی استان را ضروری دانست و عنوان کرد: برای حفظ بافت تاریخی بناهای محدوده امامزاده «زیدبن‌علی» و بنای تاریخی «باباطاهر» هر گونه فعالیت عمرانی ممنوع است.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1072993

مهمترین اخبار ایران و جهان: