نیوز سیتی!
09 اسفند 1401 - 17:36

عدم تحقق ۱۸ درصد از تعهد بانک‌های چهارمحال و بختیاری در تسهیلات فرزندآوری/ ۱۳ هزار میلیارد ریال وام ازدواج پرداخت شد

دبیر شورای هماهنگی بانک‌های چهارمحال و بختیاری گفت: تاکنون ۱۲ هزار و ۱۳۷ فقره تسهیلات فرزندآوری به مبلغ ۵ هزار و ۲۳۸ میلیارد ریال در استان پرداخت شده که تعهد استان ۶ هزار و ۴۰۳ میلیارد ریال بوده است.

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرکرد احمدرضا صباغی ظهر امروز در جلسه ستاد ساماندهی امور جوانان و چهارمحال و بختیاری گفت: بانک‌ها در جهت حمایت از فرزندآوری و کمک به زوج‌ها ماهانه موظف به پرداخت مبلغی به عنوان وام فرزندآوری و ازدواج شدند که سهم هر بانک از ۲۰ میلیون تومان در بانک توسعه تعاون تا ۲۲۹ میلیون تومان در بانک ملی متفاوت است.

دبیر شورای هماهنگی بانک‌‌های چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه ۱۱ بانک دولتی و نیمه‌دولتی موظف به پرداخت این تسهیلات هستند، افزود: بانک‌های استان از فروردین تا پایان دی‌ماه ۱۱۸ درصد تعهد خود را در این زمینه پرداخت کردند و از آنجایی که پرداخت در ماه‌های پایانی سال به سختی انجام می‌شود لذا در ماه‌های ابتدایی آن را جبران کردند.

وی ادامه داد: تعداد پرداختی‌های تسهیلات در بانک ملی یک‌هزار و ۶۳۶ فقره به مبلغ ۲ هزار و ۲۵۲ میلیارد ریال اعلام شده که تعهد ماهانه این بانک ۲۹۰ میلیارد ریال بوده یعنی بانک ملی ۱۰۲ درصد تعهد خود را پوشش داده است.

صباغی افزود: بانک مهر ایران ۴۴۴ فقره تسهیلات به مبلغ ۵۸۷ میلیارد ریال پرداخت کرده در صورتی که تعهد کل آن ۷۰۰ میلیارد بوده یعنی ۸۴ درصد تعهد خود را انجام داده است.

وی ادامه داد: بانک تجارت ۷۵۰ فقره با مبلغ یک‌هزار و ۹ میلیارد ریال پرداخت کرده که تعهد آن ۹۰۰ میلیارد ریال بوده و ۱۱۲ درصد تعهد خود را انجام داده، بانک کشاورزی ۶۹۰ فقره تسهیلات به مبلغ ۹۶۶ میلیارد ریال پرداخت کرده که تعهد بانک ۸۵۰ میلیارد ریال بوده و ۱۱۱ درصد تعهد خود را پرداخت کرده است.

دبیر شورای هماهنگی بانک‌های استان گفت: بانک رفاه کارگری با پرداخت ۶۰۳ فقره تسهیلات به مبلغ ۸۱۲ میلیارد ریال درصد کمی از تعهد خود که ۸۶۶ میلیارد ریال بوده را پرداخت کرده و بانک مسکن با ۲۱۲ فقره تسهیلات به مبلغ ۲۹۳ میلیارد ریال ۹۷ درصد از ۳۰۰ میلیارد ریال تعهد خود را پرداخت کرده است.

وی ادامه داد: پست بانک با پرداخت ۱۹۵ میلیون فقره تسهیلات به مبلغ ۲۶۶ میلیارد ریال یعنی ۱۲۳ درصد از ۲۱۶ میلیارد ریال تعهد خود را پرداخت کرده، همچنین بانک سپه با پرداخت یک‌هزار و ۳۷۲ فقره تسهیلات به مبلغ یک‌هزار و ۸۶۶ میلیارد ریال ۱۱۳ درصد از یک‌هزار و ۶۵۵ میلیارد ریال تعهد خود را پرداخت کرده است.

 صباغی بیان داشت: بانک توسعه تعاون نیز ۱۴۷ فقره تسهیلات به مبلغ ۱۹۷ میلیارد ریال پرداخت کرده یعنی حدود ۹۸ درصد تعهد ۲۰۰ میلیارد ریالی خود، بانک ملت با پرداخت یک‌هزار و ۶۴۴ فقره تسهیلات به مبلغ ۲ هزار و ۲۷۶ میلیارد ریال یعنی ۱۰۸ درصد از تعهد ۲ هزار و ۱۰۰ میلیارد ریالی خود و بانک صادرات با پرداخت ۲ هزار و ۱۴۵ فقره تسهیلات به مبلغ ۲ هزار و ۸۹۴ میلیارد ریال ۱۰۵ درصد از هدف خود را پرداخت کرده‌اند.

دبیر شورای هماهنگی بانک‌های استان گفت: کل پرداختی استان در وام ازدواج ۹ هزار و ۸۵۹ فقره به مبلغ ۱۳ هزار و ۴۰۲ میلیارد ریال است در حالی که تعهد استان ۱۲ هزار و ۸۷۲ میلیارد ریال بوده یعنی بانک‌های استان طی ۱۰ ماه ۱۱۸ درصد از تسهیلات خود را پرداخت کرده‌اند.

وی افزود: وام ازدواج برای زوج‌های بالای ۲۳ و ۲۵ سال ۱۲۰ میلیون تومان و برای زوج‌های زیر ۲۵ و ۲۳ سال ۱۵۰ میلیون تومان در نظر گرفته شده بود که در این مبلغ در بودجه سال جدید افزایش می‌یابد.

صباغی اظهار داشت: پوشش بانک‌های استان در پرداخت وام‌های فرزندآوری نسبت به وام‌های ازدواج کمتر بوده و تاکنون ۱۲ هزار و ۱۳۷ فقره تسهیلات فرزندآوری به مبلغ ۵ هزار و ۲۳۸ میلیارد ریال پرداخت شده که تعهد استان ۶ هزار و ۴۰۳ میلیارد ریال بوده یعنی تنها ۸۲ درصد از جامعه هدف پوشش داده شده است.

وی گفت: بانک ملی ۹۶ درصد، بانک قرض‌الحسنه مهر ایران ۹۱ درصد، بانک کشاورزی ۱۱۱ درصد، بانک تجارت ۱۰۵ درصد، بانک رفاه کارگران ۸۱ درصد، بانک مسکن ۴۶ درصد، پست بانک ۹۵ درصد، بانک سپه ۵۳ درصد، بانک توسعه تعاون ۶۷ درصد، بانک ملت ۱۰۰ درصد و بانک صادرات ۶۸ درصد سهم خود در تسهیلات فرزندآوری را پرداخت کرده‌اند.

صباغی با بیان اینکه علیرغم پرداخت تسهیلات مشکلاتی نیز در برخی از شعب وجود دارد که مردم را از پرداخت وام‌ها ناراضی‌ کرده است، افزود: در برخی بانک‌ها در موضوع ضامن سلیقه‌ای عمل می‌شود در حالی که مرکز یک ضامن بیشتر برای وام تعریف نکرده است.

دبیر شورای هماهنگی بانک‌های استان بیان داشت: وضعیت نابرابری عجیبی در بانک‌ها وجود دارد و در انجام وظایف قانونی اختلال ایجاد کرده که تلاش داریم جوابگوی همه تعهدات باشیم.

 وی در پایان گفت: مدت زمان انتظار برای دریافت وام پس از تکمیل پرونده ۱۰ روز است اما معمولاً دیرتر یا زودتر انجام می‌شود و متقاضیان مدت زیادی را در صف می‌مانند که این طولانی شدن روند پرداخت مورد تایید نیست.

پایان پیام/ ۶۸۰۳۶

منبع: فارس
شناسه خبر: 1063905

مهمترین اخبار ایران و جهان: