نیوز سیتی!
12 اسفند 1401 - 22:27

سهیمه کود یارانه ای گلستان ۱۹۸ هزار تُن است

گرگان- مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی گلستان گفت: سهمیه کود یارانه ای گلستان در سال جاری ۱۹۸ هزار و ۹۸۸ تن بوده که شامل کودهای پتاسه، ازته و فسفاته است.

به گزارش خبرنگار مهر، سید صمد ضیائی شامگاه جمعه در گفتگو با خبرنگاران اظهارکرد: تغذیه گیاهی یکی از اصول مهم در تولید کمی و کیفی محصولات زراعی و باغی است و کودهای شیمیایی و سایر مواد مغذی در تولید محصولات و امنیت غذایی کشور نقش اثرگذار دارند.

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی گلستان افزود: در سال جاری با توجه به به وضعیت نامناسب بارش ها و کاهش ۴۰ درصدی نسبت به سال قبل و تداوم سرما، شاهد تعویق رشد گیاه و کاهش پنجه در اراضی تحت کشت محصولات اساسی پائیزه گندم و جو بودیم که در بازدیدهای میدانی به علت کمبود رطوبت و کمبود مواد غذایی آثار این تنش ها کاملاً مشهود بود.

وی ادامه داد: با وجود اصلاح قیمت فروش کودهای فسفاته و پتاسه در سال جاری نسبت به سال قبل به دلیل افزایش قیمت در بازار جهانی، طبق اعلام وزارت جهاد کشاورزی سهم دولت از بهای تمام شده کودهای مذکور کمتر از ۶۰ درصد بوده که ۳۰ درصد از سال ۱۴۰۰ هم بالاتر است و عملاً حمایت دولت در این حوزه را نشان می دهد.

ضیائی گفت: طبق تکلیف قانونی این شرکت در تامین و تدارک کودهای شیمیایی مورد نیاز استان و طبق آمار و برنامه ارائه شده توسط وزارت متبوع در سال ۱۴۰۱، کل مقدار پیش بینی شده برابر ۱۹۸ هزار و ۹۸۸ تن بوده شامل ۱۴۱ هزار و ۹۵۱ تن ازته و ۳۳ هزار و ۵۳۷ تن فسفاته و ۲۳ هزار و ۵۰۰ تن پتاسه بوده است که در ۱۱ ماهه سال جاری نسبت به عملکرد سال قبل با ۳۸ هزار تن افزایش چشمگیر را نشان می دهد.

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی گلستان بیان کرد: ۱۲۸ شبکه توزیع نهاده های کشاورزی این شرکت با توجه به پراکنش جغرافیایی استان به صورت فعال در حال توزیع کودهای سرک مورد نیاز کشاورزان هستند.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1070605

مهمترین اخبار ایران و جهان: